Geografia społeczna 1900-1ASP
- Przedmiot badań geografii społecznej i jej miejsce w systemie nauk geograficznych.
- Orientacje teoretyczno-metodologiczne w geografii społecznej.
- Teoria potrzeb, klasyfikacje i pomiar zaspokojenia potrzeb.
- Wyżywienie i zdrowie (pomiar zaspokojenia potrzeb żywieniowych, czynniki wpływające na ilość i strukturę konsumpcji żywności, przestrzenne zróżnicowanie zaspokojenia potrzeb żywieniowych. problem głodu i niedożywienia ludności na świecie.
- Zdrowie (kryteria określania stanu zdrowia człowieka, klasyfikacja chorób i czynników chorobotwórczych, regionalne zróżnicowanie stanu zdrowia ludności świata, występowanie chorób zakaźnych i przewlekłych, rozprzestrzenianie chorób jako proces dyfuzji przestrzennej).
-Potrzeby mieszkaniowe (normy mieszkaniowe, przestrzenne zróżnicowanie warunków mieszkaniowych, kwestia mieszkaniowa i budownictwo mieszkaniowe, dystrybucja zasobów mieszkaniowych. ocena form budownictwa mieszkaniowego).
-Praca (charakterystyka ilościowa i jakościowa zasobów siły roboczej, zróżnicowanie form aktywności zawodowej. główne czynniki zmian na rynku pracy, podstawowe charakterystyki bezrobocia, skutki bezrobocia. przestrzenne zróżnicowanie stopy bezrobocia).
-Wypoczynek (budżet czasu, czas wolny i jego funkcje, klasyfikacje i miary czasu wolnego, egzogeniczne i endogeniczne uwarunkowania czasu wolnego, czas wolny a inne formy aktywności, turystyka jako forma czasu wolnego, zróżnicowanie przestrzenne czasu wolnego). -Bezpieczeństwo (zagrożenia przyrodnicze i klęski żywiołowe, podatność na klęski żywiołowe, percepcja zagrożeń środowiskowych, model postaw wobec zagrożeń środowiskowych, zjawiska patologii społecznej jako zagrożenie środowiskowe, zróżnicowanie przestrzenne przestępstw pospolitych, teorie zachowań dewiacyjnych, uwarunkowania lokalizacji przestępstw w miastach i ich percepcja).
-Percepcja i poznawanie przestrzeni (relacje człowieka z przestrzenią. przestrzeń subiektywna, model procesu percepcji, wyobrażenia przestrzenne, mapy poznawcze i ewaluatywne, preferencje przestrzenne, użyteczność map poznawczych,
-Waloryzacja przestrzeni miejskiej, symbolika własności przestrzennych, archetypy przestrzenne, estetyka krajobrazu, przestrzeń swojska, miejsce, rola przestrzeni w kształtowaniu tożsamości indywidualnej i kolektywnej.
-Terytorialne zbiorowości społeczne. Terytorium, terytorializm. Region społeczny. Terytorialny system społeczny. Kapitał ludzki i społeczny. Procesy globalizacji a terytorialne zbiorowości społeczne.
-Struktury społeczno-przestrzenne w mieście. Struktura funkcjonalno-przestrzenna i społeczno-przestrzenna miasta. Czynniki segregacji (selekcji) społecznej w mieście. Zmiany struktury społeczno-przestrzennej współczesnego miasta.
-Wielokulturowy charakter współczesnych miast. Segregacja etniczna w mieście. Modele segregacji etnicznej w miastach. Zmiany układów przestrzennych rozmieszczenia mniejszości etnicznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA: zna i rozumie rozmieszczenie i oddziaływania w przestrzeni zbiorowości społecznych i zasobów oraz wpływ relacji społecznych na kształtowanie przestrzeni oraz uwarunkowania nierówności społeczno-przestrzennych.
UMIEJĘTNOŚCI: potrafi zidentyfikować, analizować, interpretować i oceniać układy przestrzenne i ich związki z relacjami społecznymi.
POSTAWY: ocenia znaczenie organizacji przestrzennej dla funkcjonowania społeczeństwa.
Kryteria oceniania
Eseje na zadane tematy przygotowywane przez dwie osoby. Zaliczenie pisemne w formie testu złożonego z 20 pytań zamkniętych i otwartych.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Lisowski A. Wstęp do geografii społecznej, Warszawa 1990.
Walmsley D.J., Lewis G.J., Geografia człowieka. Podejścia behawioralne, Warszawa 1997.
Węcłąwowicz G., Geografia społeczna miast, Warszawa 2003.
Artykuły zalecane przez wykładowcę.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: