Praktyki w szkole podstawowej – przyroda 1900-1-PSZP-PED
W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych przez zapoznanie się z realizowanymi przez szkołę zadaniami opiekuńczo-wychowawczymi, obserwowanie aktywności i zachowań uczniów, w tym procesów komunikowania się interpersonalnego i społecznego w grupach, dynamiki grupy, ról pełnionych przez uczestników grupy, postaw dzieci i młodzieży oraz działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny w grupie.
Wymaga to również aktywnego współdziałania z opiekunem praktyk w zakresie prowadzenia zorganizowanych zajęć wychowawczych, pełnienia roli opiekuna-wychowawcy oraz analizy i interpretacji zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zrealizowaniu praktyk student posiada
1) wiedzę dot. realizowanych przez szkołę zadań opiekuńczo -wychowawczych, dokumentacji w tym zakresie, zadań i obowiązków nauczyciela związanych z opieką nad uczniami,
2) umiejętności: sprawowania opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewniania bezpieczeństwa, podejmowania działań wychowawczych wynikających z zastanych sytuacji oraz działa na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; diagnozowania dynamiki grupy, poznawania uczniów i wychowanków, ich sytuacji społecznej, potrzeb, zainteresowań; organizacji i prowadzenia zajęć wychowawczych; sprawowanie opieki nad uczniami i wychowankami poza terenem szkoły, analizy i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji: prowadzenia dokumentacji, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką szkolną, oceny własnego funkcjonowania w toku realizowania zadań opiekuńczych i wychowawczych
3) postawy: odpowiedzialności - uświadomienie roli nauczyciela, jako opiekuna i wychowawcy w szkole, odpowiedzialności za bezpieczeństwo uczniów podczas lekcji (w klasie i poza budynkiem szkoły), otwartości, życzliwości wobec uczniów oraz zaangażowania w realizowanie zadań opiekuńczo-wychowawczych wynikających z programu szkoły.
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia praktyk pedagogicznych jest przygotowanie przez studenta sprawozdania z przebiegu praktyk w zakresie pełnienia zadań opiekuńczo-wychowawczych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: