System przyrodniczy miasta 1900-1-SPM-SF
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z funkcjami ekologicznymi, społecznymi i gospodarczymi pełnionymi przez tereny zieleni w mieście. Na zajęciach będzie stosowana metoda określania miejskich usług ekosystemowych. Studenci będą inwentaryzować tereny zieleni na wybranych przez siebie terenach, określać ich usługi, identyfikować podstawowe konflikty, planować optymalne sposoby zagospodarowania.
W przypadku sprzyjającej pogody, planowane są wycieczki terenowe do wybranych parków warszawskich.
Nakład pracy studenta:
15h - obecność na zajęciach (ćwiczenia)
15h - praca własna (zapoznanie się z zalecaną literaturą, przygotowanie do zajęć, przygotowanie projektu - referatu)
30h - ogółem
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W04, K_W11, K_W12, K_W13, K_W14, K_U01, K_U05, K_U04, K_U08
WIEDZA
1. Zna rolę i znaczenie zasobów przyrody dla funkcjonowania człowieka oraz rozumie wzajemne związki przyroda-społeczeństwo
2. Ma rozszerzoną wiedzę o najważniejszych współczesnych problemach przyrodniczych i społecznych w skali lokalnej, regionalnej, globalnej oraz wyjaśnia ich genezę oraz konsekwencje
3. Wykazuje znajomość zasad zagospodarowania przestrzennego w skali lokalnej i regionalnej zgodnie z zasadami ładu przestrzennego i rozwoju zrównoważonego.
4. Rozpoznaje konflikty funkcjonalno-przestrzenne wyjaśnia przyczyny i proponuje optymalne sposoby ich rozwiązania
5. Ma wiedzę o najnowszych trendach w rozwoju badań naukowych z zakresu geoekologii i geomorfologii w Polsce i za granicą oraz zastosowaniach osiągnięć naukowych w praktyce
UMIEJĘTNOŚCI
1. Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu geoekologii i geomorfologii do opisu i rozwiązania problemu badawczego
2. Potrafi opracować diagnozę stanu komponentów środowiska oraz oceniać skutki oddziaływań na środowisko
3. Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi na różnych obszarach
4. Potrafi przedstawić ustnie wyniki badań z pomocą prawidłowo opracowanej prezentacji
Kryteria oceniania
Kontrola obecności, ocena bieżącego przygotowania do zajęć i aktywności.
Udział w pracach terenowych i kameralnych.
Projekt - referat dotyczący funkcjonowania wybranego terenu zieleni.
Literatura
Baum T., Trojan P. (red.). Las Bielański w Warszawie. Rezerwat przyrody. (Biblioteka Wydziału Biologii). 1982.
Biernacki Z., Kazimierski J., Wróblewski A. (red.). Środowisko przyrodnicze Warszawy. PWN. Warszawa. 1990.
Czerwiński Z., Czępińska-Kamińska D., Zielony R. (red.). Środowisko Przyrodnicze Lasu Kabackiego. Warszawa. Wydawnictwo SGGW. 2003.
Kaliszuk E. Funkcje systemu przyrodniczego miasta w kształtowaniu warunków środowiska przyrodniczego na przykładzie Warszawy. Prace i Studia Geograficzne. Tom 36. 2005.
Luniak M. (red.). Przyroda Bielan Warszawski. Muzeum i Instytut Zoologii PAN. 2010.
Millenium Ecosystem Assessment, Ecosystems and human well-being. Synthesis report. 2005.
Opracowanie ekofizjograficzne do Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m. st. Warszawy. Urząd miasta stołecznego Warszawy. Biuro Naczelnego Architekta Miasta. Miejska Pracowania Planowania Przestrzennego i Strategii Rozwoju. Warszawa. 2006.
Park Skaryszewski w Warszawie. Przyroda i użytkowanie. Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Warszawa. 2016.
Poradnik TEEB dla miast: usługi ekosystemów w gospodarce miejskiej, wydanie polskie: Fundacja Sendzimira. Kraków. 2011.
Szulczewska B., Kaliszuk E. Koncepcja systemu przyrodniczego miasta: geneza, ewolucja i znaczenie praktyczne. Teka Kom. Arch. Urb. Stud. Krajobr. PAN. 2005.
Wojtatowicz J. (red.). Warszawska Przyroda. Obszary i obiekty chronione. Biuro Ochrony Środowiska. Urząd m.st. Warszawy. Warszawa. 2005.
Zimny H. Ekologia miasta. Agencja Reklamowo-wydawnicza Arkadiusz Grzegorczyk. Stare Babice. 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: