Groźne zjawiska pogodowe 1900-1-GZP-WF
Celem wykładu jest przedstawienie groźnych zjawisk pogodowych, przybliżenie zagrożonych nimi regionów świata oraz pokazanie ich wpływu na życie ludzi i gospodarkę.
Na wykładzie będą poruszane następujące zagadnienia:
1. Burze – rozkład przestrzenny na świecie i w Polsce, przyczyny powstawania burz, przebieg zjawiska, błyskawice, grzmoty, pioruny kuliste, wyładowania do wyższych warstw atmosfery, monitoring burz, prognoza zjawiska, sposoby ochrony życia i mienia – piorunochrony, Łowcy burz;
2. Ognie św. Elma, zorze polarne – inne przejawy elektryczności atmosferycznej, przebieg i skutki tych zjawisk;
3. Cyklony zwrotnikowe – rozkład przestrzenny głównie w strefie międzyzwrotnikowej, przyczyny, przebieg i skutki cyklonów, nadawanie imion cyklonom, skala intensywności Saffira-Simpsona;
4. Trąby powietrzne i wodne – miejsca występowania na świecie, Aleja Tornad w USA, trąby w Polsce, przyczyny, przebieg i skutki trąb, skala intensywności Fujity, Łowcy tornad, sposoby monitorowania, prognozowania i ochrony przed trąbami;
5. Deszcze ulewne, nawalne i towarzyszące im powodzie błyskawiczne. Powodzie rozlewne;
6. Susze i pożary – przyczyny, przebieg i skutki tych częstych katastrofalnych zjawisk, zagrożone nimi obszary, sposoby ochrony;
7. Dni gorące i dni mroźne w ciągu XX i XXI wieku;
8. Monsuny – teorie powstawania monsunów, obszary ich występowania, sposoby prognozowania (głównie monsunu indyjskiego), skutki zbyt ulewnego lub suchego monsunu;
9. El Niño i La Niña – na czym polega zjawisko Oscylacji Południowych (ENSO) w skład których wchodzą El Niño i La Niña, gdzie występują? Przyczyny, przebieg i skutki tych zjawisk, ich wpływ na klimat Ziemi, prognozowanie.
Na wykładach będą również prezentowane filmy o wybranych niebezpiecznych zjawiskach pogodowych.
Nakład pracy studenta:
Wykład - 30 godzin
Samodzielna praca studenta - 10 godzin
Razem - 40 godzin
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu wykładu studenci:
- potrafią rozpoznać i prognozować groźne zjawiska pogodowe,
- wiedzą, które regiony świata są nimi zagrożone,
- potrafią określić wpływ niebezpiecznych zjawisk pogodowych na życie ludzi i gospodarkę,
- wiedzą w jaki sposób mogą chronić się i unikać tych zjawisk.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: wykład, prezentacja, materiał filmowy.
Zaliczenie pisemne. Test złożony z pytań zamkniętych.
Praktyki zawodowe
Nie ma.
Literatura
1. Schmidt M., 1972, Meteorologia dla każdego, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa.
2. Riezanow I. A., 1986, Wielkie katastrofy w historii Ziemi, PWN, Warszawa.
3. Graniczny M., Mizerski W., 2007, Katastrofy przyrodnicze, PWN, Warszawa.
4. Cerveny R., 2008, Wielkie katastrofy i anomalie klimatyczne w dziejach, Bellona, Warszawa.
5. Spignesi S. J., 2007, 100 największych katastrof wszechczasów, Bellona, Warszawa.
6. Czajewski J., 1988, Meteorologia żeglarska, WKŁ, Warszawa.
7. Holec M., Tymański P., 1973, Podstawy meteorologii i nawigacji meteorologicznej, Wydawnictwo Morskie, Warszawa.
8. Kożuchowski K., red., 2005, Meteorologia i klimatologia, PWN, Warszawa
9. Trzeciak S., 2004, Meteorologia morska z oceanografią, PWN, Warszawa.
10. Roth G. D., 2000, Pogoda i klimat, Świat Książki, Warszawa.
11. Dunlop S., 2003, Pogoda, przewodnik ilustrowany, Świat Książki, Warszawa.
12. Duxbury A. C., Duxbury A. B., Sverdrup K. A., 2002, Oceany świata, PWN, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: