Socjologia spraw publicznych 1600-SZD-SSP
Problematyka zajęć
Socjologia spraw publicznych jest kursem obejmującym zagadnienia z zakresu socjologii publicznej, socjologii sfery publicznej oraz socjologii życia publicznego, przygotowanym w ten sposób, że pozwala przełożyć (zastosować) wiedzę i elementy warsztatu socjologicznego
do analizy działań publicznych. Stąd wyeksponowanie spraw publicznych jako kategorii analitycznej i zarazem kategorii organizującej dyskurs publiczny i działania publiczne.
W ramach zajęć przedstawione zostaną kryteria rozróżniające sferę publiczną i sferę prywatną oraz procesy „wędrowania” spraw między tymi sferami. Ponadto omówione zostaną mechanizmy konstruowania ładu zbiorowego w sferze publicznej, modele zarządzania sprawami publicznymi oraz przebieg procesów decyzyjnych w sprawach publicznych, z wyszczególnieniem roli aktorów kluczowych i drugoplanowych.
W każdym z modułów ilustracją dla rozważań będą studia przypadku dotyczące biegu spraw publicznych we współczesnej Polsce.
Tematyka zajęć
Moduł 1: Sprawy publiczne w perspektywie socjologicznej: Sprawa publiczna jako
(i) jednostka organizacyjna działań publicznych oraz (ii) kategoria analityczna.
- Sprawy publiczne, problemy społeczne, kwestie społeczne, zadania publiczne –
pozycjonowanie pojęć: (i) sprawy publiczne jako podstawowa kategoria organizująca
dyskurs publiczny i działania publiczne; (ii) problemy społeczne jako szczególna podkategoria spraw publicznych; (iii) kwestie społeczne jako wiązki problemów
społecznych; (iv) zadania publiczne jako sprawy publiczne powierzone „do załatwienia”;
- Od osobistych trosk do spraw publicznych w ujęciu C.W. Millsa: sprawy publiczne jako kategoria analityczna;
- Kryteria rozróżniania sfery publicznej (gdzie lokujemy sprawy publiczne) i sfery prywatnej (gdzie lokujemy sprawy prywatne);
- Ruchome granice między sferami: procesy upubliczniania spraw prywatnych i uprywatniania spraw publicznych;
2
- Studia przypadku: Pozycjonowanie i rangowanie spraw publicznych w Polsce – agenda setting (ujęcie konstruktywistyczne).
Moduł 2: Ład zbiorowy w sferze publicznej, czyli jak uporządkować sprawy publiczne.
- Transformacja sfery publicznej w nowożytnej Europie w ujęciu J. Habermasa oraz R. Sennetta;
- Sfera publiczna i jej segmenty we współczesnych państwach demokratycznych
o gospodarce rynkowej (państwo, rynek, społeczeństwo obywatelskie);
- Typy ładu społecznego w teoriach socjologicznych: E. Durkheim, M. Weber, A. Etzioni, S. Ossowski, T.H. Marshall;
- Klasyczne paradygmaty analizy ładu zbiorowego w sferze publicznej i jego przeobrażeń: paradygmat funkcjonalny i paradygmat konfliktu społecznego;
- Mechanizmy kształtowania się ładu zbiorowego w ujęciu konstruktywistycznym;
- Legitymizacja ładu społecznego (z uwzględnieniem aspektu aksjo-normatywnego);
- Podejście neoinstytucjonalne w badaniach ładu zbiorowego;
- Studia przypadku: (i) Imponderabilia ładu zbiorowego i ich społeczna legitymizacja na przykładzie przynależności Polski do UE; (ii) Ład społeczny w polskich
konstytucjach (Konstytucja 3 Maja, Konstytucja marcowa , Konstytucja kwietniowa, Konstytucja PRL, Konstytucja RP z 1997 r.).
Moduł 3: Zarządzanie sprawami publicznymi
- Urzędnicy i politycy jako decydenci publiczni;
- Trzy modele zarządzania sprawami publicznymi: od Weberowskiej logiki biurokracji do współczesnych koncepcji: (i) nowego zarządzania publicznego (new public management), (ii) trybu współrządzenia (new mode of governance) oraz (iii) podejścia neo-Weberowskiego;
- Zarządzanie sprawami publicznymi w społeczeństwie sieciowym i społeczeństwie ryzyka;
- Dobra publiczne, dobra prywatne, dobro wspólne w ujęciu socjologii ekonomicznej;
- Korupcja i nepotyzm jako patologie zarządzania sprawami publicznymi;
- Studia przypadku: (i) Kogo reprezentuje parlamentarzysta?; (ii) Czym jest (i czym nie jest) korpus służby cywilnej w Polsce?
Moduł 4: Procesy decyzyjne w sprawach publicznych
- Poszukiwanie konsensu i zawieranie kompromisów jako dwie strategie prowadzenia procesów decyzyjnych w sprawach publicznych;
- Organizacja i przebieg procesów decyzyjnych na przykładzie procesu legislacyjnego;
- Drugoplanowi uczestnicy procesów decyzyjnych i ich aktywność: rzecznictwo w interesie publicznym, lobbing grup interesu, regulacje działalności rzeczniczej i lobbingowej w procesie stanowienia prawa;
- Decyzje publiczne i uzgodnienia zakulisowe: ile transparentności w procesach decyzyjnych;
- Legitymizacja decyzji publicznych: rola opinii publicznej i działań obywatelskich;
3
- Studium przypadku: Alokacja funduszy unijnych w Polsce jako przestrzeń ścierania się różnych logik prowadzenia procesów decyzyjnych.
Moduł 5: Socjolog jako ekspert w obszarze wybranych policies
- Sfera politics i sfera policies jako dwa poziomy prowadzenia działań publicznych;
- Użyteczność wiedzy socjologicznej i warsztatu socjologicznego w poszczególnych fazach prowadzenia policies : (i) diagnoza, (ii) programowanie, (iii) ewaluacja;
- Case studies: (i) Gromadzenie i granice aplikowalności zobiektywizowanych danych empirycznych na przykładzie podejścia evidence-based (działania oparte na dowodach); (ii) Programowanie polityk publicznych w perspektywie średnio i długookresowej na przykładzie Strategii Polska 2030 oraz Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Literatura wykorzystywana na zajęciach
Arcimowicz J., Urzędnicy w służbie demokratycznego państwa, Wydawnictwa UW,
Warszawa 2011.
Berger P., Neuhaus R., To Empower People: The Role of Mediating Structures in Public
Policy, American Enterprise Institute, Washington, D.C., 1997.
Chmielewski, P. Homo agens. Instytucjonalizm w naukach społecznych, Poltext, Warszawa
2011.
Colebatch H.K., Policy, Open University Press, Buckingham 2000.
Durkheim É., O podziale pracy społecznej, PWN, Warszawa 2011.
Etzioni A., Aktywne społeczeństwo, Nomos, Kraków 2012.
Evers, A-M. Guillemard (red.), Social Policy and Citizenship. The Changing Landscape,
Oxford University Press, Oxford 2013.
Flora P., Heidenheimer A.J. (red.), The Development of Welfare States in Europe and
America, Transaction Books, New Brunswick 1981.
Frysztacki K., Socjologia problemów społecznych, Scholar, Warszawa 2009.
Gadowska K., Dysfunkcje administracji. Służba cywilna w perspektywie neoinstytucjonalnej,
Wydawnictwo UJ, Kraków 2015.
George, V., P. Wilding, Ideology and Social Welfare, Routledge, London 1992.
Ginsebrg L., Understanding Social Problems, Policies, and Programs, University of South
Carolina Press, Columbia, 1994.
Habermas J., Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej, PWN, Warszawa 2007.
Hall P, Land H., Parker R., Webb A., Change, Choice and Conflict in Social Policy,
Heinemann, London 1975.
Janoski, T., Citizenship and Civil Society, Cambridge University Press, Cambridge 1998.
Kolarska-Bobińska, L. (red.), Nowe metody zarządzania w Unii Europejskiej, ISP, Warszawa
2009.
Kwaśniewski J. (red.), Nauki o polityce publicznej, IPSiR UW, Warszawa 2018.
4
Lipsky, M., Street-Level Bureaucracy. Dilemmas of the Individual in Public Services, Russel
Sage, New York 1980.
Marshall, T.H., Citizenship and social class and other essays, Cambridge University Press,
Cambridge 1950.
Mills, C.W., Wyobraźnia socjologiczna, przeł. M. Bucholc, Wydawnictwo Naukowe PWN,
Warszawa 2007.
Mitchel, Westminster Man. A Tribal Anthropology of the Commons People, Thames Methuen,
London 1982.
Morawski W., Socjologia ekonomiczna, PWN, Warszawa 2011.
Racław M., (red.), Publiczna troska, prywatna opieka, ISP, Warszawa 2011.
Rymsza M., Aktywizacja w polityce społecznej. W stronę rekonstrukcji europejskich welfare
states?, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2013.
Sennett R., Upadek człowieka publicznego, Muza, Warszawa 2009.
Sztur-Jaworska B. (red.), Polityki publiczne. Wybrane zagadnienia teoretyczne i
metodologiczne, Wydawnictwa UW, Warszawa 2018.
Weber M., Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej, PWN, Warszawa
2002.
Wilkin, J., Teoria wyboru publicznego. Główne nurty i zastosowania, Scholar, Warszawa
2012.
Wnuk-Lipiński E., Socjologia życia publicznego, Scholar, Warszawa 2008.
Zybała A., Polityki publiczne. Doświadczenia w tworzeniu i wykonywaniu programów
publicznych w Polsce i w innych krajach, Difin, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: