Krajobrazy Europy 1900-1-KRU-SF
Wprowadzenie do krajobrazów Europy.
Struktury geologiczne Europy (wiek, geneza, litologia, surowce mineralne, wpływ litologii na krajobrazy Europy; zjawiska wulkaniczne, ruchy tektoniczne).
Geneza obecnych utworów powierzchniowych (zlodowacenia plejstoceńskie i peryglacjał).
Ukształtowanie powierzchni i procesy współczesne.
Klimat (cyrkulacja atmosferyczna i jej wpływ na kształtowanie się klimatu Europy, podział klimatyczny, procesy w skali regionalnej i lokalnej).
Wody (bilans wodny, funkcjonowanie ekosystemów rzecznych i jeziornych, parametry biotyczne i abiotyczne, reżimy wodne).
Roślinność (główne naturalne zbiorowiska roślinne, roślinność na obszarach o intensywnym użytkowaniu, problemy bioróżnorodności).
Gleby (czynniki glebotwórcze i pokrywa glebowa, jakość, erozja, degradacja gleb).
Krajobrazy Europy w świetle Europejskiej Konwencji Krajobrazowej.
Ochrona, planowanie i kształtowanie krajobrazu. Krajobrazy naturalne i antropogeniczne.
Krajobrazy nordyckie, śródziemnomorskie, Europy Wschodniej i Zachodniej.
Szacunkowy czas potrzebny do zrealizowania efektów uczenia się: 30h uczestnictwo w wykładach + 15h przygotowanie do zaliczenia pisemnego.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W02, K_W03, K_W04, K_W06, K_U07, K_U09, K_K02, K_K04, S_K03
WIEDZA
• zna zróżnicowanie struktury i funkcjonowania krajobrazu na obszarze Europy, w tym Unii Europejskiej,
• zna wybrane metody typologii krajobrazu stosowane w krajach Unii Europejskiej,
• zna formalnoprawne uwarunkowania ochrony, kształtowania i planowania krajobrazu w Unii Europejskiej.
UMIEJĘTNOŚCI
• umie scharakteryzować i wyjaśnić zmienność wybranych cech środowiska w poszczególnych regionach Europy,
• umie wyjaśnić związki pomiędzy komponentami środowiska przyrodniczego,
• umie interpretować zapisy Europejskiej Konwencji Krajobrazowej i innych aktów prawnych służących ochronie, kształtowaniu i planowaniu krajobrazu.
POSTAWY
• rozumie konieczność kompleksowego spojrzenia na środowisko przyrodnicze,
• docenia korzyści płynące z właściwego planowania krajobrazu,
• odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego.
Kryteria oceniania
Końcowe zaliczenie pisemne w postaci testu obejmującego wiadomości zdobyte przez studenta w ramach realizacji przedmiotu.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Makowski J., Geografia fizyczna świata, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019, Warszawa.
Degórski M., Formalnoprawne uwarunkowania ochrony, kształtowania i planowania krajobrazu w Unii Europejskiej ;w:] M. Kistowski (red.), Studia ekologiczno-krajobrazowe w programowaniu rozwoju zrównoważonego. Przegląd polskich doświadczeń u progu integracji z Unią Europejską, 2004, Gdańsk.
Europejska Konwencja Krajobrazowa Dz.U. 2006 nr 14 poz. 98.
Majchrowska A. Doświadczenia innych krajów w identyfikowaniu typów krajobrazowych [w:] Inwentaryzacja i waloryzacja krajobrazów - wdrażanie Europejskiej Konwencji Krajobrazowej, GDOŚ, 2013, Warszawa.
Richling A., Solon J., Ekologia Krajobrazu, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: