Antropogeniczne przekształcenia krajobrazu 1900-3-APK-GK
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z uwarunkowaniami historycznymi oraz skutkami bezpośredniej i pośredniej ingerencji człowieka w krajobraz, a także wskazanie możliwości zapobiegania negatywnym skutkom tak rozumianej antropopresji. Przedmiot obejmuje omówienie historii, stanu obecnego i perspektyw funkcjonowania krajobrazów w różnym stopniu przekształconych przez człowieka, roli tych przekształceń w powstaniu krajobrazu kulturowego wybranych regionów, a także przedstawienie procesów decydujących o ewolucji krajobrazu, przebiegających pod wpływem konkretnych dziedzin gospodarki. Wykład porusza także zagadnienie zagrożeń związanych z antropogenicznymi przekształceniami krajobrazu oraz omawia kartograficzne metody prezentacji jakościowych i ilościowych skutków antropopresji w różnych strefach krajobrazowych.
Nakład pracy studenta:
Konwersatorium (godziny w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym) – 15 godzin
Samodzielne przygotowanie studentów do kolejnych zajęć – 1 godz. tygodniowo; razem 7 godzin
Przygotowanie do zaliczenia – 5 godzin
Łącznie – 28 godzin.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2023L: zdalnie | Ogólnie: w sali |
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W11, K_W12, K_W13, K_W18, K_U01, K_U03, K_U10, K_U04, K_U05, K_K05, K_K07
Efekty specjalnościowe: S3_W02, S3_W03, S3_W04, S3_W05, S3_W06, S3_W07, S3_W08, S3_W09, S3_U01, S3_U03, S3_U05, S3_U06, S3_U07, S3_K05, S3_K07
Po ukończeniu przedmiotu student:
w zakresie wiedzy:
• zna historię przemian krajobrazu wywołanych działalnością człowieka,
• wie, jakie są główne bezpośrednie i pośrednie przejawy oddziaływania człowieka na krajobraz,
• zna jakościowe i ilościowe skutki antropopresji w krajobrazach różnych regionów świata,
w zakresie umiejętności:
• potrafi wskazać zagrożenia związane z wykorzystaniem krajobrazu,
• odróżnia różne typy przekształceń krajobrazu i umie podać ich przykłady,
w zakresie kompetencji społecznych:
• ma świadomość konieczności ochrony zarówno krajobrazów naturalnych, jak i antropogenicznych,
• dostrzega potrzebę kontrolowania przekształceń krajobrazu.
• docenia potencjał i wartość krajobrazów naturalnych i przekształconych,
• wykazuje zainteresowanie skutkami antropopresji w otaczającym go krajobrazie i ma poczucie odpowiedzialności za te skutki.
Kryteria oceniania
Przedmiot zaliczany jest na podstawie aktywnego udziału w zajęciach oraz testu sprawdzającego wiedzę.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Basiński T., Pruszak Z., Tarnowska M., Zeidler R., 1993. Ochrona brzegów morskich. IBW PAN, Gdańsk.
Craig J.R., Vaughan D.J., Skinner B.J., 2003. Zasoby Ziemi. PWN, Warszawa.
Degórski M., 2009. Krajobraz jako odbicie przyrodniczych i antropogenicznych procesów zachodzących w megasystemie środowiska geograficznego. Problemy ekologii krajobrazu 23, 53-60.
Goudie A., 2001. The human impact on the natural environment. Blackwell Publ.
Kozłowski S. (red.), 1998. Ochrona litosfery. PIG, Warszawa.
Myga-Piątek U., Jankowski G., 2009. Wpływ turystyki na środowisko przyrodnicze i krajobraz kulturowy – analiza wybranych przykładów obszarów górskich. Problemy ekologii krajobrazu 25, 27-38.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: