Podstawy geografii w nauczaniu przyrody 1900-0PGNP-PED-B
Konwersatoria mają na celu poznanie przez studentów:
• podstawy programowej przyrody dotyczącej tematyki geograficznej w nauczaniu Przyrody,
• możliwości i sposobów korzystania z różnych pomocy dydaktycznych,
• specyfiki nauczania geografii oraz dominujących form i metod i pracy z uczniami,
• technik informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w nauczaniu geografii
• wartości, celów, form i metod zajęć terenowych związanych z edukacją geograficzną na tym etapie nauczania,
• podstaw topografii i sposobów orientacji w terenie;
• tradycyjnych i nowoczesnych źródeł informacji przestrzennej (planów, map wielkoskalowych i map tematycznych, GIS)
• różnych definicji krajobrazu stosowanych w naukach geograficznych, a także w innych dziedzinach wiedzy (np. architekturze krajobrazu);
• różnych zjawisk i procesów społecznych i przyrodnicze oraz ich wpływu na środowisko geograficzne i krajobraz;
• możliwości wykorzystania wiedzy geograficznej do opisu i rozwiązania problemów badawczych obecnych w edukacji przyrodniczej, w tym:
– korzystania z różnych źródeł informacji o przestrzeni;
– planowania i prowadzenia prostych obserwacji i pomiarów w terenie z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi i technik;
– interpretowania i wyjaśniania relacji między zjawiskami i procesami społecznymi oraz przyrodniczymi.
Zakres tematów
1. Geograficzne postrzeganie świata - podstawy edukacji geograficznej. Podstawa programowa PRZYRODY – treści geograficzne, założenia programowe i edukacyjne
2. Podręczniki do przyrody i zeszyty ćwiczeń. Atlasy szkolne do Przyrody (przykłady)
3. Poznawanie przyrody przez geografa. Obserwacje zmian położenia Słońca na niebie w ciągu doby i w różnych porach roku
4. Kierunki geograficzne. Szkic, plan i mapa. Atlasy. Praca z planem i mapą - lekcja w klasie i w terenie. Pomiary terenowe.
5. Techniki GIS i TIK w nauczaniu Przyrody.
6. Pogoda i jej elementy. Obserwacje i pomiary oraz ich dokumentowanie; ogródek meteorologiczny. Chmury i ich rodzaje. Zjawiska meteorologiczne ich piękno oraz niebezpieczeństwa.
7. Skały i ich rodzaje. rozpoznawanie. O czym „mówią” skały; ich wartości materialne i niematerialne
8. Formy ukształtowania powierzchni terenu oraz ich zróżnicowanie.
9. Lasy i ich wartości niematerialne i materialne – las jako miejsce życia,
10. Wody stojące i płynące; ich zróżnicowanie, pomiary, badania, opisy
11. Krajobrazy bliskie i dalsze: czym jest krajobraz, elementy i całość; krajobrazy przyrodnicze i krajobrazy kulturowe; krajobrazy miejskie i wiejskie; zmienność krajobrazów na przykładzie miejsca zamieszkania i najbliższej okolicy (linia czasu); Krajobrazy pamięci – krajobrazy dzieciństwa i młodości (ujęcie humanistyczne)
12. Ochrona środowiska życia człowieka, kształtowanie i ochrona krajobrazów. Szkolne ogrody – przykłady i dobre praktyki. Krajobrazy i elementy środowiska chronione w najbliższej okolicy i małej ojczyźnie (regionie).
13. Rozwój zrównoważony na miarę dziecka – przykłady małych szkolnych projektów edukacyjnych. Praca badawcza uczniów. „małe projekty”
14. Warsztat pracy nauczyciela przyrodnika
15. Zajęcia terenowe: obserwacje, badania, metody. Ścieżki geograficzne. Wycieczki szkolne, w tym krajoznawcze.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Po ukończeniu zajęć student:
• przedstawi główne idee, koncepcje oraz treści nauczania geografii w zakresie przedmiotu Przyroda,
• przedstawi i scharakteryzuje formy, metody i środki dydaktyczne potrzebne w edukacji geograficznej na lekcjach Przyrody,
• przedstawi wartości, cele, metody geograficznych zajęć terenowych w klasie IV SP, wyjaśni nieodzowność takich zajęć w szkolnej edukacji przyrodniczej,
• wyjaśni konieczność przeprowadzenia przez uczniów obserwacji geograficznych i pomiarów terenowych,
• wyjaśni czym jest kartografia i topografia oraz w jaki sposób wiąże się ona z umiejętnością orientacji w terenie przedstawi znaczenie podstaw meteorologii w praktyce,
• uzasadni potrzebę korzystania z tradycyjnych i nowoczesnych źródeł informacji przestrzennej (planów, map wielkoskalowych i map tematycznych, GIS), wybranych technik informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w nauczaniu geografii,
• przedstawi czym jest edukacja krajobrazowa w nauczaniu Przyrody oraz jej cele i wartości,
• scharakteryzuje różne (wybrane) zjawiska i procesy społeczne i przyrodnicze oraz ich wpływ na środowisko geograficzne i krajobraz.
Studenci po zajęciach będą umieli:
• zastosować różne treści, formy, metody, techniki i style kształcenia,
• geograficznego w nauczaniu Przyrody w klasie IV SP,
• dokonać porównania podręczników do przyrody z punktu widzenia treści merytorycznych i dydaktycznych,
• zastosować różne środki dydaktyczne w kształceniu geograficznym na tym etapie nauczania,
• określić cele lekcji i uczniowskie osiągnięcia,
• zaprojektować przebieg lekcji przyrody z zakresu tematyki geograficznej,
• zaprojektować zajęcia terenowe niezbędne w edukacji przyrodniczo-geograficznej (np. zajęcia w najbliższej okolicy),
• zaprojektować przeprowadzenie obserwacji i pomiarów w terenie,
• zaprojektować prace domowe z zakresu geografii,
• wykorzystać posiadaną wiedzę geograficzną do realizacji działań na rzecz środowiska geograficznego w miejscu zamieszkania,
• wykorzystać wiedzę geograficznej do opisu i rozwiązywania problemów badawczych w edukacji przyrodniczej (na tym etapie nauczania) w tym:
– korzystania z różnych źródeł informacji o przestrzeni,
– planowania i prowadzenia prostych obserwacji i pomiarów w terenie z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi i technik,
– interpretowania i wyjaśniania relacji między zjawiskami i procesami społecznymi oraz przyrodniczymi.
Kompetencje społeczne. Studenci będą umieli:
• współpracować i prowadzić dialog w grupie,
• podjąć wspólne działania na rzecz lokalnego środowiska geograficznego
Kryteria oceniania
• Obecność na konwersatoriach i aktywne uczestniczenie w dialogu.
• Jedna praca pisemna (do wyboru) pt.:
1) Własny atlas chmur (zdjęcia wykonane np. z okna wraz z podpisami rodzajów), wnioski dydaktyczne dotyczące wykonania pracy, jej zasadności – celów i sposobów wykorzystania (zastosowania) tego „atlasu” na lekcjach przyrody
2) Reportaż (foto-reportaż) lub esej pt. Krajobraz najbliższej okolicy z opisem celów i sposobów zastosowania tego reportażu (eseju) na lekcji przyrody
3) Projekt lekcji odwróconej w formie on-line – własny projekt (scenariusz). takiej lekcji na dowolny temat geograficzny poruszony podczas zajęć
4) Projekt lekcji przyrody (kameralnej lub on-line, albo terenowej) na wybrany temat geograficzny zaprezentowany podczas zajęć konwersatoryjnych.
5) Projekt lekcji przyrody (kameralnej, terenowej lub on-line) dotyczący własnej okolicy z wykorzystaniem planów, map
6) Projekt lekcji przyrody na wybrany temat geograficzny zaprezentowany podczas zajęć konwersatoryjnych (z wykorzystaniem różnych środków i metod dydaktycznych).
Szczegóły wykonania prac będą podane podczas zajęć.
Nakład pracy studenta:
• 30 godzin – konwersatoria
• 10 godzin – samodzielna praca
Literatura
Literatura wykorzystywana podczas zajęć:
• Angiel J., Tworzymy szkołę przyjazną środowisku, Fundacja GAP Polska, Olsztyńskie Centrum Edukacji Ekologicznej, Podkowa Leśna –Olsztyn, 2003.
• Angiel J., A. Hibszer E. Szkurłat, Zajęcia terenowe w kształceniu geograficznym, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań, 2020.
• Arciszewska E., Dylak S. (red.), Nauczanie przyrody - wybrane zagadnienia, Wydawnictwo CODN, Warszawa, 2005.
• Berne I., Zajęcia w terenie, WSiP, Warszawa, 1984.
• Błasiak W., Rozważania o nauczaniu przyrody, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytety Pedagogicznego, Kraków, 2011.
• Dymara B. i in., Dziecko w świecie przyrody, Nauczyciele – nauczycielom, Oficyna Wyd. „Impuls”, 1998.
• GIS w szkole. Poradnik dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych, GRID, Warszawa, 2011.
• Piskorz S., (red.), Zarys dydaktyki geografii, WN PWN, Warszawa 1997.
• Przyroda. Scenariusze zajęć lekcyjnych, t.2, WNoZ UŚ, red. A. Hibszer, K. Kardas, M. Rzętała, Sosnowiec, 2000.
• Pulinowa M.Z.,, O idei krajobrazu (w:) Edukacja przyrodnicza w szkole podstawowej, Warszawa-Wrocław, 2001.
• Rembertowicz H., (red.) Przyroda. Pytania dzieci – odpowiedzi dorosłych, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Przymierza Rodzin, Warszawa, 2004.
• Stawiński W., Jak samodzielnie poznawać przyrodę, WSiP, Warszawa 1992.
• Tołwińska-Królikowska E, (red.), Dzieci w świecie nauki, Wyd. Fdukacyjne Inicjatyw Oświatowych, Warszawa, 2013.
• G. Wuttke, Ćwiczenia i wycieczki w nauczaniu geografii, Warszawa 1957.
Materiały dydaktyczne:
• Banach A., , M. Wieczorek, B. Byer, Atlas do przyrody „Świat w porach roku, 2003 (w nim, jako komplementarny dodatek: „Poradnik młodego kartografa” oraz „Przewodnik młodego przyrodnika”), Wyd. DEMART, Warszawa, 2003.
• Będkowska H., Wspaniały leśny świat, CILP, Warszawa, 2015.
• Podstawa programowa (Przyroda) MEN, ORE, 2017.
• Podręczniki do Przyrody (wydawnictwa: WSiP, Nowa Era).
• Flis J., Słownik szkolny. Terminy geograficzne, WSiP, Warszawa, 1994.
• Koźniewska B, Kwiecińska M., Zieloną ścieżką… (edukacja ekologiczna dla klas 4-6), WSiP, Warszawa, 1996.
• Koźniewska B, Kwiecińska M., Zieloną ścieżką… (edukacja ekologiczna – przewodnik dla nauczycieli), WSiP, Warszawa, 1996.
• Licińska D., Słownik szkolny. Geografia – człowiek i jego działalność, WSiP, Warszawa, 1999.
• Olaczek R., Słownik szkolny. Ochrona przyrody i środowiska, WSiP, Warszawa, 1999.
• Podstawa programowa (Przyroda) MEN, ORE.
• Podręczniki do Przyrody (wydawnictwa: WSiP, Nowa Era).
• Prace Komisji Edukacji Geograficznej, dostęp: http://kegptg.geo.uni.lodz.pl/index.php?page=tomy-prac-keg.
• Sulejczak E., Rozmowy z przyrodą, CILP, Warszawa, 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: