Elementy programowania 1900-1-EPR-SG
Elementy programowania jest to cykl 15 godzin zajęć, które mają za zadanie zapoznać uczestników zajęć z samodzielnym tworzeniem programów komputerowych przydatnych w codziennej pracy z danymi przestrzennymi.
Ćwiczenia są prowadzone w środowisku języka Python, który w sposób jasny pozwala na zapoznanie się z regułami tworzenia programów. W środowisku tym funkcjonuje wiele gotowych narzędzi do rozwiazywania konkretnych problemów. Dzięki prostocie i dużych możliwościach języka Python jest on coraz chętniej stosowanych przez środowiska akademickie i profesjonalne.
Najpopularniejsze programy komercyjne (ArcGIS) oraz open-sourcowe (QuantumGIS) do przetwarzania danych przestrzennych umożliwiają pełną integrację z funkcjami, programami i skryptami napisanymi w języku Python.
Znajomość technik programowania umożliwia tworzenie własnych implementacji nowo publikowanych algorytmów, między innymi z zakresu przetwarzania obrazów, co może znacząco ułatwiać proces obróbki, klasyfikacji, czy interpretacji danych teledetekcyjnych.
Celem przedmiotu jest uzmysłowienie studentom koncepcji programowania oraz przedstawienia jak w praktyczny sposób można korzystać z gotowych funkcji oprogramowania lub opracować własne funkcje.
Zaliczenie przedmiotu będzie składało się z trzech części: krótkich zadań sprawdzających, ćwiczeń z aktualnie omawianych zagadnień, zaliczanych na ocenę oraz końcowego sprawdzianu pisemnego. Wszystkie wyniki cząstkowe będą podstawą do obliczenia średniej stanowiącej o ocenie końcowej z przedmiotu.
Dopuszczalne są maksymalnie dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecność na zajęciach nie zwalnia z wykonywania prac domowych.
WYMIAR ZAJĘĆ
Liczba godzin, które student powinien przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się:
ćwiczenia: godziny zorganizowane 15 godzin, godziny indywidualnych konsultacji (wg potrzeb studenta, do 10 godzin) praca samodzielna studenta (wykonanie ćwiczeń, przygotowanie do sprawdzianu) 15 godzin.
Razem - około 40 godzin
METODY NAUCZANIA
Metody podające: wykład, prezentacja
Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, warsztaty komputerowe, dyskusja, prezentacja
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W10, K_W11, K_U06,
WIEDZA:
- Zna podstawowe zagadnienia z zakresu teorii informacji geograficznej,
- Rozumie podstawy działania infrastruktury informacji przestrzennej oraz zastosowania narzędzi geoinformatycznych,
UMIEJĘTNOŚCI:
- Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego,
- Posługuje się szczegółową terminologią geograficzną w języku polskim oraz w języku obcym na poziomie B2+,
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- Umie działać w sposób przedsiębiorczy w przygotowywaniu i realizacji projektów gospodarczych.
Studenci po zakończeniu przedmiotu:
- rozumieją znaczenie umiejętności programowania w życiu codziennym, pracy naukowej i zawodowej
- znają kluczowe zasady tworzenia programów i algorytmów
- potrafią napisać własne skrypty w języku Python
- wiedzą w jaki sposób rozwijać oraz weryfikować poprawność pracy tworzonych przez siebie programów
Kryteria oceniania
Krótkie sprawdziany oceniające stopień przyswojenia aktualnie omawianych zagadnień oraz prace domowe zadawane po zajęciach. Średnia ważona z powyższych ocen (przy założeniu, że wszystkie cząstkowe oceny są pozytywne) oraz ocena z pisemnego sprawdzianu końcowego posłużą do obliczenia końcowej oceny przedmiotu.
Wagi ocen: prace domowe (30%), kartkówki (30%), zaliczenie (40%).
Niezaliczone kartkówki można poprawiać w terminie dwóch tygodniu od momentu powrotu z nieobecności lub niezaliczenia kartkówki.
Niezaliczony sprawdzian zaliczeniowy można poprawić w terminie dwóch tygodni.
Literatura
„Zanurkuj w Pythonie” – 2012, Wikibooks users
Dowolne podręczniki z zakresu programowania w Pythonie np:
Python dla każdego. Podstawy programowania - Michael Dawson
Python : wprowadzenie - Mark Lutz, David Ascher
Poznaj Python w 24 godziny - Ivan Van Laningham
Dokumentacja ArcPy i ArcGIS
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: