Geografia fizyczna stosowana 1900-1-GFS
Tematyka konwersatorium:
GEOMORFOLOGIA
• Geomorfologia stosowana – wprowadzenie do zagadnień;
• Geoindykatory – zastosowanie, ochrona strefy litoralnej;
• Procesy stokowe (ruchy masowe, skutki działalności człowieka, metody zapobiegania);
• Procesy glacjalne i peryglacjalne – badania geomorfologiczne w ocenie dynamiki zmian tych systemów i ich wykorzystanie;
• Erozja wodna – spłukiwanie – zagrożenie proces, konsekwencje gospodarcze – metody ochrony przed erozją;
• Procesy fluwialne a działalność człowieka i problemy zagospodarowania dolin;
• Ocena uwarunkowań geomorfologicznych pod zainwestowanie budowlane.
GEOEKOLOGIA
• Kierunki badań geografii fizycznej kompleksowej,
• Zastosowania praktyczne zintegrowanych badań środowiska przyrodniczego,
• Metody ocen środowiska przyrodniczego, ze szczególnym uwzględnieniem ich roli w planowaniu przestrzennym,
• Praktyczne i formalnoprawne aspekty ochrony przyrody i krajobrazu na poziomie krajowym i Unii Europejskiej,
• Udział społeczeństwa w ochronie przyrody i krajobrazu, ze szczególnym uwzględnieniem roli konsultacji społecznych,
• Zastosowanie koncepcji usług ekosystemowych i wielofunkcyjnego użytkowania ekosystemów,
• Rola edukacji formalnej i poza formalnej w ochronie przyrody i krajobrazu.
HYDROLOGIA
• zapotrzebowania na wodę w Polsce
• rodzaju i dostępności zasobów wodnych w Polsce;
• oceny zagrożeń związanych z niedoborem i nadmiarem wody;
• monitoringu hydrologicznego;
• tematycznych materiałów kartograficznych.
Ponadto, omawiane są źródła informacji hydrologicznej (bazy danych pomiarowych, mapy hydrograficzne). Część uwagi poświęcona jest prognozom zjawisk hydrologicznych i rożnym formom ich prezentacji . Analizowane są potencjalne źródła błędów.
KLIMATOLOGIA
• Przedmiot badań klimatologii stosowanej, historia rozwoju tej dyscypliny oraz jej główne narzędzia badawcze.
• Wpływ warunków klimatycznych na organizm człowieka - podstawy bioklimatologii.
• Wpływ warunków klimatycznych na rolnictwo - podstawy agroklimatologii i fenologii.
• Rola klimatu w architekturze, budownictwie i planowaniu przestrzennym - podstawy klimatologii urbanistycznej.
• Wpływ warunków klimatycznych na wybrane dziedziny działalności człowieka: transport i komunikację, energetykę, finanse i ekonomię.
• Uwarunkowania klimatyczne rozwoju turystyki i rekreacji, podstawy meteorologii sportu.
• (Poszczególne zagadnienia mogą być poruszane w dowolnej kolejności, na więcej niż jednym wykładzie)
Nakład pracy studenta:
2 ECTS – godziny w bezpośrednim kontakcie z prowadzącymi, tj. udział w zajęciach
1 ECTS - wkład własny studenta - zapoznanie z literaturą i przygotowanie do udziału w konwersatorium, przygotowanie do zaliczenia/zaliczenie.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W02, K_W03, K_W06, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U06, K_U07, K_U08, K_U09, K_K03, K_K04, K_K06
K_W02 Procesy przyrodnicze, teorie tłumaczące ich rozwój, czynniki je kształtujące oraz główne kierunki ich przeobrażeń
K_W03 Znaczenie antropopresji w środowisku przyrodniczym w skali lokalnej, regionalnej i globalnej
K_W06 potrzebę ochrony środowiska i zna sposoby działań w tym zakresie
K_U01 wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego
K_U02 wykorzystywać literaturę naukową i inne źródła, także w języku obcym
K_U03 wybrać i zastosować optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych przestrzennych
K_U04 zaplanować i przeprowadzić proste badanie naukowe lub projekty
K_U06 stosować narzędzia geoinformatyczne do monitoringu środowiska i analizy przestrzennej, wykonać prezentację kartograficzną i wizualizację danych przestrzennych
K_U07 prawidłowo interpretować i wyjaśniać relacje między zjawiskami i procesami społecznymi oraz przyrodniczymi
K_U08 uczestniczyć w debacie geograficznej, dyskutować, zajmować stanowisko
K_U09 Współdziałać, zorganizować pracę w grupie, pełniąc w niej różne role i przewidywać skutki swojej działalności
K_K03 podjęcia działań związanych z upowszechnianiem dokonań naukowych
K_K04 do wypełniania oraz współorganizowania działań na rzecz środowiska z poczuciem odpowiedzialności za stan ekosystemów i zasobów Ziemi
K_K06 działania w sposób przedsiębiorczy w przygotowywaniu i realizacji projektów ekologicznych, społecznych i gospodarczych
Kryteria oceniania
Konwersatorium kończy egzamin, a jego zakres obejmuje tematykę poruszaną podczas poszczególnych bloków (geomorfologia, hydrologia, klimatologia, geoekologia). Egzamin będzie w formie pisemnej. Egzamin pisemny może mieć formę pytań otwartych, testowych jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru. Może zawierać również materiały graficzne do interpretacji i wyjaśnienia). Szczegóły egzaminu będą przedstawione na zajęciach.
Na ocenę końcową składa się po 25% wymagań z każdego bloku zajęć.
Ocena końcowa:
Bardzo dobra: 95% (wszystkich wymagań, ze wszystkich bloków, np pkt. z egzaminu)
Dobra: 75%
Dostateczna: 55%
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura będzie podawana systematycznie w czasie zajęć.
Przykłady:
GEOMORFOLOGIA
• Allison R. J. (red.) 2002, Applied geomorphology Wiley & Sons, LTD.
• Babiński Z. 2002, Wpływ zapór na procesy korytowe, ze szczególnym uwzględnieniem stopnia wodnego „Włocławek” Wyd. Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz.
• Banasik K., Skibiński J., Górski D. 1995, Metody oceny erozji powierzchniowej i akumulacji rumowiska w zbiornikach [w:] Metodyka zagospodarowania zasobów wodnych w małych zlewniach rzecznych, Wyd. SGGW, Warszawa.
• Cooke R.U., Doornkamp J.C. 1990, Geomorphology in Environmental Management, Oxford, London.
• Mycielska-Dowgiałło E., Korotaj-Kokoszyńska M., Smolska E., Rutkowski J. 2001, Geomorfologia dynamiczna i stosowana, WGiSR UW, Warszawa.
• Pruszak Z., 1998, Dynamika brzegu i dna morskiego IBW PAN, Gdańsk.
• Przedwojski B. 1998, Morfologia rzek i prognozowanie procesów rzecznych, Wydaw. Akademii Rolniczej, Poznań .
GEOEKOLOGIA
• Bródka S. (red.).2010. Praktyczne aspekty ocen środowiska przyrodniczego; Wydawnictwo Naukowe Bogucki, Poznań
• Richling A., Solon J. 2002. Ekologia krajobrazu. PWN, Warszawa
• Symonides E. 2014. Ochrona Przyrody. PWN, Warszawa
• Strona internetowa Komisji Europejskiej w zakresie ochrony przyrody: https://ec.europa.eu/environment/nature/index_en.htm
• Aktualne opracowania naukowe, popularnonaukowe i aplikacyjne przekazane przez prowadzącą do dyskusji podczas zajęć.
HYDROLOGIA
Byczkowski A. Hydrologia ogólna, t. 1-2, wyd. SGGW
Gutry-Korycka M., Sadurski A. , Kundzewicz Z. W., Pociask-Karteczka J, Skrzypczyk L., 2014 Zasoby wodne a ich wykorzystanie Nauka 1, 77-98
Kundzewicz Z., Zalewski M., Kędziora A, Pierzgalski E. Zagrożenia związane z wodą 2010, Nauka 4, 87-96
Pocisk-Karteczka J. (red.) 2003, Zlewnia. Właściwości i procesy. Wyd UJ.
Tokarczyk T, Szalinska W. Otop I., Bedryj M., 2017, Zarządzanie ryzykiem suszy. Monografie Komit. Gosp. Wodnej PAN z 40
KLIMATOLOGIA
• Bac S., Koźmiński C., Rojek M., 1998, Agrometeorologia, PWN, Warszawa.
• Błażejczyk K., Kunert A., 2011, Bioklimatyczne uwarunkowania rekreacji i turystyki w Polsce, IGiPZ PAN, Warszawa.
• Durschmied E., 2001, Jak pogoda zmieniała losy wojen i świata, Amber, Warszawa.
• Jafernik H., Wilczek Z., Ziarko J., 2000, Meteorologiczna osłona działań lotnictwa, Bellona, Warszawa.
• Janiszewski S., 2010, Podstawy meteorologii lotniczej, WPK J. Skalmierskiego, Katowice.
• Kozłowska-Szczęsna T., Błażejczyk K., Krawczyk B., 1997, Bioklimatologia człowieka, PAN IGiPZ Monografie 1,Warszawa.
• Lewińska J., 2000, Klimat miasta. Zasoby. Zagrożenia. Kształtowanie. IGPiK.
• Oke T.R. 1987, Boundary layer climates, Routledge, London-New York.
• Preś J., 2007, Zarządzanie ryzykiem pogodowym, Wyd. CeDeWu, Warszawa.
• Radomski C., 1977, Agrometeorologia, PWN, Warszawa.
• Szponar A., Fizjografia urbanistyczna, Warszawa, Wyd. Nauk. PWN, 2003.
• Thompson R.D., Perry A. (ed), 1997, Applied climatology, Routledge, London-New York.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: