Zarządzanie badaniami naukowymi: autoprezentacja 1600-SZD-ZBN-A
Moduł ma na celu zapoznanie uczestników ze sposobami prezentacji treści specjalistycznych ze szczególnym uwzględnieniem przygotowania projektów prezentacji na konferencjach naukowych i sposobów prezentowania projektów w środowisku naukowym oraz medialnym. Uczestnicy zapoznają się z zasadami konstrukcji publicznych prezentacji w wymiarze merytorycznym i werbalnym. Poznają także techniki storytellingu przydatne do budowania angażujących narracji w środowisku naukowym i medialnym. W ramach zajęć praktycznie przećwiczą publiczną prezentację treści naukowych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna i rozumie:
WG_04 - zasady upowszechniania wyników działalności naukowej w obrębie nauk społecznych, także w trybie otwartego dostępu
WK_02 - ekonomiczne, prawne, etyczne i inne istotne uwarunkowania działalności naukowej w obrębie nauk społecznych
WK_03 - podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej w obrębie nauk społecznych i know-how związanego z tymi wynikami
Potrafi:
UW_01 - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności z nauk społecznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:
- definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, formułować hipotezę badawczą,
- rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować,
- wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UW_03 - transferować wyniki działalności naukowej w obrębie nauk społecznych do sfery gospodarczej i społecznej
UK_02 - upowszechniać wyniki działalności naukowej w obrębie nauk społecznych, także w formach popularnych
UO_01 - planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze lub twórcze w obrębie danej dyscypliny nauk społecznych, także w środowisku międzynarodowym
UU_01 - samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Wymagana jest obecność na miniumm dwóch z trzech zajęć w ramach modułu. Niezbędne jest uczestnictwo w zajęciach, podczas których wygłaszana będzie prezentacja własna uczestniczki/uczestnika.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): Ocena prezentacji własnych (indywidualnych lub grupowych) + obecność; zaliczenie poprawkowe: dodatkowe wystąpienie do wygłoszenia (lub nagrania).
Metody weryfikacji efektów uczenia się: Weryfikacja efektów uczenia się będzie odbywać się poprzez ocenę publicznych prezentacji treści naukowych przygotowanych przez uczestników, z uwzględnieniem zarówno aspektów merytorycznych, jak i werbalnych wystąpienia. Dodatkowo, oceniana będzie umiejętność wykorzystania technik storytellingu. Uczestnicy otrzymają feedback prowadzącej (oraz grupy) podczas zajęć.
Kryteria oceniania: Obecność podczas zajęć + ocena za publiczną prezentację podczas zajęć (50 proc. punktów gwarantuje zaliczenie w standardowej skali ocen)
Literatura
Literatura podstawowa: Carter M., Designing Science Presentations. A Visual Guide to Figures, Papers, Slides, Posters, and More 2013, Elsevier; J. Donovan, How To Deliver A TED Talk: Secrets Of The World’s Most Inspiring Presentations, 2012; D. Carnegie, The Art of Public Speaking, New York 2017; J.A. DeVito, Essential Elements of Public Speaking, Hoboken 2018; Rueda, A., Rosen, C., & Crúz‑Mena, J. (2024). Let Science Be Told: A Review of Ideas For Storytelling in Science Communication. Metode Science Studies Journal(14), 151–157. https://doi.org/10.7203/metode.14.26522; Alley, M. (2013). The craft of scientific presentations: Critical steps to succeed and critical errors to avoid (2nd ed.). Springer New York. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-8279-7. Literatura uzupełniająca: G. Lakoff, M. Johnson, Metafory w naszym życiu, Warszawa 2010; Arystoteles, Retoryka, przekł., wstęp i koment. H. Podbielski, Warszawa 2008; Fog, K., Budtz, Ch., Munch, P., Blanchette, S. (2013). Storytelling. Narracja w reklamie i biznesie, Warszawa; Zanders, E. D., & MacLeod, L. (2018). Presentation skills for scientists: A practical guide (2nd ed.). Cambridge University Press; Neeley, L., Bredbenner, K., & Brownell, S. E. (2020). Linking scholarship and practice: Narrative and identity in science. Frontiers in Communication, 5, Article 11. https://doi.org/10.3389/fcomm.2020.00011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: