Ćwiczenia terenowe (ścieżka społeczno-ekonomiczna) 1900-1-CWT-SE
W trakcie zajęć studenci:
- poznają wybrane metody badawcze stosowane w geografii społeczno-ekonomicznej oraz kształtują umiejętności ich praktycznego zastosowania;
- poszerzają wiedzę z zakresu złożonych procesów urbanizacji zachodzących w regionach miejskich.
Treść:
- tworzenie narzędzi badawczych służących prowadzeniu obserwacji terenowych;
- współtworzenie kwestionariusza ankiety;
- prowadzenie w kilkuosobowych zespołach kompleksowych badań na wybranym obszarze z zastosowaniem różnorodnych metod badawczych, m.in.: metody ankietowej, wywiadów, inwentaryzacji i różnych technik obserwacji;
- samodzielne prowadzenie analiz statystycznych w programie SPSS;
- opracowywanie w zespołach badawczych materiałów kartograficznych na podstawie danych zebranych z terenu;
- dyskusja na temat narzędzi badawczych opracowanych przed przystąpieniem do badań terenowych oraz formułowanie wniosków końcowych.
Oprócz wykonywania zadać przypisanych do każdego z pięciu dni zajęć, wkładem własnym studenta jest przeczytanie poleconej przez prowadzących lektury oraz dystrybucja ankiet drogą internetową przed przystąpieniem do ćwiczeń.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W04, K_W10, K_U03, K_U04, K_U05, K_U09, K_K01, K_K02, K_K06
WIEDZA: student zna podstawowe metody badawcze i ich zastosowanie; zna też zasady projektowania i prowadzenia badań terenowych.
UMIEJĘTNOŚCI: student potrafi:
- samodzielnie prowadzić prace badawcze w terenie,
- wprowadzać informacje do baz danych,
- formułować problemy badawcze,
- wykonywać podstawowe prace analityczne oraz sporządzać raporty z badań,
- pracować w zespole, uzgadniać wspólne stanowisko, zgłaszać własne propozycje.
POSTAWY: student krytycznie ocenia zastosowane metody oraz wyniki własnej pracy; współpracuje z innymi wykonawcami i koordynatorem; konstruktywnie wspiera badania i proces wnioskowania; jest twórczy i otwarty na pokonywanie trudności w stosowaniu różnorodnych technik badawczych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie:
- uczestnictwa w realizacji projektu badawczego (współpraca z opiekunem, ilość i jakość informacji zebranych w terenie, wprowadzenie pozyskanych informacji do baz danych, opracowanie materiałów kartograficznych),
- aktywności w prowadzeniu analiz statystycznych podczas zajęć w pracowni komputerowej,
- raportu końcowego z badań oraz prezentacji uzyskanych wyników,
- aktywnego uczestnictwa w dyskusji końcowej.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Babbie E., 2001, Badania społeczne w praktyce, PWN
2. Kent F., 2000, Jak przetworzyć miejsce, Podręcznik kreowania udanych przestrzeni publicznych, Wyd. Fundacja Partnerstwo dla Środowiska, Kraków [http://www.mck.pk.edu.pl/panel/dokumenty/PPS,%20Jak_przetworzyc_miejsce.pdf]
3. Górniak J., Wachnicki J., 2008, Pierwsze kroki w analizie danych: SPSS for Windows, SPSS Polska, Kraków
Dodatkowo przed przystąpieniem do ćwiczeń studenci otrzymują literaturę, której przeczytanie jest warunkiem przystąpienia do ćwiczeń. Literatura związana jest ściśle z tematem badań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: