Seminarium międzydziedzinowe „integracyjne” 1800-SZD-NP-SEM
Celem seminarium międzydziedzinowego integracyjnego jest w planie indywidualnym kontrola postępów pracy nad doktoratem oraz ocena współpracy doktoranta z promotorami na rzecz interdyscyplinarnego profilu dysertacji. W planie grupowym najważniejszym z celów zajęć jest intelektualna integracja wszystkich doktorantów międzydziedzinowych reprezentujących MSD. Konieczna w podobnej sytuacji staje się debata nad samą ideą międzydziedzinowości, refleksja z zakresu filozofii nauki oraz warsztaty metodologiczne – wszystko to realizowane jest w trybie dyskusyjnym podczas drugiego roku seminarium. W trakcie trwania roku pierwszego i trzeciego doktorant zobowiązany jest przedstawić postępy w pracy nad doktoratem przy udziale swoich współpromotorów. Jego prezentacja odbywa się w języku angielskim, a on sam dba o klarowne i jasne przedstawienie podstawowej problematyki swojego wywodu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
DOKTORANT ZNA I ROZUMIE:
WG_2 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których odbywa się kształcenie;
WG_3 - metodologię badań naukowych;
DOKTORANT POTRAFI:
UW_1 - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:
definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą,
rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, wnioskować na podstawie wyników badań naukowych;
UW_2 - dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy;
UK_01 - komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym;
UK_02 - upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych;
UK_03 - inicjować debatę;
UK_04 - uczestniczyć w dyskursie naukowym.
UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym;
UU_01 - samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób;
UU_02 - planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi;
DOKTORANT JEST GOTÓW DO:
KK_01 - krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny naukowej lub artystycznej
KK_02 - krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej lub artystycznej
KK_03 - uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Dodatkowe efekty kształcenia podane przez prowadzącego zajęcia:
- interdyscyplinarno-międzydziedzinowa integracja doktorantów, również poprzez wspólny namysł nad problemami metodologii, nauki i metanauki.
- ukształtowanie specyficznej wrażliwości filozoficzno-naukowej, również zdolności do krytycznej, metanaukowej oceny własnego dorobku, konstruowanego przez siebie wywodu i przedmiotu badań
- wspólne, realizowane w trybie dyskusyjnym, negocjowanie kształtu realizowanego wywodu, modelu uprawiania nauki, dyskursu / paradygmatu naukowego obieranego za punkt wyjścia w ramach tworzenia dysertacji
Kryteria oceniania
Dwukrotna (w trakcie trwania seminarium na roku pierwszym i trzecim) prezentacja wyników pracy nad doktoratem.
Literatura
Przykładowa:
C. G. Hempel, Filozofia nauk przyrodniczych, przeł. B. Stanosz, Warszawa 2001.
Nowy eksperymentalizm – teoretycyzm – reprezentacja, pod red. D. Sobczyńskiej i P. Zeidlera, Poznań 1994.
Paul Feyerabend, Przeciw metodzie, przeł. S. Wiertlewski, Warszawa 2021.
Stanisław Lem, Summa technologiae, posłowie J. Jarzębski, Kraków 2021.
Karl Popper, Wiedza obiektywna. Ewolucyjna teoria epistemologiczna, przeł. i przypisami opatrzył A. Chmielewski, Warszawa 1992.
J. Roberts, The Necessity of Errors, London 2011.
L. Daston, Scientific Error and the Ethos of Belief, “Social Research” 2005 vol. 72 no. 1.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: