Seminarium międzydziedzinowe „integracyjne” 1800-SZD-SEM
Celem seminarium międzydziedzinowego integracyjnego jest w
planie indywidualnym kontrola postępów pracy nad doktoratem
oraz ocena współpracy doktoranta z promotorami na rzecz
interdyscyplinarnego profilu dysertacji. W planie grupowym
najważniejszym z celów zajęć jest intelektualna integracja
wszystkich doktorantów międzydziedzinowych reprezentujących
MSD. Konieczna w podobnej sytuacji staje się debata nad samą
ideą międzydziedzinowości, refleksja z zakresu filozofii nauki
oraz warsztaty metodologiczne – wszystko to realizowane jest w
trybie dyskusyjnym podczas drugiego roku seminarium. W
trakcie trwania roku pierwszego i trzeciego doktorant
zobowiązany jest przedstawić postępy w pracy nad doktoratem
przy udziale swoich współpromotorów. Jego prezentacja odbywa
się w języku angielskim, a on sam dba o klarowne i jasne
przedstawienie podstawowej problematyki swojego wywodu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
DOKTORANT ZNA I ROZUMIE:
WG_2 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub
artystycznych, w których odbywa się kształcenie;
WG_3 - metodologię badań naukowych;
DOKTORANT POTRAFI:
UW_1 - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub
dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i
innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub
wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w
szczególności:
definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować
hipotezę badawczą,
rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz
twórczo je stosować,
wnioskować na podstawie wyników badań naukowych;
UW_2 - dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań
naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze
twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy;
UK_01 - komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu
umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym
środowisku naukowym;
UK_02 - upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w
formach popularnych;
UK_03 - inicjować debatę;
UK_04 - uczestniczyć w dyskursie naukowym.
UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2
Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w
stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym
środowisku naukowym i zawodowym;
UU_01 - samodzielnie planować i działać na rzecz własnego
rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób;
UU_02 - planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z
wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi;
DOKTORANT JEST GOTÓW DO:
KK_01 - krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny
naukowej lub artystycznej
KK_02 - krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej
dyscypliny naukowej lub artystycznej
KK_03 - uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu
problemów poznawczych i praktycznych
Dodatkowe efekty kształcenia podane przez prowadzącego
zajęcia:
- interdyscyplinarno-międzydziedzinowa integracja doktorantów,
również poprzez wspólny namysł nad problemami metodologii,
nauki i metanauki.
- ukształtowanie specyficznej wrażliwości filozoficzno-naukowej,
również zdolności do krytycznej, metanaukowej oceny własnego
dorobku, konstruowanego przez siebie wywodu i przedmiotu
badań
- wspólne, realizowane w trybie dyskusyjnym, negocjowanie
kształtu realizowanego wywodu, modelu uprawiania nauki,
dyskursu / paradygmatu naukowego obieranego za punkt
wyjścia w ramach tworzenia dysertacji
Kryteria oceniania
Dwukrotna (w trakcie trwania seminarium na roku pierwszym i
trzecim) prezentacja wyników pracy nad doktoratem.
Literatura
Literatura Przykładowa:
C. G. Hempel, Filozofia nauk przyrodniczych, przeł. B. Stanosz,
Warszawa 2001.
Nowy eksperymentalizm – teoretycyzm – reprezentacja, pod
red. D. Sobczyńskiej i P. Zeidlera, Poznań 1994.
Paul Feyerabend, Przeciw metodzie, przeł. S. Wiertlewski,
Warszawa 2021.
Stanisław Lem, Summa technologiae, posłowie J. Jarzębski,
Kraków 2021.
Karl Popper, Wiedza obiektywna. Ewolucyjna teoria
epistemologiczna, przeł. i przypisami opatrzył A. Chmielewski,
Warszawa 1992.
J. Roberts, The Necessity of Errors, London 2011.
L. Daston, Scientific Error and the Ethos of Belief, “Social
Research” 2005 vol. 72 no. 1.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: