Struktury demograficzne 1900-1-SSD-SE
Zajęcia poruszają najważniejsze zagadnienia demograficzne.
Podczas zajęć poruszone zostaną zagadnienia teoretyczne i praktyczne w zakresie, zmian liczby ludności, ruchu naturalnego, struktury płci i wieku. Omówiony zostanie proces starzenia się społeczeństwa, jego przyczyny i konsekwencje. A także zróżnicowanie ludności Polski. Ponadto na zajęciach zostaną omówione rodzaje migracji, przyczyny i ich konsekwencje.
Podczas ćwiczeń studenci zapoznają się z kluczowymi źródłami danych o ludności oraz rozwijają umiejętności ich prezentacji, analizy i interpretacji. Szczególny nacisk położony jest na współczesne wyzwania demograficzne, ich przyczyny, konsekwencje oraz dyskusję nad możliwymi sposobami reagowania na obserwowane zjawiska.
Nakład pracy studenta: 3 ETCS = 3 x 25h = 75h
(N) praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem
(S) praca własna (samodzielna) studenta
Zajęcia – 30h (N)
Samodzielne przygotowanie do zaliczenia – 10h (S)
Wykonywanie poszczególnych ćwiczeń (pozyskiwanie danych, ich analiza, wizualizacja i interpretacja; praca z wybranym artykułem) – 35h (S)
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W05, K_U03, K_U07, K_K05
WIEDZA
1. pojęcia związane z demografią, zna procesy demograficzne, potrafi wyjaśnić ich przebieg, przyczyny i skutki
2. przyczyny zróżnicowania rozwoju przestrzennego oraz znaczenie globalizacji i integracji gospodarczej
UMIEJĘTNOŚCI
1. analiza danych dotyczące ludności, przygotowanie danych o charakterze względnym
2. wybór i zastosowanie optymalnych metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych przestrzennych
3. prawidłowa interpretacja i wyjaśnienie relacji między zjawiskami i procesami społecznymi oraz przyrodniczymi
KOMPETENCJE
1. kompetencje analityczne, potrafi przeprowadzić wnioskowanie na podstawie zebranych danych
2. propagowanie wartości wynikających z różnorodności kulturowej świata i przestrzeganie zasad wynikających z szacunku wobec przedstawicieli innych kultur
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem. Na egzamin końcowy składa się:
- test zamknięty z zagadnień omawianych na wykładzie
- ocena z ćwiczeń
W trakcie semestru studenci realizują pięć zróżnicowanych zadań, zarówno indywidualnych, jak i grupowych. Ocenie podlega także udział w podsumowującej dyskusji (na ostatnim spotkaniu), która opiera się na wybranych artykułach naukowych oraz wiedzy zdobytej w czasie kursu. Dodatkowe punkty można uzyskać za aktywność na zajęciach.
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z cyklu ćwiczeń oraz pozytywnej oceny z testu. Pozytywna ocena z ćwiczeń i testu oznacza uzyskanie ponad 50% punktów.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Jagielski A., 1978, Geografia ludności, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa
Rossa A., 2019, Podstawy demometrii, Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego
Pressat R., 1966, Analiza demograficzna. Metody, wyniki, zastosowania, PWN Warszawa
Okólski M., 2021, Demografia: współczesne zjawiska i teorie, Wydawnictwo Naukowe Scholar
Na każdych zajęciach podawana jest literatura dodatkowa, szczególnie aktualne artykuły naukowe, w tym anglojęzyczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: