Laboratorium Trójmiasta – miejska szkoła kompetencji społecznych 1900-1-LTSL-WW
Szkoła letnia kładzie znaczny nacisk na różnorodne formy kształtowania kompetencji społecznych dzięki szerokiej ofercie zajęć warsztatowych i debat pozwalających na konfrontację poglądów i opinii z szerszym, bardziej zróżnicowanym forum aniżeli wąska grupa studencka standardowo uczestnicząca w zajęciach uniwersyteckich. Uczestnictwo w spotkaniach z ekspertami-praktykami z różnorodnych dziedzin, w seminarium realizowanym w Europejskim Centrum Solidarności, w konferencji naukowej oraz w debacie z udziałem włodarzy polskich miast (Zakopanego, Władysławowa i Sopotu) pozwoli na otwarcie perspektywy studentów na interakcje ze społecznością szerszą aniżeli środowisko akademickie.
Dodatkowym zadaniem szkoły letniej jest rozwój umiejętności i wiedzy w zakresie stosowania zróżnicowanych metod badawczych, w szczególności metod jakościowych (wywiadów z mieszkańcami Trójmiasta). Specyfika metody powoduje, że poza walorem edukacyjnym, jednocześnie treningowi poddane zostają umiejętności skutecznego nawiązania i potrzymania komunikacji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student/Studentka po ukończeniu szkoły letniej:
- rozumie złożoność procesów i zjawisk następujących w przestrzeni miejskiej i metropolitalnej w aspekcie interakcji pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a tkanką społeczną - P7S_WG; P7S_WK
- zna i rozumie zjawiska i mechanizmy dotyczące współpracy grupowej w realizowaniu projektu badawczego w przestrzeni miejskiej P7S_WG
- w stopniu pogłębionym rozumie znaczenie interdyscyplinarności w badaniach miejskich i związane z nią wyzwania ze szczególnym uwzględnieniem rejonów nadmorskich - P7S_WK
- wie, jak wygląda struktura instytucji i powiazań dziedzinowych we współczesnym zarządzaniu wielordzeniową metropolią w obszarze integracji usług publicznych, w szczególności multimodalnego transportu publicznego - P7S_WG
- rozumie w stopniu pogłębionym wyzwania związane z koniecznością pogodzenia na ograniczonej przestrzeni miejskiej celów społecznych, przyrodniczych i gospodarczych werbalizowanych przez różnorodnych interesariuszy - P7S_WK
- wie, jak wygląda struktura instytucji i powiazań dziedzinowych we współczesnym zarządzaniu ielordzeniową metropolią w obszarze integracji usług publicznych, w szczególności multimodalnego transportu publicznego - P7S_WG
- rozumie w stopniu pogłębionym wyzwania związane z koniecznością pogodzenia na ograniczonej przestrzeni miejskiej celów społecznych, przyrodniczych i gospodarczych werbalizowanych przez różnorodnych interesariuszy - P7S_WK
- wie, jak wygląda struktura instytucji i powiazań dziedzinowych we współczesnym zarządzaniu ielordzeniową metropolią w obszarze integracji usług publicznych, w szczególności multimodalnego transportu publicznego - P7S_WG
- rozumie w stopniu pogłębionym wyzwania związane z koniecznością pogodzenia na ograniczonej przestrzeni miejskiej celów społecznych, przyrodniczych i gospodarczych werbalizowanych przez różnorodnych interesariuszy - P7S_WK
UMIEJĘTNOŚCI
Student/Studentka po ukończeniu szkoły letniej:
- potrafi pracować w grupie: planować zadania dla poszczególnych członków grupy, egzekwować ich realizację, przyjmować rolę uczestnika i lidera współpracy grupowej w realizowanym projekcie - P7S_UO
- umie dobrać rodzaje źródeł możliwych do wykorzystania w interdyscyplinarnych badaniach miejskich, przetwarzać i syntetyzować pozyskane w ten sposób informacje - P7S_UW
- potrafi konstruktywnie uczestniczyć w wymianie poglądów w zróżnicowanym sektorowo i dziedzinowo środowisku odbiorców - P7S_UK
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student/Studentka po ukończeniu szkoły letniej: - jest gotowy/a do wykorzystywania zdobytej wiedzy w pracy na rzecz inkluzywnej współpracy miedzy- i wewnątrzgrupowej - P7S_KR
- potrafi przyjmować różnorodne role w grupie, w której podejmuje się realizacji zadań i odróżnić cele grupowe od indywidualnych celów poszczególnych uczestników współpracy - P7S_KR
- jest przygotowany/a do działań na rzecz zachowania i poszanowania społecznego, przyrodniczego i kulturowego dziedzictwa różnorodnych zespołów urbanistycznych - P7S_KO
- jest świadomy zasad etycznych, jakimi powinien się kierować badacz i pracownik w wykonywaniu zadań zawodowych w zróżnicowanym środowisku wielkomiejskim - P7S_KR
- jest gotów do werbalizowania i uzasadniania swojego stanowiska z zastosowaniem merytorycznej argumentacji prezentowanych treści i poglądów - P7S_KK
Kryteria oceniania
Warunkiem ukończenia szkoły letniej jest obecność na zajęciach przewidzianych programem, aktywny udział w ich planowaniu i realizacji, zaliczenie zadań indywidualnych i zespołowych oraz przesłanie pisemnej pracy ewaluacyjnej – podsumowującej efekty szkoły letniej. Praca ta nie będzie jednak
stanowiła podstawy oceny końcowej. Za obecność uznaje się frekwencję na poziomie nie niższym niż 90%. Oznacza to, że dopuszcza się nieobecności co najwyżej na 7 h zajęciowych z oferowanych 71 godzin regularnych zajęć.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura zalecana:
Iwanowska, M., Łosiewicz, M. (2012) „Trójmiasto – trzy podobne czy różne miasta. Wybory na prezydentów miast w Gdańsku, Gdyni i Sopocie w 2010 roku” W: Ł. Tomczak (red.), Prezydenci miast: analiza rywalizacji w wyborach samorządowych (s. 137–161). Wrocław: Wydawnictwo MARINA. ISBN 978-83-61872-56-6.
Krukowska J., Lackowska M.(2016) „Metropolitalne kolory europeizacji. Instytucjonalizacja współpracy w funkcjonalnych obszarach miejskich w Polsce w świetle nowych instrumentów polityki spójności UE”. Studia Regionalne i Lokalne, 1(63): 82–107.
Michałowski L. (2010) „Trójmiasto. Jedna przestrzeń, trzy mity” w: Pamięć, przestrzeń, tożsamość, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar, s.257-278.
Porażka A. (2023) Jedno z najlepszych miast do życia w Polsce. Jesień to idealna pora na odwiedzenie Gdańska, Gazeta.pl (https://weekend.gazeta.pl/weekend/7,189130, 30206018,jedno-z-najlepszych-miast-do-zycia-w-polsce-jesien-to-idealna.html)
Sagan I.,(2017) Miasto. Nowa kwestia i nowa polityka. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa.
Sagan I., Canowiecki Z.,(2011) Między integracją a konkurencją. Gdańsko-Gdyński Obszar Metropolitalny, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: