Analiza ilościowa i jakościowa środowiska 1900-3-AIS-ZAS
Zajęcia realizowane w ramach projektu „Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego – Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) (nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0365/23-00).
Podczas wykładów prezentowane są:
sposoby prezentacji danych jakościowych i ilościowych
sposoby doboru danych na potrzeby kompleksowej oceny jakości środowiska przyrodniczego, inwentaryzacji, oceny podatności, prognozy kierunków zmian w nim zachodzących oraz istniejących i potencjalnych zagrożeń.
zasady tworzenia raportów niefinansowych przedsiębiorstw w części dotyczącej wskaźników środowiskowych
bazy danych o emisjach gazów cieplarnianych przedsiębiorstw w różnych krajach i sposoby ich analizy przestrzennej i ekonomicznej
bazy danych dotyczących zanieczyszczenia powietrza w Polsce
metody wykorzystywane w ocenie warunków aerosanitarnych danego obszaru i metody prezentacji wyników takiej analizy
ocena reprezentatywności przestrzennej stacji pomiaru stężenia zanieczyszczeń powietrza
Na ćwiczeniach student samodzielnie dokonuje analizy jakościowej i ilościowej wybranych parametrów środowiska w aspekcie przyrodniczym,
jak i społeczno-ekonomicznym.
Nakład pracy studenta: 3 ECTS = 3 × 25h = 75h (w bezpośrednim kontakcie
2 ECTS). W tym:
Zajęcia (ćwiczenia) 10 h
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń 5 h
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
S6_W10, S6_U02, S6_U04, S6_U05, S6_K01, S6_K05
Student zna statystykę opisową i matematyczną, metody analizy przestrzennej oraz jakościowe metody badań.
Po ukończeniu przedmiotu student osiąga następujące efekty:
Wiedza
zna bazy danych, które można wykorzystać w analizie komponentów środowiska
zna najważniejsze metody analiz jakościowych i ilościowych odnoszących się do różnych komponentów środowiska
zna metody prezentacji wyników analiz dotyczących środowiska
Umiejętności:
potrafi wybrać i zastosować optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych przestrzennych, w tym zaawansowanych technik
informacyjno-komunikacyjnych
potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi na różnych
obszarach
potrafi opracować diagnozę stanu komponentów środowiska oraz oceniać skutki oddziaływań na środowisko
potrafi identyfikować i interpretować wskaźniki wpływu przedsiębiorstwa na środowisko na podstawie raportów niefinansowych przygotowywanych
zgodnie z dyrektywą CSRD (ang. Corporate Sustainability Reporting
Directive).
Kompetencje:
jest gotów do poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy o systemach środowiskowych, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny
oraz ich krytycznej oceny
jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy i odpowiedzialny za stan ekosystemów i zasobów Ziemi
jest gotów do rozwoju kompetencji w zakresie zarządzania aspektem środowiskowym ESG w przedsiębiorstwach
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę: test (wykład); prace zaliczeniowe (ćwiczenia)
Literatura
Kleczkowski P., 2020, Smog w Polsce. Przyczyny skutki przeciwdziałanie,
Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa.
Juda-Rezler K., Toczko B. (red.), 2016, Pyły drobne w atmosferze. Kompendium wiedzy o zanieczyszczeniu powietrza pyłem zawieszonym w Polsce, Główny Inspektorat Ochrony Środowiska, Warszawa.
Łomnicki A., 2014, Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, Warszawa.
Raporty Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska.
Walas-Ryba J., 2025, Raportowanie ESG - przewodnik po nowych obowiązkach przedsiębiorstw, C.H.Beck, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: