Współczesne teorie pomiaru edukacyjnego 1600-SZD-WM-WTPE
Podstawowym elementem badań edukacyjnych takich jak Programme for International Student Assessment PISA, Progress in International Reading Literacy Study PIRLS, Trends In International Mathematics And Science Study TIMSS czy Survey of Adult Skills PIAAC jest pomiar umiejętności intelektualnych. By w pełni korzystać z wyników tych przedsięwzięć badawczych trzeba znać stosowane w nich teorie pomiaru. W ramach kursu uczestnik będzie mógł zapoznać się z klasyczną teorią testu (KTT) oraz stosowanymi w tych badaniach modelami pomiarowymi z rodziny Item Response Theory (IRT). Omówiony zostanie Model Rascha oraz modele wieloparametryczne 2PL, 3PL i 4PL. Przedstawione zostaną również zagadnienia związane z próbkowaniem macierzowym, kotwiczeniem skali, międzygrupową inwariancją pomiarową, szacowania rzetelności wyniku testu i wyznaczania poziomów wykonania testu (standard setting). Kurs uzupełnią zagadnienia trafności pomiaru i krytyki pomiaru testowego.
Kurs będzie miał charakter warsztatowy. Po omówieniu kluczowych modeli pomiarowych lub metody analizy uczestnicy będą w praktyce wykonywać dany rodzaj analizy z wykorzystaniem danych zastanych. W trakcie zajęć wykorzystywany będzie program SPSS i JMetrik.
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
Zna i rozumie:
- podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami.
- założenia klasycznej teorii testów, pojęcia wyniku prawdziwego, trudności zadania, mocy różnicującej zadania i rzetelności testu
- założenia modeli Rascha, 1PL, 2 PL, 3 PL i 4PL, pojęcia cechy latentnej, krzywej charakterystycznej zadania, trudności zadania, parametrów modeli wieloparametrycznych, miar dopasowania; podstawowe metody estymacji parametrów w modelach IRT
- metody próbkowania w badaniach pilotażowych w tym próbkowania macierzowego
- metody kotwiczenia skal pomiarowych i zrównywania wyników w czasie
- metody wyznaczania poziomów wykonania testu
- metody analizy zróżnicowanego funkcjonowania pozycji testowych (DIF) i sprawdzania inwariancji pomiarowej, rodzaje inwariancji
- koncepcje trafności pomiaru, znaczenie koncepcji i planu testu, teoretyczna trafność testu
- argumenty krytyczne formułowane wobec pomiaru testowego, m. in nauczanie pod testy
Umiejętności:
Potrafi:
- wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:
- definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą
- rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować
- wnioskować na podstawie wyników badań naukowych.
- wykonać analizy własności testu z wykorzystaniem metod analizy KTT
- wykonać analizy własności testu z wykorzystaniem metod analizy IRT: model Rascha, model 2PL
- krytycznie interpretować wyniki badań edukacyjnych, m. in. PISA, PIRLS, TIMSS
Kryteria oceniania
zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):
wykonanie zadań domowych i zadania zaliczeniowego na ostatnim spotkaniu; zaliczenie poprawkowe tylko dla osób aktywnie uczestniczących w zajęciach – poprawkowe zadanie zaliczeniowe
metody weryfikacji efektów uczenia się:
zadania domowe i zadanie zaliczeniowe
kryteria oceniania:
zadania domowe oceniane 0-1, zadanie zaliczeniowe oceniane punktowo 0-5
Literatura
Pokropek A. (red.) (2015). Modele cech ukrytych w badaniach edukacyjnych, psychologii i socjologii. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. http://produkty.ibe.edu.pl/docs/inne/ibe-ee-ksiazka-modele-cech-ukrytych.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: