Badania krajobrazowe w Polsce i na świecie 1900-3-BKP-GK
W pierwszej części zajęć studenci zapoznają się z nurtami badań krajobrazowych prowadzonych w wybranych ośrodkach na świecie oraz w Polsce (w ujęciu historycznym), a także z kształtowaniem się badawczego podejścia krajobrazowego na Uniwersytecie Warszawskim.
Druga część zajęć poświęcona jest dyskusjom nad aktualnymi kierunkami, trendami i metodami badań krajobrazowych w Polsce i na świecie. Studenci poznają specyfikę i zakresy tematyczne czasopism naukowych obejmujących tematykę krajobrazową, dokonują przeglądu badań publikowanych w czasopismach międzynarodowych i krajowych w ostatnich latach, ze szczególnym uwzględnieniem prac o wysokich wskaźnikach cytowalności. Opracowują recenzję wybranego artykułu naukowego o tematyce krajobrazowej. Zapoznają się także z krajobrazowymi opracowaniami naukowymi o charakterze eksperckim i aplikacyjnym.
Nakład pracy studenta:
Udział w konwersatorium – 15 godzin
Przygotowanie do zajęć i opracowanie prezentacji – do 10 godzin, w zależności od systematyczności pracy i cech indywidualnych studenta.
Łącznie – 25 godzin
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W01,K_W04, K_W06, K_W11, K_W13, K_W19, K_U01, K_U07, K_U09, K_U12, K_K01, K_K06, K_K07
Efekty specjalnościowe: S3_W01, S3_W04, S3_W06, S3_W07, S3_W09, S3_W14, S3_U01, S3_U04, S3_U10, S3_U12, S3_K01, S3_K04, S3_K07
Przedmiotowe efekty uczenia się:
WIEDZA:
Absolwent:
- zna główne kierunki badawcze i osiągnięcia współczesnej nauki o krajobrazie i rozumie związki między dyscyplinami nauk przyrodniczych i społecznych;
- zna zaawansowane metody i techniki badań krajobrazowych, pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał środowiska przyrodniczego;
- ma rozszerzoną wiedzę o najważniejszych współczesnych problemach przyrodniczych i społecznych związanych z kształtowaniem i ochroną krajobrazu w skali lokalnej, regionalnej, globalnej oraz wyjaśnia ich genezę oraz konsekwencje;
- rozpoznaje konflikty funkcjonalno-przestrzenne związane z zarządzaniem krajobrazowym, wyjaśnia przyczyny i proponuje optymalne sposoby ich rozwiązania;
- -ma wiedzę o najnowszych trendach w rozwoju krajobrazowych badań naukowych w Polsce i zagranicą oraz zastosowaniach osiągnięć naukowych w praktyce.
UMIEJĘTNOŚCI:
Absolwent:
- potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu ekologii krajobrazu do opisu i rozwiązania problemu badawczego;
- umie wykorzystywać krytycznie literaturę naukową i inne źródła także w języku angielskim z zakresu badań krajobrazowych;
- potrafi przekazać wiedzę z zakresu badań krajobrazowych odbiorcom;
- posługuje się szczegółową terminologią ekologiczno-krajobrazową w języku polskim oraz w języku angielskim na poziomie B2+.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Absolwent:
- rozumie potrzebę poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy z zakresu badań krajobrazowych, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny;
- rozumie wartość różnorodności geosfery oraz postępuje z poczuciem odpowiedzialności za stan ekosystemów i zasobów Ziemi;
- ma świadomość potrzeby upowszechniania dokonań naukowych z zakresu badań krajobrazowych, rozumiejąc szczególną rolę społeczną nauki;
- ma świadomość konieczności postępowania zgodnie z zasadami etyki, rozumiejąc szczególną odpowiedzialność środowiska naukowego za rzetelne prezentowanie wyników badań dotyczących ekosystemów i ich zagrożeń.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest: (i) przygotowanie prezentacji dotyczącej aktualnych kierunków badań krajobrazowych w literaturze międzynarodowej i krajowej wraz z recenzją wybranej krajobrazowej pracy naukowej, (ii) aktywny udział w dyskusji. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach (nieobecność nie zwalnia z wykonania prac zaliczeniowych).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Przegląd wydawnictw książkowych dokonywany podczas zajęć.
Krajowe i międzynarodowe czasopisma naukowe o tematyce krajobrazowej.
Aktualne prace aplikacyjne wskazywane do analizy podczas zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: