Źródła wiedzy na temat procesów społeczno-ekonomicznych 1600-SZD-SPEC-ZW-GSE
Podczas zajęć zostaną zidentyfikowane źródła wiedzy o podmiotach, zjawiskach oraz procesach społecznych i gospodarczych, zarówno zastane (zasoby informacyjne oraz praktyki instytucjonalne, dostępne bazy danych, czasopiśmiennictwo, literatura przedmiotu, źródła pierwotne, obligatoryjne raporty organizacji, rankingi, materiały ikonograficzne, audialne i audiowizualne, media społecznościowe etc.), jak i wywołane (ekspertyzy, badania kwestionariuszowe, wywiady zestandaryzowane, fora tematyczne etc.). Każdy rodzaj źródeł – wraz z przykładami – zostanie zaprezentowany i przedyskutowany przez uczestników zajęć, a jakość źródła, jego wiarygodność i przydatność do badań naukowych zostanie poddana ocenie krytycznej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych
WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych
Umiejętności | Potrafi:
UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z wykorzystaniem fachowej terminologii właściwej danej dyscyplinie w ramach nauk społecznych w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KO_01 - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KO_02 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz interesu publicznego, zwłaszcza w zakresie inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
KO_03 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: uczestnicy zajęć powinni wziąć aktywny udział we wszystkich formach warsztatowej wymiany myśli (prezentacja, dyskusja, krytyka), powinni wziąć udział w co najmniej 80% zajęć (4 spotkaniach), dopuszczalna jedna nieobecność usprawiedliwiona
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): podstawą zaliczenia zajęć jest: 1. obecność na co najmniej 4 spotkaniach; 2. aktywny udział w zajęciach (prezentacja, dyskusja, krytyka)
Metody weryfikacji efektów uczenia się: bieżąca obserwacja i analiza aktywności intelektualnej prezentowanej przez uczestników zajęć (indywidualne zaangażowanie w część prezentacyjną, dyskusyjną i krytyczną)
Kryteria oceniania: ocenie będzie podlegała jakość zaangażowania uczestników w każdą z części zajęć (prezentacyjną, dyskusyjną, krytyczną); doceniana będzie zasadność i trafność wypowiedzi, pomysłowość w ramach argumentacji, celna krytyka, odkrywczość we wskazywaniu źródeł wiedzy
Literatura
Mary Gilmartin, Phil Hubbard, Rob Kitchin, Sue Roberts (eds.), 2024, Key Thinkers on Space and Place, SAGE Publications Ltd. (3rd edition); Karun Kishor Karki, Festus Moasun, 2024, Transnational migration as an engine for socio-economic Transformation in the age of globalization, “The Palgrave Handbook of Global Social Change”, . Cham: Springer International Publishing, Cham, pp. 1–16 – https://doi.org/10.1007/978-3-030-87624-1_203-1; David Martin, Gary Higgs, 1996, The visualization of socio‐economic GIS data using virtual reality tools, “Transactions in GIS”, 1.4, pp. 255–266; Gopalakrishnan Netuveli, Mel Bartley, 2012, Perception is reality: Effect of subjective versus objective socio-economic position on quality of life, "Sociology”, 46.6, pp. 1208–1215; Sławomir Pastuszka, Katarzyna Pastuszka, 2024, The Level and Dynamics of Socio-Economic Development of Great Britain Regions in 2012–2020, “European Research Studies Journal”, 27.2, pp. 3–19; Ron Evan del Rosario, Chiehwen Ed Hsu, 2024, The Underlying Factors of How Information Sharing on Twitter Could Lead to Fake News during Times of Socio-Economic Crisis, “Annals of Applied Sciences”, 5.1 – https://annalsofappliedsciences.com/index.php/aas/article/view/2; Krzysztof Stachowiak, Robert Kudłak (red.), 2024, Wyzwania i perspektywy geografii społeczno-ekonomicznej i gospodarki przestrzennej, seria: „Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju”, Polska Akademia Nauk, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, Poznań–Warszawa; Xiaocong Xu, Dan Ding, Xiaoping Liu, 2024, A three-dimensional future land use simulation (FLUS-3D) model for simulating the 3D urban dynamics under the shared socio-economic pathways, “Landscape and Urban Planning”, 250, 105135
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: