Praca nad doktoratem z nauk prawnych: uwagi metodologiczne 1600-SZD-WM-PDNP
Zajęcia poświęcone będą różnym kwestiom metodologicznym dotyczącym przygotowywania rozprawy doktorskiej oraz regulacjom prawnym dotyczącym studiów doktoranckich i wymagań związanych z uzyskaniem stopnia doktora z perspektywy różnych nauk prawnych (prawa prywatnego, europejskiego i międzynarodowego, administracyjnego i karnego. Przedstawione zostaną wymagania stawiane doktorantom i ich rozprawom doktorskim a także przebieg przewodu doktorskiego z nauk prawnych.
Z zakresu prawa prywatnego - celem zajęć jest przedstawienie podstawowych zagadnień związanych z uzyskaniem stopnia doktora nauk prawnych, a także z prowadzeniem badań doktorskich, zwłaszcza w zakresie prawa prywatnego. Poruszone będą następujące problemy:
regulacja prawna dotycząca uzyskania stopnia doktora,
znaczenie tego stopnia, i innych stopni naukowych, z perspektywy historycznej i porównawczej
aktywność naukowa w trakcie odbywania studiów doktorskich: publikacje naukowe, naukowe wyjazdy zagraniczne, finansowanie badań nad doktoratem (stypendia i granty)
aspekty merytoryczne dotyczące przygotowania pracy doktorskiej: etapy procesu przygotowania pracy (w szczególności: wybór tematu, pozyskiwanie źródeł i ich opracowanie oraz informatyczne instrumenty w tym pomocne, teza pracy, plan pracy, metodologia badawcza – metody prawnicze, plagiat, ghostwriting, kryteria oceny pracy doktorskiej)
aspekty formalne dotyczące przygotowania pracy doktorskiej (w szczególności: tworzenie przypisów i bibliografii)
Z zakresu prawa europejskiego i międzynarodowego: kwestie merytoryczne dotyczące pracy nad doktoratem zostaną ujęte dynamicznie - od wyboru tematu rozprawy oraz metod badawczych, przez sposoby pozyskiwania materiału do pracy, jego selekcji i opracowania, po przygotowanie pracy. W szczególności zwrócona zostanie uwaga na elektroniczne bazy danych, na niedopuszczalne zjawiska plagiatu i ghostwriting'u, kwestie formalne w tym m.in. powoływania różnego rodzaju źródeł w przypisach i bibliografii. Osią wykładów będzie ewolucja podejścia do przedmiotu i metod nauki prawa w Europie (na tle USA). Stawiane pytania to: czy nauka prawa się „zamerykanizowała”, czy dominuje analiza teoretyczna, kontekstowa i interdyscyplinarna, jakie trendy dominują w Polsce – czyli czym się właściwe zajmujemy i dlaczego?
Repertuar podejść metodologicznych dostępnych dla prawnika-naukowca: przykłady projektów badawczych i stosowanych w nich metod dogmatycznych, a także teoretycznych i empirycznych. Case-study: krótka analiza metod opublikowanych w przykładowych opublikowanych pracach doktorskich z zakresu prawa europejskiego i międzynarodowego.
Z zakresu prawa administracyjnego: najważniejszym zagadnieniem będzie wskazanie specyfiki podejścia prawniczego do badań nad administracją publiczną, a także możliwości łączenia podejścia prawniczego z innymi perspektywami metodologicznymi w badaniach administracyjnych. Następującym zagadnieniom zostanie poświęcone najwięcej uwagi:
metody badawcze nauk administracyjnych - od klasycznej nauki o administracji publicznej, poprzez naukę o polityce administracyjnej i nauka prawa administracyjnego, po teorię zarządzania publicznego;
dominujące podejścia metodologiczne we współczesnych badaniach administracyjnych – metody ilościowe, jakościowe, mieszane
podejście interdyscyplinarne a podejście multidyscyplinarne w badaniach administracyjnych
podejście prawnicze w badaniach administracyjnych – od Juristenmonopol do marginalizacji
specyfika podejścia prawniczego - wiodące metody badawcze prawoznawstwa wykorzystywane w badaniach administracyjnych (metoda historyczna, metoda prawnoporównawcza, metoda dogmatyczna)
wykorzystywanie w badaniach z zakresu prawa administracyjnego metodyki innych nauk administracyjnych, zwłaszcza przeglądy literatury (w tym przegląd systematyczny), studia przypadków, analiza danych wtórnych, wywiady pogłębione, badania kwestionariuszowe, badania prognostyczne (np. z wykorzystaniem metody delfickiej).
W ramach zajęć zostaną omówione przykłady artykułów naukowych łączących podejście prawnicze z innymi nurtami badań administracyjnych.
Z zakresu prawa karnego: celem zajęć jest skrótowe omówienie metodologii szeroko rozumianego prawa karnego z uwzględnieniem osiągnięć dogmatyki prawa (zarówno w aspekcie pragmatycznym, jak i apragmatycznym), metody prawnoporównawczej (z uwzględnieniem systemów prawa: anglosaskiego, germańskiego, romańskiego i innych), historycznoprawnej a także prowadzenia ewentualnie odwoływania się do badań i osiągnięć nauk empirycznych na potrzeby przygotowania pracy doktorskiej oraz późniejszych badań naukowych. W trakcie zajęć zostaną również przedstawione odwołania do szeroko pojętych nauk penalnych (oprócz prawa karnego materialnego i procesowego także kryminalistyka, kryminologia, psychologia społeczna, medycyna i inne nauki sądowe), jak również możliwości wykorzystania wiedzy prawnika-karnisty jako elementu składowego niezbędnego w tworzeniu konsorcjów badawczych i realizacji interdyscyplinarnych projektów badawczych zarówno o charakterze teoretycznym, jak i praktycznym. Poruszone zostaną zagadnienia odpowiedzialności karnej oraz dyscyplinarnej z tytułu plagiatu w pracy naukowej oraz zasady postępowania dyscyplinarnego w związku z podejrzeniem takiego czynu – z odwołaniem się do konkretnych przypadków z praktyki.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu wykładu doktorant wykazuje się pogłębioną znajomością metod badawczych właściwych dla nauk prawnych, zna dominujące podejścia metodologiczne we współczesnych badaniach w naukach prawnych, potrafi przedstawić i uzasadnić wybór właściwej metody dla własnych badań oraz wyjaśnić cele badawcze i spodziewane efekty.
Wiedza:
Zna i rozumie:
- podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami.
Umiejętności:
Potrafi:
- wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:
- definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą
- rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować
- wnioskować na podstawie wyników badań naukowych.
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: nie ma wymagań wstępnych, maksymalnie 25% nieobecności
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego) : przygotowanie „szkicu metodologicznego własnej pracy”. Zadanie polegać będzie na wskazaniu jakie metody badawcze doktorant zamierza zastosować w swojej pracy i dlaczego. Należy uzasadnić i wskazać do jakich rezultatów ma doprowadzić zastosowanie tych metod.
Kryteria oceniania : obecność na zajęciach oraz wykonana w domu praca.
Literatura
o Arnull A., The Americanizaion of EU Law Scholarship [w:] Continuity and Change in EU Law: Essays in Honour of Sir Francis Jacobs, A. Arnull, P. Eeckhout, T. Tridimas (eds.), Oxford 2009, pp. 416-431.
o Bertelli A. M., Law and Public Administration, in: E. Ferlie, L. E. Lynn, C. Pollitt (eds), The Oxford Handbook of Public Management, Oxford 2007.
o Ellis L., Hartley R., Walsh A., Research Methods in Criminal Justice and Criminology: An Interdisciplinary Approach, Lanham 2010
o Gestel van R., Micklitz H.-W., Why Methods Matter in European Legal Scholarship, European Law Journal 2013, nr 3, pp. 292-314.
o Ginsburg J., Legal Methods, Foundation Press 2014
o Helland I., Koch S., Nordic and Germanic legal methods, Mohr Siebeck, Tübingen 2014
o Kickert W.J.M., Distinctiveness in the study of public management in Europe. A hi- storical-institutional analysis of France, Germany and Italy, Public Management Review 2005, 4
o Micklitz H.-W., Gestel van R.,. Rubin E. L (eds.), Rethinking Legal Scholarship, Cambridge 2017
o Möllers T.M.J. (ed.), Legal Methods, Nomos, München 2019
o Riesenhuber K., European Legal Methodology, Intersentia, Cambridge 2017
o Shute S., Criminal Law Theory: Doctrinces of the General Part, Oxford 2002
o Sordi B., Revolution, Rechtstaat and the Rule of Law: historical reflections on the emergence of administrative law in Europe, [in:] Comparative Administrative Law, S. Rose-Ackerman, P.L. Lindseth (eds), Cheltenham 2010
Ziller J., The Continental System of Administrative Legality, in: B. G. Peters, J. Pierre (eds), The Handbook of Public Administration, London 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: