Podstawy Funkcjonowania w Świecie Naukowym - warsztaty 1700-SZD-PFSN
Etyka
W czasie zajęć studenci poznają kluczowe pojęcia i standardy z zakresu etyki badań naukowych i
rzetelności w nauce oraz nabywają umiejętności identyfikowania i poszukiwania rozwiązań
problemów etycznych pojawiających się w badaniach naukowych.
Wnioski grantowe
Celem tej części kursu jest omówienie najważniejszych zewnętrznych źródeł finansowania grantów
oraz ogólnych zasad ubiegania się o granty. Omówione zostaną krajowe i międzynarodowe agencje
grantowe, rodzaje grantów oraz ogólne zasady ubiegania się o finansowanie projektu badawczego.
Szczególna uwaga zostanie zwrócona na granty finansowane przez Narodowe Centrum Nauki oraz
Komisję Europejską. W trakcie zajęć zostanie przedstawiony i przeanalizowany proces wnioskowania i
oceny grantu, w tym: budowanie CV, przygotowanie wniosku, jego ocena i rozmowa z panelem
ekspertów oraz raportowanie i ocena końcowa. Przedstawione zostaną szczegółowe zasady
ubiegania się o wybrane granty NCN i ERC.
Transfer wiedzy
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z tematyką transferu wiedzy ze sfery nauki do otoczenia
społeczno-gospodarczego. Wprowadzone zostaną podstawowe pojęcia z zakresu transferu wiedzy i
komercjalizacji, akty prawne regulujące tę sferę, przesłanki do ochrony i komercjalizacji wiedzy oraz
zasady transferu wiedzy, a w szczególności technologii na Uniwersytecie Warszawskim. Wszystkie
zagadnienia ilustrowane będą praktycznymi przykładami z praktyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Doktorant znajdzie podczas zajęć odpowiedzi na pytania, dlaczego i jak chronić wyniki swoich prac
badawczych, jak zarabiać na wynikach na wiedzy, jakie ma prawa i obowiązki jako twórca na UW,
kto i jak może mu pomóc w ochronie i komercjalizacji wiedzy na UW.
Materiał zostanie zaprezentowany w dwóch godzinnych blokach tematycznych:
1. Transfer wiedzy wprowadzenie: własność intelektualna – podstawowe pojęcia i akty prawne:
- własność intelektualna (prawo autorskie i prawa pokrewne, własność przemysłowa).
2. Transfer wiedzy w działaniu:
- komercjalizacja bezpośrednia,
- komercjalizacja pośrednia.
3. Transfer wiedzy na UW – ekosystem transfery wiedzy UW z przykładami komercjalizacji:
- podstawowe informacji o Regulaminie zarządzania własnością intelektualną na UW,
- jednostki organizacyjne wspierające komercjalizację na UW,
- przykłady komercjalizacji – studium przypadku.
Prezentacje naukowe
Zajęcia przygotowują uczestników do prezentacji badań naukowych (koncepcji, wyników) w formie
wystąpień na konferencjach, seminariach, spotkaniach z dziennikarzami czy inwestorami.
Podczas zajęć uczestnicy uczą się jak mówić (na konferencji naukowej, na spotkaniu z firmą
zainteresowaną współpracą z naukowcami, podczas rozmowy kwalifikacyjnej) w sposób zrozumiały i
ciekawy o trudnych rzeczach, w szczególności o badaniach naukowych i nauce.
Ramowa struktura zajęć:
1. Wstęp, czyli kilka mitów na temat prezentacji naukowych
2. Cel, czyli po co mi to
3. Plan
4. Projekt
5. Jak zaczynać (i jak kończyć)
6. Slajdy i rekwizyty, czyli dodatki
7. Przed widownią, czyli Twoje pięć minut
8. Plakaty, czyli prezentacja w dwóch wymiarach
Publikacje naukowe
Zajęcia przygotowują uczestników do pisania i publikowania artykułów, głównie w czasopismach
naukowych. Przedstawiony będzie rynek publikacji naukowych, widziany z różnych perspektyw
(autora, redaktora, właściciela wydawnictwa, czytelnika) oraz proces „od wyników do publikacji” ze
szczególnym uwzględnieniem elementów sprawiających najwięcej trudności.
Ramowa struktura zajęć:
1. Publish or perish, czyli publikuj albo giń?
2. Co, po co i jak pisać, czyli sens i cel
3. Od pomysłu do artykułu, czyli proces
4. Przygotowanie artykułu, czyli i ty zostaniesz pisarzem
5. Przygotowanie do wysłania, czyli zanim klikniesz submit
6. Recenzje, czyli jak przeżyć odrzucenie
7. Działania okołopublikacyjne, czyli kiedy opadną emocje
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Etyka
Po ukończeniu zajęć student/studentka zna i rozumie:
- podstawowe pojęcia etyki badań naukowych i rzetelności badawczej (scientific integrity),
- najważniejsze zasady etyczne prowadzenia badań naukowych,
- relacje między wymogami metodologicznymi a etycznymi w badaniach naukowych,
- znaczenie standardów etycznych dla zaufania społecznego dla nauki i naukowców,
- standardy etyczne w prowadzeniu badan naukowych z udziałem człowieka,
- uczciwego uzyskiwania i wykorzystania danych badawczych,
- podstawowe standardy etyki publikacji naukowych.
Po ukończeniu zajęć student/studentka potrafi:
- zidentyfikować podstawowe standardy etyczne w badaniach naukowych,
- stosować standardy etyczne do konkretnych przypadków,
- identyfikować problemy etyczne występujące w procesie badan naukowych,
- budować zaufanie do pracowników naukowych i nauki.
Po ukończeniu zajęć student/studentka jest gotowy/gotowa do:
- kształtowania swoich zachowań zgodnie ze standardami etyki badań naukowych i rzetelności
badawczej,
- współpracy z innymi badaczami mającej na celu realizację standardów etycznych badań naukowych,
- podejmowania wysiłków mających na celu budowanie zaufania do pracowników naukowych i nauki.
Wnioski grantowe
Student/studentka wie:
- czym są granty badawcze,
- jakie są typy grantów,
- jak wygląda proces przygotowania wniosków oraz ich oceny.
Student/studentka potrafi:
- wybrać odpowiednią agencję i program grantowy,
- przygotować wniosek grantowy.
Transfer wiedzy
Uczestnik zajęć:
- potrafi transferować wyniki działalności naukowej do sfery gospodarczej i społecznej,
- jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i
praktycznych,
- jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych badaczy, inicjowania działań na rzecz interesu
publicznego, myślenia i działania w sposób gospodarczy.
Prezentacje naukowe
Student/studentka wie:
- jakie są cele prezentacji naukowych i jak można je osiągnąć,
- jakie są najczęstsze błędy popełnianie podczas przygotowania i prezentowania wystąpień na
konferencjach naukowych, seminariach itp. i jak ich unikać,
- jak przeanalizować cel i sens swojej prezentacji, a potem wykorzystać uzyskaną wiedzę, w celu
przygotowania i wygłoszenia skutecznego wystąpienia,
- jak przygotować profesjonalny plakat na konferencję naukową.
Student/studentka potrafi:
- przeanalizować prezentację naukową, wskazać jej części, strukturę, słabe i mocne strony,
- przygotować prezentację naukową, uwzględniając jej czas, miejsce prezentowania i grono
słuchaczy,
- przedstawić przed widownią swoje wystąpienie w jak najlepszy sposób.
Publikacje naukowe
Student/studentka wie:
- czemu służą publikacje naukowe, jak wygląda publikacyjny ekosystem, w którym funkcjonują
naukowcy,
- jak wygląda proces przygotowania publikacji: od wyników badań do działań „post-publikacyjnych”,
- na co zwrócić uwagę przygotowując tekst publikacji, list do redaktora, odpowiedzi na recenzje.
Student/studentka potrafi:
- zidentyfikować jakość czasopisma naukowego,
- przygotować szkielet artykułu do czasopisma,
- napisać profesjonalny abstrakt artykułu.
Kryteria oceniania
Weryfikacja ciągła - udział w dyskusji, projekt, praca zaliczeniowa. Transfer wiedzy: obecność 100%
Literatura
Transfer wiedzy:
1. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych,
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19940240083
2. Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej,
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20010490508/U/D20010508Lj.pdf
3. Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć, pod redakcją K.B. Matusiak, Polska Agencja
Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2011
4. Transfer Wiedzy z nauki do biznesu, pod redakcją M. A. Weresa, Wydawnictwo Szkoły
Głównej Handlowej, Warszawa 2007
5. Polityka innowacyjna, M.A. Weresa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014
6. Przedsiębiorczy Uniwersytet, pod redakcją M. Bąk, P. Kulawczuk, Instytut Baań nad
Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym, Warszawa 2009
7. Komercjalizacji B+R dla praktyków, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Warszawa 2016
8. Przedsiębiorczość zdyscyplinowana, Bill Aulet, Wydawnictwo HELION, Warszawa 2014
9. Business Model Generation, Alexander Osterwalder i Yves Pigneur, John Wiley & Sons, Inc.
2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: