Szeregi czasowe i panele dynamiczne 1600-SZD-WM-SCiPD
Zajęcia poświęcone są zastosowaniu metod analizy danych z wymiarem czasowym. Niezależnie od tego, czy chcemy analizować trendy na rynkach finansowych, czy zmiany dzietności lub ubóstwa, czas jest ważnym czynnikiem, który należy brać pod uwagę w naszych badaniach. Szereg czasowy to po prostu szereg punktów danych uporządkowanych w czasie. Niemniej jednak modelowanie czasu wiąże się z szeregiem pytań co do natury naszych danych. Czy zmienne są stacjonarne? Czy w danych jestsezonowość? Czy zmienne charakteryzuje autokorelacja? Na zajęciach przedstawię różne cechy szeregów czasowych i paneli dynamicznych, a następnie sposób ich modelowania w celu uzyskania dokładnych (w jak największym stopniu) analiz. Celem zajęć jest zdobycie wiedzy na temat zastosowania statystki w analizie danych z wymiarem czasu. Dlatego też każdy uczestnik będzie miał okazję wykorzystać te umiejętności w praktyce. Zespoły co najwyżej 2 osobowe będą poproszone o napisanie pracy zaliczeniowej do 14 stron na wybrany temat. Autorzy powinni korzystać z narzędzi pokazanych w trakcie zajęć analizując odpowiedzi na jedno z typowych zagadnień powszechnych w literaturze naukowej.
1) forma zajęć:praktyczne
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WK3, UW1
Wiedza:
Zna i rozumie:
- podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami.
Umiejętności:
Potrafi:
- wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:
- definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą
- rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować
- wnioskować na podstawie wyników badań naukowych.
Kryteria oceniania
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):
Celem zajęć jest zdobycie wiedzy na temat zastosowania statystyki w analizie danych z wymiarem czasowym. Dlatego też każdy uczestnik będzie miał okazję wykorzystać te umiejętności w praktyce. Zespoły co najwyżej 2 osobowe będą poproszone o napisanie pracy zaliczeniowej do 14 stron na wybrany temat. Autorzy powinni korzystać z narzędzi statystycznych pokazanych w trakcie zajęć analizując odpowiedzi na jedno z typowych zagadnień powszechnych w literaturze naukowej. Wszystkie zespoły są zobowiązane do przedstawienia swojej pracy (max 15 minut) po zakończeniu konwersatorium w formie prezentacji.
1) opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu:
brak wymagań wstępnych, 2 nieobecności
2) metody weryfikacji efektów uczenia się:
Prace będą oceniane pod kątem poprawności statystycznej weryfikacji hipotez, umiejętności wyciągania wniosków oraz umiejętności ich prezentacji w sposób zwięzły i jasny.
3) kryteria oceniania:
Zatwierdzone streszczenie - 25% oceny końcowej,
Ostateczna wersja pracy z przygotowanym modelem statystycznym - 50%,
Prezentacja - 25%.
Literatura
Wykaz literatury związanej z przedmiotem:wszystkie materiały będą dostępne na stronie prowadzącego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: