Praktyki w szkole podstawowej – geografia 1900-1-PSZG-PED
W trakcie praktyk następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych w zakresie nauczania-uczenia się geografii w szkole podstawowej poprzez:
• zapoznanie się z realizowanymi przez szkołę zadaniami dydaktycznymi, organizacją pracy oraz prowadzoną dokumentacją;
• obserwacje czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk: jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych;
• zaplanowanie i przeprowadzenie pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serii lekcji z geografii w szkole podstawowej oraz dokonanie analizy zaobserwowanych lub doświadczonych zdarzeń pedagogicznych.
Podejmowane podczas praktyk aktywności i działania wymagają od studenta gotowości do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z innymi nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy i umiejętności.
Nakład pracy studenta (3 ECT = 3 * 25h = 75 h), niezbędny do osiągnięcia założonych efektów uczenia się obejmuje:
- rozmaite aktywności podejmowane przez studenta (praktykanta) podczas pobytu w szkole (60 h), tj.: obserwowanie i prowadzenie lekcji geografii, konsultacje z nauczycielem - szkolnym opiekunem praktyk, zapoznanie się z infrastrukturą szkoły (m.in. wyposażeniem pracowni geograficznej), konsultacje i rozmowy z innymi nauczycielami, w tym pedagogiem/psychologiem szkolnym , dyżury, opieka nad uczniami itp.
- wkład własny studenta (10 h), tj. zapoznanie z dokumentacją szkoły, przygotowaniem do prowadzonych lekcji, w tym opracowanie scenariuszy lekcji, przygotowanie dokumentacji z praktyk.
- konsultacje z opiekunem akademickim praktyk (5 h).
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: D.2.W1; D.2.W2; D.2.W3; D.2.U1; D.2.U2; D.2.U3; D.2.K1.
Praktyku służą zdobyciu przez studenta kompetencji w zakresie:
1) wiedzy dotyczącej specyfiki szkoły podstawowej, realizowanych przez nią zadań dydaktycznych w zakresie nauczania geografii, organizacji pracy oraz prowadzonej dokumentacji;
2) umiejętności planowania i przeprowadzania lekcji geografii w oparciu o samodzielnie opracowane scenariusze, uwzględniając w nich cele lekcji, metody i form pracy dostosowywane do realizowanych treści, etapu edukacyjnego i dynamiki grupy; przygotowywania pomocy dydaktycznych oraz wykorzystywanie w toku lekcji środków multimedialnych i technologii informacyjnej; dostosowywania sposobu komunikacji do poziomu rozwoju uczniów; kontrolowania i oceniania uczniów; organizowania pracy uczniów w grupach zadaniowych; podejmowania indywidualnej pracy dydaktycznej z uczniami (w tym uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi); podejmowania działań wychowawczych w toku pracy dydaktycznej, w miarę pojawiających się problemów, w sytuacjach: zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych, nieprzestrzegania ustalonych zasad; podejmowanie współpracy z innymi nauczycielami;
3) postaw: uświadomienie roli i misji nauczyciela w społeczeństwie, odpowiedzialności za bezpieczeństwo uczniów podczas lekcji (w klasie i poza budynkiem szkoły), otwartości, życzliwości wobec uczniów oraz zaangażowania w realizowanie zadań dydaktycznych, wynikających z programu szkoły podstawowej.
Kryteria oceniania
Zaliczenie praktyk obejmuje:
- ocenę dokumentacji sporządzonej przez studenta po zakończeniu praktyk
- oraz indywidualną rozmowę praktykanta z Opiekunem uniwersyteckim praktyk dotyczącą realizacji praktyk w szkole.
Na dokumentację składają się: dziennik praktyk wraz z konspektami lekcji prowadzonych przez studenta, ocena szkolnego opiekuna praktyk, sprawozdanie z praktyk.
Literatura
Student może skorzystać z literatury rekomendowanej do przedmiotów: Podstawy dydaktyki i Dydaktyka geografii w szkole podstawowej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: