Gospodarka usługowa 1900-1-GUSŁ
Udział w konwersatorium ma dać studentom wiedzę na temat znaczenia działalności usługowych w życiu społeczno-gospodarczym, przyczyn zmian roli usług. Jako najbardziej rozpowszechniony rodzaj działalności gospodarczej usługi stanowią dobry przykład do analizy problemów o charakterze ogólnogospodarczym. Dotyczy to struktury i specyficznych cech rynku pracy, rozwoju przedsiębiorczości od małych firm rodzinnych po korporacje transnarodowe, wpływu technologii na zmiany w przestrzennym układzie gospodarki, dostępności usług dla obywateli, po problemy międzynarodowej wymiany gospodarczej. Ze względu na specyfikę studiów wszystkie te zagadnienia zostaną przedstawione z perspektywy geograficznej.
W pierwszej części zajęć przedyskutowane będą zagadnienia podziału usług, ich specyficznych cech oraz przyczyn prowadzących do wzrostu znaczenia działalności usługowych w życiu społeczno-gospodarczym. Zostanie też przedstawiona specyfika rynku pracy w usługach oraz rozwój przedsiębiorstw zaliczanych do tego sektora. Pokazane zostaną powiązania między postępem technologicznym a rozwojem usług oraz zmianami w ich lokalizacji. Ze względu na coraz szerszy zakres powiązań międzynarodowych omówione zostaną też skala i kierunki wymiany międzynarodowej usług.
Druga część zajęć to charakterystyka najważniejszych rodzajów usług z punktu widzenia ich udziału w tworzeniu dochodu i kształtowaniu rynku pracy.
Osiągnięcie przez studenta zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się wymaga: nauczenia się i napisania testu zaliczeniowego (część I) oraz aktywnego udziału w konwersacji podczas zajęć i przygotowania krótkiego eseju z własną argumentacją (na jeden z zaproponowanych tematów).
Nakład pracy studenta: 2 ECTS = 2 × 25h = 50h (w bezpośrednim kontakcie 1 ECTS)
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,
(S) – praca własna (samodzielna) studenta.
Zajęcia (konwersatorium) = 30h (N)
Przygotowanie (samodzielne) do zaliczenia (część I i część II) oraz zaliczenie = 20h (S)
RAZEM = około 50h
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali | W cyklu 2024Z: mieszany: w sali i zdalnie w sali | W cyklu 2023Z: mieszany: w sali i zdalnie w sali |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W03, K_W08, K_U01, K_U07, K_U08, K_K04, K_K06
Wiedza: Student zna i rozumie
K_W03, K_W08
- specyfikę działalności usługowych, ich największych wytwórców (państwa i przedsiębiorstwa)
- podstawowe koncepcje tłumaczące układ przestrzenny (od skali lokalnej po globalną) działalności usługowej.
Umiejętności: Student potrafi
K_U01, K_U07, K_U08
- określić zestaw czynników kształtujących strukturę sektora usług w gospodarce narodowej.
- zajmować stanowisko w dyskusji na temat wpływu zmian technologicznych na organizację przestrzenną usług
Kompetencje społeczne: Student jest gotów do
K_K04, K_K06
- uzasadnienia potrzeby kompleksowego spojrzenia na decyzje o lokalizacji usług z uwagi na konsekwencje społeczne tych decyzji.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się dwa elementy (po 50% udziału):
1. Zaliczenie pisemne części I (12 pytań - zarówno test wyboru jak i pytania otwarte = 12 punktów) z zagadnień poruszanych w pierwszej części zajęć (konwersatoria 1-7).
2. Zaliczenie pisemne części II - przygotowanie krótkiego eseju na jeden z tematów związanych z charakterystyką wybranych usług omawianych w drugiej części zajęć - konwersatoria nr 9-14). Łącznie z II. części zaliczenia - 12 punktów (50% oceny końcowej).
Aby otrzymać pozytywną ocenę końcową niezbędne jest uzyskanie łącznie z dwóch części zaliczenia co najmniej 13 punktów (50% + 1).
Punktacja i oceny końcowe:
Łącznie do zdobycia są 24 punkty (po 12 z części I. i II. zaliczenia).
Ocena końcowa:
0-12 punktów = 2,0 // 13-15 punktów = 3,0 // 16-17 punktów = 3,5 // 18-19 punktów = 4,0 // 20-21 punktów = 4,5 // 22-24 punkty = 5,0
W przypadku usprawiedliwionej nieobecności w czasie jednego lub obu zaliczeń albo uzyskania niewystarczającej liczby punktów, możliwe jest zaliczenie przedmiotu w czasie poprawkowej sesji egzaminacyjnej semestru zimowego na tych samych zasadach, jak w terminie pierwszym (forma pisemna, dwie części zaliczenia).
Literatura
Brak jednolitego podręcznika do tego przedmiotu.
Zalecana literatura (uzupełnienie treści konwersatorium):
Dominiak J., 2019, Nowoczesne usługi w ujęciu przestrzennym i ich rola w rozwoju społeczno-gospodarczym. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
Flejterski S., Panasiuk A., Perenc J., Rosa G. (red.), 2012, Współczesna ekonomika usług. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ilnicki D., 2009, Przestrzenne zróżnicowanie poziomu rozwoju usług w Polsce. Teoretyczne i praktyczne uwarunkowania badań. Wrocław: Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego.
Śledziewska K., R. Włoch, 2020, Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat. Warszawa. Wydawnictwo UW [rozdziały 3-6]
Wilk W., 2001, Czynniki lokalizacji i rozmieszczenie wybranych usług w Warszawie. Warszawa: WGiSR UW.
Wróbel A., 2009, Międzynarodowa wymiana usług. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Bryson J.R., P.W. Daniels, B. Warf, 2004, Service Worlds: People, Organisations, Technologies. London & New York: Routledge.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: