Groźne zjawiska pogodowe 1900-1-GZP-SF
Wykład ma na celu przedstawienie podstawowych informacji na temat groźnych zjawisk pogodowych na świecie. W trakcie zajęć zostanie omówiona ogólna charakterystyka tych zjawisk z uwzględnieniem ich genezy i obszarów najbardziej narażonych na ich występowanie. Studenci zapoznają się z najważniejszą terminologią dotyczącą wybranych groźnych zjawisk pogodowych, a także poznają ich przebieg, przyczyny oraz skutki (środowiskowe i ekonomiczno-społeczne). Ponadto, podczas wykładu są prezentowane możliwości prognozowania tych zjawisk oraz ochrony przed ich konsekwencjami. Uczestnicy poznają też wpływ groźnych zjawisk pogodowych na różne dziedziny działalności człowieka i znaczenie systemu ostrzegawczego przed tego typu zagrożeniami. W ramach kursu są omawiane m.in. zjawiska związane z temperaturą powietrza (fale upałów i mrozów), zjawiska związane z niedoborem lub nadmiarem opadów (susze i powodzie), gradobicia, zjawiska burzowe i inne zjawiska będące przejawem elektryczności atmosferycznej (zorze polarne, ognie św. Elma, TLE), zjawiska wirowe w różnej skali (cyklony zwrotnikowe, trąby powietrzne i wodne), inne zjawiska związane z silnym wiatrem (downburst), czy zjawiska związane z zanieczyszczeniem powietrza (smog).
Nakład pracy studenta: 2 ECTS = 2 × 25h = 50h (w bezpośrednim kontakcie 1,5 ECTS)
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,
(S) – praca własna (samodzielna) studenta.
Zajęcia (wykład) = 30h (N)
• Konsultacje = 10h (N)
• Przygotowanie samodzielne do zaliczenia = 10h (S)
RAZEM = ok. 50h
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W02, K_W03, K_W06, K_U07, K_K04
Po zaliczeniu wykładu studenci:
- potrafią rozpoznać i prognozować groźne zjawiska pogodowe,
- wiedzą, które regiony świata są nimi zagrożone,
- potrafią określić wpływ niebezpiecznych zjawisk pogodowych na życie ludzi i gospodarkę,
- wiedzą w jaki sposób mogą chronić się i unikać tych zjawisk.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: wykład, prezentacja, materiał filmowy.
Test pisemny złożony z pytań zamkniętych.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. Schmidt M., 1972, Meteorologia dla każdego, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa.
2. Riezanow I. A., 1986, Wielkie katastrofy w historii Ziemi, PWN, Warszawa.
3. Graniczny M., Mizerski W., 2007, Katastrofy przyrodnicze, PWN, Warszawa.
4. Cerveny R., 2008, Wielkie katastrofy i anomalie klimatyczne w dziejach, Bellona, Warszawa.
5. Spignesi S. J., 2007, 100 największych katastrof wszechczasów, Bellona, Warszawa.
6. Czajewski J., 1988, Meteorologia żeglarska, WKŁ, Warszawa.
7. Holec M., Tymański P., 1973, Podstawy meteorologii i nawigacji meteorologicznej, Wydawnictwo Morskie, Warszawa.
8. Kożuchowski K., red., 2005, Meteorologia i klimatologia, PWN, Warszawa
9. Trzeciak S., 2004, Meteorologia morska z oceanografią, PWN, Warszawa.
10. Roth G. D., 2000, Pogoda i klimat, Świat Książki, Warszawa.
11. Dunlop S., 2003, Pogoda, przewodnik ilustrowany, Świat Książki, Warszawa.
12. Duxbury A. C., Duxbury A. B., Sverdrup K. A., 2002, Oceany świata, PWN, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: