Dydaktyka Szkoły Wyższej 1800-SZD-NP-DSW
Zajęcia pokażą szczególne znaczenie dydaktyki akademickiej jako aspektu wspólnoty akademickiej, w której istotną, podmiotową rolę odgrywają studenci, a tworzenie więzi między nauką i nauczaniem wymaga ustawicznego kształtowania i rozwijania kompetencji dydaktycznych.
Cele ogólne warsztatów:
– prezentacja podstaw wiedzy niezbędnej w podejmowaniu roli nauczyciela akademickiego i ugruntowanie sprawności wyszukiwania jej wiarygodnych źródeł. rozbudzanie i doskonalenie
refleksji nad celami, treściami i metodami nauczania akademickiego w ścisłym związku z praktyką dydaktyczną i badawczą uczestników,
– kształtowanie umiejętności i postaw sprzyjających rozwojowi kompetencji nauczyciela akademickiego, dbałego o swój rozwój indywidualny, a zarazem umiejącego współdziałać z innymi nauczycielami akademickimi.
Forma zajęć ma pomóc w doskonaleniu umiejętności pracy zespołowej. Na zajęciach stosowane będą strategie i techniki
Przewidziane są trzy moduły:
1) planowanie cyklu zajęć (kursu) oraz poszczególnych zajęć (problematyka związana m.in. z formułowaniem celów kształcenia oraz dobieraniem odpowiednich do nich treści nauczania, metod, środków dydaktycznych z formułowaniem celów ogólnych i szczegółowych,
2) prowadzenie zajęć: style, metody, strategie i techniki nauczania,
3) ocenianie: problematyka związana m.in. z funkcjami i kryteriami oceniania diagnostycznego, monitorującego, kształtującego i sumującego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
DOKTORANT POTRAFI
UK_01 - komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym;
UK_02 - upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych;
UK_03 - inicjować debatę;
UU_01 - samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób;
UU_02 - planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi.
Dodatkowe efekty kształcenia podane przez prowadzącego zajęcia:
KK_03 - uznawać znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych;
UK_01 – wyszukać, poddać krytycznej analizie, wykorzystać literaturę przedmiotu z zakresu dydaktyki akademickiej;
UK_02 – podjąć rzeczową dyskusję naukową nad różnymi aspektami dydaktyki akademickiej,
UK_03 - modyfikować własne tezy uwzględniając wagę argumentacji przedstawionej w dyskusji
UU_02– rozpoznawać w hospitowanych zajęciach akademickich ich aspekty związane z projektowaniem dydaktyki, metodami nauczania i ocenianiem;
UU_01– rozpoznawać swoje mocne i słabe strony jako nauczyciela akademickiego w zakresie kompetencji związanych z projektowaniem dydaktyki, metodami nauczania i ocenianiem oraz umieć opracować efektywny plan doskonalenia swoich kompetencji;
UU_02– dokonywać samodzielnej analizy i interpretacji różnych aspektów dydaktyki akademickiej, określając ich wzajemne związki oraz wpływ na efektywność kształcenia;
Kryteria oceniania
Udział w zajęciach jest obowiązkowy. Dopuszcza się jednorazową, usprawiedliwioną nieobecność (4 h) z koniecznością wykonania samodzielnie lub w porozumieniu z innymi uczestnikami zajęć (w przypadku zadania zespołowego) zadania końcowego przewidzianego na danych zajęciach
Podstawą zaliczenia zajęć jest:
a) obecność na zajęciach;
b) przygotowanie do zajęć;
c) aktywny udział w dyskusjach, w zadaniach grupowych i innych formach prac warsztatowych; wykonywanie krótkich zadań podsumowujących poszczególne zajęcia, przygotowanie refleksji końcowej na temat: projektowania dydaktyki akademickiej, stylów, metod, strategii, technik nauczania i oceniania.
Literatura
Wybór fragmentów z przedstawionych poniżej:
Barkley, E., Student Engagement Techniques: A Handbook for College Faculty. 2010
Biggs, J., Tang, C., Teaching Quality Learning at University, 2007
Cowan, J., On Becoming an Innovative University Teacher, 2006
Gagne, R., Briggs, L.,Wager, W., Zasady projektowania dydaktycznego, 1992
Gross, B., Tools for Teaching, 2009
McTighe J., What is Understanding by Design? 2012
Pedagogies for the Future: Leading Quality Learning and Teaching in Higher Education. Ed. by Robyn Brandenburg and Jacqueline Z. Wilson. 2013
Philips,D.C. J.F.Soltis, Podstawy wiedzy o nauczaniu, 2003
Rudra S., ChatGPT in Education: The Pros, Cons, and Unknows of Generative AI, 2023,
https://edtechmagazine.com/higher/article/2023/03/chatgpt-in-education-generative-ai-perfcon Shaping Higher Education with Students: Ways to Connect
Research and Teaching. (Ed.) Tong V. C.H., Standen, A. Sotiriou, M. 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: