Dydaktyka geografii w szkole podstawowej 1900-1-DGSP(C)-PED
Zajęcia mają przybliżyć studentom, od strony praktycznej, zagadnienia związane z planowaniem działań dydaktycznej w zakresie nauczania, uczenia się geografii w szkole podstawowej. Obejmują one następujące zagadnienia: analizę zapisów podstawy programowej (cele i treści) oraz programów nauczania geografii w szkole podstawowej, planowanie kierunkowe – opracowanie rozkładu materiału; planowanie metodyczne działań dydaktycznych, w tym: formułowanie celów lekcji (ogólnych i szczegółowych), dobór strategii i metod nauczania, form pracy oraz środków dydaktycznych do konkretnych treści nauczania geografii, uwzględniając możliwości poznawcze uczniów klas V-VIII szkoły podstawowej oraz ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne; ocenianie pracy uczniów wykonywanej w klasie i w domu, w tym ocenianie tradycyjne i kształtujące, konstruowanie sprawdzianów służących ocenie wiedzy i umiejętności uczniów z określonego zakresu materiału; rozwijanie ciekawości i samodzielności poznawczej uczniów; popularyzacja wiedzy geograficznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym.
Szacowany nakład pracy studenta niezbędny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się wynosi łącznie 50-60 godz., w tym 25-30 godz. aktywny udział w zajęciach, 15-20 godz. przygotowanie prac pisemnych związanych z omawianymi zagadnieniami, 10 godz. zapoznanie z tekstami źródłowymi i literaturą przedmiotu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: D.1.W3; D.1.W13; D.1.U1; D.1.U2; D.1.U5; D.1.U7; D.1.U8; D.1.U9; D.1.K2; D.1.K7
Wiedza: Student:
• charakteryzuje założenia dydaktyczne przedmiotu geografia w szkole podstawowej w oparciu o zapisy podstawy programowej z geografii w szkole podstawowej,
• opisuje zady tworzenia i modyfikowania programów nauczania geografii, wymienia elementy programu oraz główne kryteria oceny programu, przedstawia zasady opracowywania rozkładu materiału,
• omawia warsztat pracy nauczyciela geografii w szkole podstawowej,
• wymienia i charakteryzuje strategie i metody nauczania oraz ocenia ich skuteczność w realizacji treści nauczania geografii w szkole podstawowej,
• omawia sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach nauczania geografii.
• uzasadnia znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych.
Umiejętności. Student:
• opracowuje i analizuje rozkład materiału na podstawie analizy zapisów podstawy programowego z geografii w szkole podstawowej,
• formułuje cele lekcji (ogólne i szczegółowe) oraz porządkuje je według poziomów taksonomicznych oraz wymagań programowych,
• dobiera formy, strategie i metod nauczania, szczególnie z zakresu technologii informacyjno- komunikacyjnych aktywizujące uczniów , dostosowując je do celów i treści nauczania geografii w szkole podstawowej oraz do zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów
• wykorzystuje różnorodne środki dydaktyczne do wyjaśniania zjawisk i procesów przyrodniczych i społeczno-kulturowych,
• merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie ocenia pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu oraz opracowuje sprawdzian służący ocenie wiedzy i umiejętności uczniów z określonego zakresu materiału.
Kompetencje społeczne. Student jest gotów do:
• popularyzowania wiedzy geograficznej wśród uczniów oraz rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia;
• kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów;
• rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia.
Kryteria oceniania
W tracie zajęć stosowane są zróżnicowane metody kształcenia: dyskusja, analiza materiałów źródłowych, (dokumentów oświatowych), metody waloryzacyjne (drama) oraz różne formy pracy: zbiorowa, w grupach, indywidualna.
Ocena końcowa obejmuje: a) ocenę aktywności studenta na zajęciach oraz b) ocenę wykonywanych przez niego prac dot. omawianych zagadnień.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszcza się dwie usprawiedliwione nieobecności). W sytuacji nieobecności na zajęciach student musi zrealizować założone cele kształcenia i wykonać niezbędne zadania, zgodnie z instrukcją podaną przez wykładowcę. Przewidziany czas na uzupełnienie zaległości 2 tygodnie.
W semestrze letnim 2020/21 zajęcia prowadzone są w trybie zdalnym z wykorzystaniem GoogleMeet i platformy Kampus.
Literatura
Bereźnicki F., 2011, Podstawy dydaktyki, Impuls, Kraków,
Ciepły M., Głowacki A. i in., 2019, Geoinformacja w szkolnej edukacji geograficznej, Praktyczny poradnik dla nauczycieli, Bogucki Wyd. Naukowe
Kruszewski K., (red.) 2007, Sztuka nauczania. Podręcznik akademicki. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa,.
Kupisiewicz C. (2005) Podstawy dydaktyki, WSiP, Warszawa.
Łobożewicz T. (1990) Krajoznawstwo i turystyka w szkole, WSiP, Warszawa.
Pikorz S. (1997) Zarys dydaktyki geografii, Wyd. Naukowe PWN.
Tywoński K. (1977) Nauczanie geografii regionalnej, WSiP, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: