Zarządzanie i nadzór nad danymi 1600-SZD-SPEC-ZIN-ZJ
Jednym z wyzwań związanych z dynamicznym rozwojem rynków cyfrowych jest zarządzanie i nadzór nad danymi. Celem zajęć jest przedstawienie metod zarządzania i nadzoru nad danymi, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb organizacji. W toku zajęć przeanalizujemy cykl życia danych w organizacji, z uwzględnieniem mających zastosowanie na poszczególnych etapach cyklu życia ram prawnych i etycznych. Dodatkowo, w toku zajęć zajmiemy się problematyką zarządzania danymi na potrzeby badań naukowych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
Umiejętności | Potrafi:
UW_01 – wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności z nauk społecznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, formułować hipotezę badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UK_04 - uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk społecznych
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KK_01 – krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny w obrębie nauk społecznych
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Wymagana obecność na zajęciach, dopuszczalna 1 nieobecność.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): Przygotowanie się do zajęć i aktywne uczestnictwo w dyskusji (50%), prezentacja (50%).
Metody weryfikacji efektów uczenia się: j.w.
Kryteria oceniania: j.w.
Literatura
1) Lis, Dominik and Otto, Boris, "Data Governance in Data Ecosystems – Insights from Organizations" (2020).AMCIS 2020 Proceedings. 12. https://aisel.aisnet.org/amcis2020/strategic_uses_it/strategic_uses_it/12 2) Yallop, A.C., Gică, O.A., Moisescu, O.I., Coroș, M.M. and Séraphin, H. (2023), "The digital traveller: implications for data ethics and data governance in tourism and hospitality", Journal of Consumer Marketing, Vol. 40 No. 2, pp. 155-170. https://doi.org/10.1108/JCM-12-2020-4278. 3) Marijn Janssen, Paul Brous, Elsa Estevez, Luis S. Barbosa, Tomasz Janowski,Data governance: Organizing data for trustworthy Artificial Intelligence,Government Information Quarterly,Volume 37, Issue 3,2020,101493,ISSN 0740-624X,https://doi.org/10.1016/j.giq.2020.101493. 4) Micheli, M., Ponti, M., Craglia, M., & Berti Suman, A. (2020). Emerging models of data governance in the age of datafication. Big Data & Society, 7(2). https://doi.org/10.1177/2053951720948087 5) Ruohonen, J., Mickelsson, S. Reflections on the Data Governance Act. DISO 2, 10 (2023). https://doi.org/10.1007/s44206-023-00041-7 6) Kerasidou, A., Kerasidou, C. Data-driven research and healthcare: public trust, data governance and the NHS. BMC Med Ethics 24, 51 (2023). https://doi.org/10.1186/s12910-023-00922-z 7) Elizabeth Davidson, Lauri Wessel, Jenifer Sunrise Winter, Susan Winter,Future directions for scholarship on data governance, digital innovation, and grand challenges,Information and Organization,Volume 33, Issue 1,2023,100454,ISSN 1471-7727,https://doi.org/10.1016/j.infoandorg.2023.100454. 8) Literatura może zostać uzupełniona / zmieniona w czasie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: