Podstawy Funkcjonowania w Świecie Naukowym - warsztaty 1700-SZD-PFSN
Etyka
W czasie zajęć studenci poznają kluczowe pojęcia i standardy z zakresu etyki badań naukowych i
rzetelności w nauce oraz nabywają umiejętności identyfikowania i poszukiwania rozwiązań
problemów etycznych pojawiających się w badaniach naukowych.
Wnioski grantowe
Celem tej części kursu jest omówienie najważniejszych zewnętrznych źródeł finansowania grantów
oraz ogólnych zasad ubiegania się o granty. Omówione zostaną krajowe i międzynarodowe agencje
grantowe, rodzaje grantów oraz ogólne zasady ubiegania się o finansowanie projektu badawczego.
Szczególna uwaga zostanie zwrócona na granty finansowane przez Narodowe Centrum Nauki oraz
Komisję Europejską. W trakcie zajęć zostanie przedstawiony i przeanalizowany proces wnioskowania i
oceny grantu, w tym: budowanie CV, przygotowanie wniosku, jego ocena i rozmowa z panelem
ekspertów oraz raportowanie i ocena końcowa. Przedstawione zostaną szczegółowe zasady
ubiegania się o wybrane granty NCN i ERC.
Transfer wiedzy
Podczas zajęć uczestnicy dowiadują się, na czym polega ochrona własności intelektualnej, jakie
zasoby wiedzy można prawnie chronić i w jaki sposób. Uczą się rozpoznawać potencjalnie
wartościowe pomysły i poznają sposoby postępowania z nimi.
Prezentacje naukowe
Zajęcia przygotowują uczestników do prezentacji badań naukowych (koncepcji, wyników) w formie
wystąpień na konferencjach, seminariach, spotkaniach z dziennikarzami czy inwestorami.
Podczas zajęć uczestnicy uczą się jak mówić (na konferencji naukowej, na spotkaniu z firmą
zainteresowaną współpracą z naukowcami, podczas rozmowy kwalifikacyjnej) w sposób zrozumiały i
ciekawy o trudnych rzeczach, w szczególności o badaniach naukowych i nauce.
Ramowa struktura zajęć:
1. Wstęp, czyli kilka mitów na temat prezentacji naukowych
2. Cel, czyli po co mi to
3. Plan
4. Projekt
5. Jak zaczynać (i jak kończyć)
6. Slajdy i rekwizyty, czyli dodatki
7. Przed widownią, czyli Twoje pięć minut
8. Plakaty, czyli prezentacja w dwóch wymiarach
Publikacje naukowe
Zajęcia przygotowują uczestników do pisania i publikowania artykułów, głównie w czasopismach
naukowych. Przedstawiony będzie rynek publikacji naukowych, widziany z różnych perspektyw
(autora, redaktora, właściciela wydawnictwa, czytelnika) oraz proces „od wyników do publikacji” ze
szczególnym uwzględnieniem elementów sprawiających najwięcej trudności.
Ramowa struktura zajęć:
1. Publish or perish, czyli publikuj albo giń?
2. Co, po co i jak pisać, czyli sens i cel
3. Od pomysłu do artykułu, czyli proces
4. Przygotowanie artykułu, czyli i ty zostaniesz pisarzem
5. Przygotowanie do wysłania, czyli zanim klikniesz submit
6. Recenzje, czyli jak przeżyć odrzucenie
7. Działania okołopublikacyjne, czyli kiedy opadną emocje
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Etyka
Po ukończeniu zajęć student/studentka zna i rozumie:
- podstawowe pojęcia etyki badań naukowych i rzetelności badawczej (scientific integrity),
- najważniejsze zasady etyczne prowadzenia badań naukowych,
- relacje między wymogami metodologicznymi a etycznymi w badaniach naukowych,
- znaczenie standardów etycznych dla zaufania społecznego dla nauki i naukowców,
- standardy etyczne w prowadzeniu badan naukowych z udziałem człowieka,
- uczciwego uzyskiwania i wykorzystania danych badawczych,
- podstawowe standardy etyki publikacji naukowych.
Po ukończeniu zajęć student/studentka potrafi:
- zidentyfikować podstawowe standardy etyczne w badaniach naukowych,
- stosować standardy etyczne do konkretnych przypadków,
- identyfikować problemy etyczne występujące w procesie badan naukowych,
- budować zaufanie do pracowników naukowych i nauki.
Po ukończeniu zajęć student/studentka jest gotowy/gotowa do:
- kształtowania swoich zachowań zgodnie ze standardami etyki badań naukowych i rzetelności
badawczej,
- współpracy z innymi badaczami mającej na celu realizację standardów etycznych badań naukowych,
- podejmowania wysiłków mających na celu budowanie zaufania do pracowników naukowych i nauki.
Wnioski grantowe
Student/studentka wie:
- czym są granty badawcze,
- jakie są typy grantów,
- jak wygląda proces przygotowania wniosków oraz ich oceny.
Student/studentka potrafi:
- wybrać odpowiednią agencję i program grantowy,
- przygotować wniosek grantowy.
Transfer wiedzy
Student/studentka wie:
- czym jest własność intelektualna i jak można ją chronić,
- gdzie można się natknąć na wartą ochrony własność intelektualną w pracy naukowej i jak wtedy
postępować,
- jakie są podstawowe ścieżki transferu wiedzy z uczelni do przemysłu.
Student//studentka potrafi:
- przeanalizować strukturę prostego patentu i wskazać jego istotne części,
- przygotować krótki opis wynalazku do zgłoszenia patentowego.
Prezentacje naukowe
Student/studentka wie:
- jakie są cele prezentacji naukowych i jak można je osiągnąć,
- jakie są najczęstsze błędy popełnianie podczas przygotowania i prezentowania wystąpień na
konferencjach naukowych, seminariach itp. i jak ich unikać,
- jak przeanalizować cel i sens swojej prezentacji, a potem wykorzystać uzyskaną wiedzę, w celu
przygotowania i wygłoszenia skutecznego wystąpienia,
- jak przygotować profesjonalny plakat na konferencję naukową.
Student/studentka potrafi:
- przeanalizować prezentację naukową, wskazać jej części, strukturę, słabe i mocne strony,
- przygotować prezentację naukową, uwzględniając jej czas, miejsce prezentowania i grono
słuchaczy,
- przedstawić przed widownią swoje wystąpienie w jak najlepszy sposób.
Publikacje naukowe
Student/studentka wie:
- czemu służą publikacje naukowe, jak wygląda publikacyjny ekosystem, w którym funkcjonują
naukowcy,
- jak wygląda proces przygotowania publikacji: od wyników badań do działań „post-publikacyjnych”,
- na co zwrócić uwagę przygotowując tekst publikacji, list do redaktora, odpowiedzi na recenzje.
Student/studentka potrafi:
- zidentyfikować jakość czasopisma naukowego,
- przygotować szkielet artykułu do czasopisma,
- napisać profesjonalny abstrakt artykułu.
Kryteria oceniania
Weryfikacja ciągła - udział w dyskusji, projekt, praca zaliczeniowa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: