Teoria ugruntowana w badaniach organizacji 1600-SZD-WM-TUwBO
Kurs przedstawia kluczowe element teorii ugruntowanej, która jest podejściem użytecznym do, między innymi: 1) eksploracji problemów związanych ze społecznym postrzeganiem zjawisk, 2) trudnych do zmierzenia zjawisk oraz 3) zjawisk, o których wiedza jest niepełna i/lub fragmentaryczna. Podczas zajęć będą zaproponowane podstawowe koncepcje związane z tym podejściem, takie jak: strategie indukcyjne, kodowanie I rodzaje kodów, próbkowanie teoretyczne. Zostaną również wyjaśnione różnice pomiędzy teorią ugruntowaną a innymi konwencjami badań jakościowych. Podczas kursu zostaną poruszone, między innymi, następujące tematy:
- Definicja Teorii Ugruntowanej,
- Możliwości wykorzystania TU w badaniach organizacji,
- TU i inne konwencje badań organizacji,
- Podstawowe założenia i reguły TU,
- Zbieranie danych: podstawowe techniki i narzędzia,
- Analiza danych w projektach TU: sposoby kodowania, rodzaje kodów, kategorie,
- Inne sposoby analizy danych jakościowych,
- Czym jest “teoria” w teorii ugruntowanej,
- Ograniczenia TU.
forma zajęć: zajęcia są interaktywne, elementom wykładu towarzyszą ćwiczenia, prace warsztatowe, studia przypadków i dyskusje.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Uczestnicy kursu znają podstawowe koncepcje związane z Teorią Ugruntowaną, takie jak: podejście indukcyjne, próbkowanie teoretyczne, nasycenie teoretyczne, kodowanie, budowanie kategorii.
Uczestnicy kursu wiedzą, w jakich przypadkach I przy jakich problemach badawczych zasadne jest stosowanie teorii ugruntowanej.
Uczestnicy potrafią zastosować zasady Teorii Ugruntowanej, wiedzą jak zebrać dane i potrafią zaprojektować badanie wykorzystujące TU.
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu:
Od uczestników wymagana jest aktywna obecność na zajęciach (przygotowanie do zajęć i wymagane lektury, aktywna dyskusja, uczestnictwo w pracach grupowych podczas zajęć) a i przygotowanie pracy końcowej (prezentacja + raport).
Forma zajęć wymusza obecność; dopuszczalna jest jedna nieobecność (z wyjątkiem ostatniego spotkania przeznaczonego na prezentacje uczestników).
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego)
Ocena końcowa składa się z oceny prac wykonywanych na zajęciach oraz pracy końcowej (zaprezentowania jej wyników i przedstawienia raportu pisemnego).
Zaliczenie poprawkowe składa się z pracy końcowej (prezentacja wyników i prezentacja raportu pisemnego) oraz zaliczenia pisemnego obejmującego zagadnienia omawiane na zajęciach.
Metody weryfikacji efektów uczenia się
Ocena prac wykonywanych na zajęciach wykorzystaniem poznawanych metod I narzędzi oraz przygotowanie projektu końcowego.
Kryteria oceniania
Projekt końcowy: zgodność z kryteriami zaprezentowanymi w opisie zadania (poprawność konstrukcji, zupełność, poprawność wnioskowania, długość tekstu).
Prace podczas zajęć: aktywne i poprawne merytorycznie wykorzystanie koncepcji prezentowanych na zajęciach i w lekturach.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Jemielniak, D. (red.) (2012), Badania jakościowe, t.1 i t.2, Warszawa: WN PWN.
Ciesielska, M.& D. Jemielniak (ed.) (2018) Qualitative Methodologies in Organization Studies, Palgrave Macmillan (vol 1 I 2).
Konecki, K. (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: PWE
Charmaz, K. (2009): Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej (B. Komorowska, Trans.). Warszawa: PWN.
Glaser, Barney G.; Strauss, Anselm L. (2009/1967). Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS
Glinka, B. i Czakon, W. (2021) Podstawy Badań Jakościowych. Warszawa: PWE
Lista lektur uzupełniających zostanie przekazana w trakcie zajęć
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: