Marketing miejski i regionalny 1900-1-MMR-SE
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej działań marketingowych podejmowanych przez jednostki samorządu terytorialnego.
W trakcie zajęć poruszane są następujące zagadnienia:
- historia marketingu terytorialnego,
- etapy tworzenia strategii marketingowej j.s.t.,
- metody analizy marketingowej,
- cele strategiczne, misja i wizja j.s.t.,
- analiza portfela produktów j.s.t., segmentacja rynku, wybór i charakterystyka grup docelowych,
- terytorialny marketing – mix,
- wizerunek j.s.t.
Na każdych zajęciach przedstawiane są przykłady działań marketingowych podejmowanych przez jednostki samorządu terytorialnego (doświadczenia polskie i zagraniczne).
Zakłada się, że studenci zdobędą wiedzę i umiejętności niezbędne do przygotowania strategii marketingowej gminy oraz prowadzenia działań marketingowych w j.s.t.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W08, K_U04, K_U10, K_K06
Wiedza
Studenci po ukończeniu przedmiotu potrafią:
- omówić przemiany jakie zachodzą wewnątrz marketingu,
- omówić przedmiot zainteresowania marketingu terytorialnego,
- definiować typy, poziomy i aspekty marketingu terytorialnego,
- scharakteryzować strukturę strategii marketingowej jednostki samorządu terytorialnego,
- omówić typy strategii marketingowych,
- omówić metody segmentacji rynku i wybór grup docelowych,
- opisać różne koncepcje marketingu-mix,
- omówić cykl życia produktu terytorialnego,
- zaprezentować marketingowe instrumenty wykorzystywane przez j.s.t. do oddziaływania na inwestorów, turystów oraz mieszkańców,
- zdefiniować wizerunek j.s.t,
- omówić przykłady działań marketingowych realizowanych przez wybrane j.s.t.
Umiejętności
Studenci po ukończeniu kursu potrafią:
- ocenić obecną orientację marketingową j.s.t.,
- przeprowadzić analizę działań marketingowych prowadzonych w j.s.t. wykorzystując różne narzędzia,
- zaprojektować nowe produkty terytorialne,
- opracowań komunikat marketingowy,
- zaprojektować badanie dot. oceny orientacji marketingowej gminy oraz oceny siły marki miejsca.
Kompetencje społeczne:
Studenci po ukończeniu kursu:
- potrafią działać w sposób przedsiębiorczy w przygotowywaniu i realizacji projektów naukowych
- potrafią współdziałać i pracować w grupie.
Kryteria oceniania
Na końcową ocenę składają się punkty zdobyte za:
- sprawdzian pisemny
- prezentacje przygotowane przez studentów na zadany przez Prowadzącego temat.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywne zaliczenie zarówno ćwiczeń jak i wykładu.
Literatura
Domański T. (red.), 1997, „Marketing terytorialny: strategiczne wyzwania dla miast i regionów”, Uniwersytet Łódzki, Łódź.
Dudek-Mańkowska S., 2011, „Wizerunek Warszawy w działaniach promocyjnych władz lokalnych i świadomości społecznej”, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Florek M., Janiszewska K., 2008, „Marketing terytorialny: studia przypadków”, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań.
Florek, M., 2014, „Kapitał marki miasta zorientowany na konsumenta: źródła i pomiar”, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
Kavaratzis, M., Warnaby, G., & Ashworth, G. J. (Eds.), 2014, “Rethinking place branding: Comprehensive brand development for cities and regions”, Springer.
Kotler Ph., 2005, „Marketing”, Rebis, Poznań.
Markowski T. (red.), 2002, „Marketing terytorialny, Polska Akademia Nauk, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, Warszawa.
Szromnik A., 2016, „Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku”, Oficyna Wolters Kluwer business, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: