Agroklimatologia - ćwiczenia 1900-3-AKL-HK-W
Celem zajęć jest praktyczne opanowanie przez studentów metod stosowanych w agroklimatologii, w większości znanych im od strony teoretycznej z wykładu Agroklimatologia. W ramach poszczególnych ćwiczeń wprowadzeniem jest przedstawienie danej metody opracowania agroklimatycznego, ze szczególnym uwzględnieniem celu opracowania, zarówno badawczego, jak i aplikacyjnego. Studenci poznają różne metody pracy i wykorzystują różne materiały badawcze: materiały kartograficzne, bazy danych pomiarowych, opracowania dotyczące warunków środowiskowych wybranych miejsc. Część ćwiczeń jest wykonywana w pracowni komputerowej i służy ocenie kondycji roślin uprawnych z wykorzystaniem metod teledetekcyjnych.
Najważniejsze tematy zajęć
1. Prezentacja typowych metod opracowań agroklimatycznych i wskaźników stosowanych w tego typu pracach.
2. Praktyczne ćwiczenia z zakresu stosowania metod badawczych i obliczania typowych wskaźników wykorzystywanych w ocenie warunków opadowych na potrzeby rolnictwa.
3. Ćwiczenia z zakresu oceny warunków klimatycznych Polski na potrzeby rolnictwa.
4. Ćwiczenie umiejętności oceny przydatności lokalnych warunków środowiskowych, w tym klimatycznych, na potrzeby rolnictwa.
5. Ocena kondycji roślin uprawnych z wykorzystaniem metod teledetekcyjnych.
Metody dydaktyczne
Poszczególne etapy ćwiczeń składają się z: prezentacji poznawanej metody/metod badań, dyskusji dotyczącej założeń, celów, zalet i wad poszczególnych metod, pracy studenta nad zastosowaniem wybranej metody lub wybranych metod w praktyce, dyskusji wyników.
Praca własna studenta polega na opanowaniu omawianych metod. Znaczna część tej pracy realizowana jest bezpośrednio na zajęciach, ale w ramach pracy własnej po zajęciach student powinien poszerzać swą wiedzę na temat metod badawczych agroklimatologii, korzystając przy tym z podanej literatury i innych źródeł wiedzy oraz danych. Wskazane jest też korzystanie z konsultacji z wykładowcą.
Nakład pracy studenta - 2 ETCS = 2 x 25 godz. = 50 godz.:
w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem (N) - 25 godz.,
praca samodzielna (S) - 25 godz.
w tym:
- 15 godz. - zajęcia (konwersatorium) - N,
- 10 godz. - konsultacje - N,
- 25 godz. - przygotowanie ćwiczeń - S.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Absolwent zna kierunki badawcze i metody badań agroklimatologii.
Absolwent zna rolę i znaczenie warunków środowiskowych, zwłaszcza klimatycznych, w działalności rolniczej.
Absolwent ma rozszerzoną wiedzę na temat cech klimatu Polski ważnych dla rolnictwa.
Umiejętności
Absolwent potrafi wykorzystywać typowe metody badawcze stosowane w agroklimatologii.
Absolwent potrafi wybrać i zastosować optymalne metody analizy i prezentacji wybranych zagadnień z zakresu agroklimatologii.
Absolwent potrafi opracować diagnozę lokalnych warunków klimatycznych ważnych dla rolnictwa.
Kompetencje społeczne
Absolwent jest gotów do poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy z zakresu agroklimatologii.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie wyników zadań wykonywanych w trakcie semestru.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną 2 cześci ćwiczeń:
1. Poświęconej metodom wykorzystującym dane ze stacji meteorologicznych.
2. Poświęconej metodom wykorzystujących dane teledetekcyjne.
W ramach obu części studenci wykonują szereg zadań,. Za wykonanie każdego z nich otrzymują punkty, które są podstawą oceny poszczególnych ćwiczeń i wystawienia średniej oceny za tradycyjną i teledetekcyjną część ćwiczeń.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Atlas klimatycznego ryzyka upraw w Polsce (praca zbiorowa pod red. C. Koźmińskiego), 2001, Akademia Rolnicza w Szczecinie, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.
Bac S., Koźmiński C., Rojek M., 1998, Agrometeorologia, PWN Warszawa.
Kędziora A., 1995, Podstawy agrometeorologii, PWRiL Poznań.
Koźmiński C., Michalska B., 1999, Ćwiczenia z agrometeorologii, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa.
Molga M., 1980, Meteorologia rolnicza, PWRiL Warszawa.
Radomski C., 1977, Agrometeorologia, PWN Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: