Metody badań społecznych 1900-1-MBS
W ramach zajęć studenci zostaną zapoznani z:
- podstawowymi zasadami przygotowywania badań w geografii (podejścia badawcze, metody),
- sposobem przygotowywania badań ankietowych (rodzaje pytań, przygotowywanie kwestionariusza, unikanie błędów w kwestionariuszach)
- z podstawowymi pojęciami i metodami analizy statystycznej (analiza danych jakościowych, analiza danych ilościowych, przygotowanie elektronicznej bazy danych).
Podczas ćwiczeń student:
- uczy się opracowywać temat badawczy, formułuje problem i pytania badawcze
- dowiaduje się o źródłach informacji, danych oraz wyników innych badań
- buduje narzędzie badawcze i krytycznie je weryfikuje, rozpoznaje możliwe do zastosowania rodzaj pytań w badaniach kwestionariuszowych i potrafi dobrać odpowiednią ich formę
- poznaje podstawowe funkcjonalności programu SPSS.
Pozamerytorycznym celem zajęć jest:
- nauka pracy indywidualnej
- nauka pracy grupowej (podział prac, obowiązków i odpowiedzialności)
- umiejętność przygotowania wypowiedzi ustnej i prezentacji multimedialnej (także od strony technicznej).
Naklad pracy:
ćwiczenia = 2,5 ECTS (przygotowanie prac po każdych zajęciach, praca grupowa i indywidualna)
wykład = 0,5 ECTS (przygotowanie do testu)
W cyklu 2023Z:
W ramach zajęć studenci zostaną zapoznani z podstawowymi zasadami przygotowywania badań w geografii, omówione zostana podejścia badawcze oraz podstawowe metody ilościowe i jakościowe, także metody analizy materiału wizualnego. Drugą cześć zajęć poświęcono nauce sposobów organizacji badań ankietowych, szczegółowo zostaną omówione sposoby przygotowywania kwestionariusza ankiety, w tym m. in. rodzaje pytań technicznie i logicznie otwartych i zamkniętych. Studenci zostaną zapoznani z podstawowymi pojęciami i metodami analizy statystycznej (analiza danych jakościowych, analiza danych ilościowych, przygotowanie elektronicznej bazy danych). Podczas zajęć (ćwiczenia) studenci uczą się obsługi programu SPSS. |
W cyklu 2024Z:
W ramach zajęć studenci zostaną zapoznani z podstawowymi zasadami przygotowywania badań w geografii, omówione zostana podejścia badawcze oraz podstawowe metody ilościowe i jakościowe, także metody analizy materiału wizualnego. Drugą cześć zajęć poświęcono nauce sposobów organizacji badań ankietowych, szczegółowo zostaną omówione sposoby przygotowywania kwestionariusza ankiety, w tym m. in. rodzaje pytań technicznie i logicznie otwartych i zamkniętych. Studenci zostaną zapoznani z podstawowymi pojęciami i metodami analizy statystycznej (analiza danych jakościowych, analiza danych ilościowych, przygotowanie elektronicznej bazy danych). Podczas zajęć (ćwiczenia) studenci uczą się obsługi programu SPSS. |
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali | W cyklu 2024Z: zdalnie | W cyklu 2023Z: zdalnie |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W04, K_W10, K_W11, K_U03, K_U04, K_U09, K_U10, K_K02, K_K06
Student potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy i dobrać metody badawcze oraz je zastosować - zarówno w odniesieniu do analizy danych przestrzennych, jak również danych pochodzących z badań kwestionariuszowych.
WIEDZA - student zna:
1. zastosowanie wiedzy teoretycznej z zakresu geografii oraz geoinformatyki
2. podstawy matematyki i statystyki oraz metody analizy przestrzennej na poziomie pozwalającym opisać zjawiska w przestrzeni geograficznej
UMIEJĘTNOŚCI - student potrafi:
1. wybrać i zastosować optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych przestrzennych
2. zaplanować i przeprowadzić proste badanie naukowe lub projekty
3. współdziałać, zorganizować pracę w grupie, pełniąc w niej różne role i przewidywać skutki swojej działalności
4. komunikować się z otoczeniem z wykorzystaniem odpowiednich technik informacyjno‐komunikacyjnych
KOMPETENCJE - student jest gotów do:
1. odpowiedzialności za realizację podjętych zobowiązań, bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej
2. działania w sposób przedsiębiorczy w przygotowywaniu i realizacji projektów ekologicznych, społecznych i gospodarczych
Kryteria oceniania
Ćwiczenia
Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa, dopuszczalne są dwie nieobecności. Co do zasady praca odbywa się w małych zespołach.
Zaliczenie ćwiczeń odbywa się po przygotowaniu zadanych prac i uzyskaniu z nich więcej niż 50% punktów.
Szczegółowe zasady przygotowywania i punktacji prac omówione zostaną na zajęciach.
Cykl wykładów kończy egzamin pisemny, w postaci testu składającego się z pytań otwartych i zamkniętych technicznie. Zaliczenie egzaminu przysługuje po uzyskaniu ponad 50% punktów.
Zaliczenie całego przedmiotu wymaga uzyskania ponad 50% z ćwiczeń i egzaminu.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Babbie E., 2001, Badania społeczne w praktyce, PWN
Francuz P., Mackiewicz, R., Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów
Wieczorkowska G., Wierzbiński J., 2011, Statystyka. Od teorii do praktyki, SCHOLAR
Dodatkowa literatura zostanie podana na ćwiczeniach po sformułowaniu tematu badań.
W cyklu 2023Z:
Babbie E., 2001, Badania społeczne w praktyce, PWN Francuz P., Mackiewicz, R., Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów Wieczorkowska G., Wierzbiński J., 2011, Statystyka. Od teorii do praktyki, SCHOLAR |
W cyklu 2024Z:
Babbie E., 2001, Badania społeczne w praktyce, PWN Francuz P., Mackiewicz, R., Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów Wieczorkowska G., Wierzbiński J., 2011, Statystyka. Od teorii do praktyki, SCHOLAR |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: