Dydaktyka Szkoły Wyższej 1800-SZD-NP-DSW
Zajęcia pokażą szczególne znaczenie dydaktyki akademickiej
jako aspektu wspólnoty
akademickiej, w której istotną, podmiotową rolę odgrywają
studenci, a tworzenie więzi
między nauką i nauczaniem wymaga ustawicznego
kształtowania i rozwijania kompetencji
dydaktycznych.
Cele ogólne warsztatów:
– prezentacja podstaw wiedzy niezbędnej w podejmowaniu roli
nauczyciela akademickiego i
ugruntowanie sprawności wyszukiwania jej wiarygodnych źródeł.
rozbudzanie i doskonalenie
refleksji nad celami, treściami i metodami nauczania
akademickiego w ścisłym związku z
praktyką dydaktyczną i badawczą uczestników,
– kształtowanie umiejętności i postaw sprzyjających rozwojowi
kompetencji nauczyciela
akademickiego, dbałego o swój rozwój indywidualny, a zarazem
umiejącego współdziałać z
innymi nauczycielami akademickimi.
Forma zajęć ma pomóc w doskonaleniu umiejętności pracy
zespołowej. Na zajęciach
stosowane będą strategie i techniki
Przewidziane są trzy moduły:
1) planowanie cyklu zajęć (kursu) oraz poszczególnych zajęć
(problematyka związana m.in.
z formułowaniem celów kształcenia oraz dobieraniem
odpowiednich do nich treści nauczania,
metod, środków dydaktycznych z formułowaniem celów
ogólnych i szczegółowych,
2) prowadzenie zajęć: style, metody, strategie i techniki
nauczania,
3) ocenianie: problematyka związana m.in. z funkcjami i
kryteriami oceniania
diagnostycznego, monitorującego, kształtującego i sumującego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
DOKTORANT POTRAFI
UK_01 - komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu
umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym
środowisku naukowym;
UK_02 - upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w
formach popularnych;
UK_03 - inicjować debatę;
UU_01 - samodzielnie planować i działać na rzecz własnego
rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób;
UU_02 - planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z
wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi.
Dodatkowe efekty kształcenia podane przez prowadzącego
zajęcia:
KK_03 - uznawać znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów
poznawczych i praktycznych;
UK_01 – wyszukać, poddać krytycznej analizie, wykorzystać
literaturę przedmiotu z zakresu dydaktyki akademickiej;
UK_02 – podjąć rzeczową dyskusję naukową nad różnymi
aspektami dydaktyki akademickiej,
UK_03 - modyfikować własne tezy uwzględniając wagę
argumentacji przedstawionej w dyskusji
UU_02– rozpoznawać w hospitowanych zajęciach akademickich
ich aspekty związane z projektowaniem dydaktyki, metodami
nauczania i ocenianiem;
UU_01– rozpoznawać swoje mocne i słabe strony jako
nauczyciela akademickiego w zakresie kompetencji związanych
z projektowaniem dydaktyki, metodami nauczania i ocenianiem
oraz umieć opracować efektywny plan doskonalenia swoich
kompetencji;
UU_02– dokonywać samodzielnej analizy i interpretacji różnych
aspektów dydaktyki akademickiej, określając ich wzajemne
związki oraz wpływ na efektywność kształcenia;
Kryteria oceniania
Udział w zajęciach jest obowiązkowy. Dopuszcza się
jednorazową, usprawiedliwioną
nieobecność (4 h) z koniecznością wykonania samodzielnie lub
w porozumieniu z innymi uczestnikami zajęć (w przypadku
zadania zespołowego) zadania końcowego przewidzianego na
danych zajęciach
Podstawą zaliczenia zajęć jest:
SYLABUS
MIĘDZYDZIEDZINOWA SZKOŁA DOKTORSKA UW
Strona 4 z 5
a) obecność na zajęciach;
b) przygotowanie do zajęć;
c) aktywny udział w dyskusjach, w zadaniach grupowych i
innych formach prac
warsztatowych; wykonywanie krótkich zadań podsumowujących
poszczególne zajęcia,
przygotowanie refleksji końcowej na temat: projektowania
dydaktyki akademickiej,
stylów, metod, strategii, technik nauczania i oceniania.
Literatura
Wybór fragmentów z przedstawionych poniżej:
Barkley, E., Student Engagement Techniques: A Handbook for
College Faculty. 2010
Biggs, J., Tang, C., Teaching Quality Learning at University,
2007
Cowan, J., On Becoming an Innovative University Teacher, 2006
Gagne, R., Briggs, L.,Wager, W., Zasady projektowania
dydaktycznego, 1992
Gross, B., Tools for Teaching, 2009
McTighe J., What is Understanding by Design? 2012
SYLABUS
MIĘDZYDZIEDZINOWA SZKOŁA DOKTORSKA UW
Strona 3 z 5
Pedagogies for the Future: Leading Quality Learning and
Teaching in Higher Education. Ed. by
Robyn Brandenburg and Jacqueline Z. Wilson. 2013
Philips,D.C. J.F.Soltis, Podstawy wiedzy o nauczaniu, 2003
Rudra S., ChatGPT in Education: The Pros, Cons, and Unknows
of Generative AI, 2023,
https://edtechmagazine.com/higher/article/2023/03/chatgpt-in-
education-generative-ai-perfcon
Shaping Higher Education with Students: Ways to Connect
Research and Teaching. (Ed.) Tong V.
C.H., Standen, A. Sotiriou, M. 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: