Metodologia badań geograficznych 1900-1AMB
Treść:
Wykład: Istota i pojęcie metodologii nauk (metodologia ogólna, szczegółowa, opisowa, normatywna). Pojęcie wiedzy i nauki (systemy wiedzy, podział nauki). Zasady badań naukowych: Cele i funkcje, zadania; Proces poznania naukowego; Proces poznania myślowego (analiza i synteza, dedukcja i indukcja, porównanie i przeciwstawianie, uogólnianie i wnioskowanie, poznanie empiryczne); Rodzaje wyjaśnień naukowych (genetyczne, funkcjonalne, logiczne); Typy badań naukowych (podstawowe, stosowane, diagnostyczne, weryfikacyjne, kompleksowe, przyczynkarskie, heurystyczne); Procedury badawcze (diagnostyczna, eksperymentalna, operacyjna, ewaluacyjna, korelacyjna). Istota i znaczenie metod badawczych: metody i zadania badawcze; rodzaje metod badawczych (obserwacyjna, eksperymentalna, monograficzna, badanie dokumentów, sondaż diagnostyczny, analiza źródeł, statystyczna); techniki badań naukowych (obserwacja, wywiad, ankieta, badanie dokumentów, techniki socjometryczne); narzędzia badawcze. Organizacja badań naukowych (formułowanie problemu, formułowanie hipotez, dobór metod, technik i narzędzi badawczych, przeprowadzenie badań, porządkowanie wyników, pisemne przedstawienie wyników). Pomiar w badaniach naukowych (rodzaje, skale pomiarowe). Prace naukowe (rodzaje, prace kwalifikacyjne, układ treści pracy kwalifikacyjnej).
Ćwiczenia: Formułowanie problemu badawczego, typowe problemy badawcze w geografii. Formułowanie tytułu pracy, dobór słów kluczowych. Sporządzanie abstraktu i streszczenia pracy badawczej. Ogólne zasady konstrukcji prac badawczych - układ, struktura, podział treści. Zasady redakcji treści opracowania - formatowanie tekstu i tabel, odwoływanie się w tekście do wykorzystanej literatury oraz do własnej dokumentacji badań, sporządzanie zestawień literatury, tabel, rysunków, załączników. Czytanie i stosowanie znaków korektorskich. Formalne wymogi dotyczące redakcji prac dyplomowych. Ogólne zasady opracowywania posterów i przygotowania ustnej prezentacji wyników własnych badań.
Metody oceny: wykład - egzamin pisemny, ćwiczenia - ocenianie ciągłe - prace sprawdzające stopień opanowania nauczanych umiejętności
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Beveridge W.J.B., 1964, Sztuka badań naukowych. Wyd. Lekarskie, Poznań
Chalmers A.F., 1997, Czym jest to, co zwiemy nauką. Siedmioróg, Wrocław
Dumanowski B., 1990, Wstęp do badań naukowych dla geografów. Wyd. UW, Warszawa
Fox R., Garbuny M., Hooke R., 1968, Nauka o nauce. PWN, Warszawa
Hajduk Z., 2001, Ogólna metodologia nauk. Wyd. KUL, Lublin
Haring L.L., Lounsburg J.F., 1972, Introduction to scientific geographic research.
Hempel C.G., 1966, Podstawy nauk przyrodniczych. WNT, Warszawa
Hillway T., 1964, Introduction to research.
Kmita J., 1976, Wykłady z logiki i metodologii nauk. PWN, Warszawa
Koch M., 1994, Przewodnik do pisania pracy magisterskiej. Wyd. Pryw. Wyż. Szk. Businessu & Administracji, Warszawa
Łubnicki N., 1971, Nauka poprawnego myślenia. PWN, Warszawa
Mill J.S., 1962, Systemy logiki dedukcyjnej i indukcyjnej. PWN, Warszawa
Pieter J., 1974, Z zagadnień pracy naukowej. Wyd. Ossolineum, Wrocław
Pieter J., 1967, Ogólna metodologia pracy naukowej. PWN, Wrocław - Warszawa - Kraków
Popper K.R., 1977, Logika odkrycia naukowego. Warszawa
Pytkowski W., 1985, Organizacja badań i ocena prac naukowych. PWN, Warszawa
Rapport S., Wright H. (Ed.), 1964, Science, Methods & Meaning.
Sadowski W., 1978, Podstawy ogólnej teorii systemów. PWN, Warszawa
Topolski J., 1984, Metodologia historii. PWN, Warszawa
Weiner J., 1998, Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych. Przewodnik praktyczny. PWN, Warszawa
Wilson E.B. (jr.), 1968, Wstęp do badań naukowych. PWN, Warszawa
Wójcicki R., 1982, wykłady z metodologii nauk. PWN, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: