Logika dla doktorantów SDNS 1600-SZD-WM-L
W trakcie kursu Uczestnicy zapoznają się z wybranymi metodami i zastosowaniami współczesnej logiki. Kurs jest nakierowany na zdobywanie umiejętności logicznych, które są użyteczne dla każdego, kto prowadzi badania w dziedzinie nauk społecznych lub humanistycznych. Głównym celem zajęć jest wyposażenie Uczestników w narzędzia służące do oceniania poprawności i wagi argumentacji, konstruowania własnych poprawnych rozumowań, krytycznej analizy wszelkich wypowiedzi językowych czy śledzenia defektów logicznych występujących w języku. Ponadto, Uczestnicy zapoznają się z zastosowaniami logiki wprost odwołującymi się do pracy badacza takimi jak: klasyfikacja i poprawność definicji, pytań oraz odpowiedzi, rodzaje wnioskowań w nauce i ich status poznawczy czy kreowanie rzeczywistości za pomocą języka (performatywy) oraz przekazywanie ,,ukrytych’’ treści (implikatury konwersacyjne). Podczas zajęć większą wagę będziemy przywiązywać do nabywania i utrwalania wymienionych umiejętności, a mniejszą do zapoznawania się z technicznymi, formalnymi meandrami logiki — Uczestnicy zostaną zaznajomieni z tymi ostatnimi w zakresie umożliwiającym wykorzystywanie wspomnianych praktycznych zastosowań logiki.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza WK3
Zna i rozumie:
- podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami.
Umiejętności UW1
Potrafi:
- wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:
- definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą
- rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować
- wnioskować na podstawie wyników badań naukowych.,
Po ukończeniu przedmiotu student:
1. zna metody oceny wnioskowań, definicji i klasyfikacji
2. analizuje i ocenia wnioskowania, argumentacje i
3. analizuje i ocenia definicje
4. analizuje i ocenia klasyfikacje
5. rozpoznaje podstawowe usterki semiotyczne wypowiedzi
6. rozpoznaje podstawowe błędy we wnioskowaniach
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Maksymalna liczba nieobecności – 2.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego)
Egzamin końcowy (pisemny). Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecność na zajęciach.
Metody weryfikacji efektów uczenia się:
Aktywność podczas zajęć, rozwiązywanie zadań, dyskusja przedstawianych problemów itp. Pisemny test końcowy
Literatura
K. Paprzycka, Logic Self-Taught. A Workbook,
M. Omyła, Zarys logiki
B. Stanosz, Ćwiczenia z logiki,
J. Jadacki, Spór o granice języka
Szymanek, Wieczorek, Wójcik, Sztuka argumentacji,
T. Hołówka, Kultura logiczna w przykładach,
B. Stanosz, Wprowadzenie do logiki formalnej. Podręcznik dla humanistów,
K. Wieczorek, Wprowadzenie do logiki dla studentów wszystkich kierunków
R. L. Epstein, Five ways of saying ‘Therefore”
R. L. Epstein, Propositional logics
G. Forbes, Modern Logic. A Text in Elementary Symbolic Logic
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: