Wiedza na temat samorządów terytorialnych w zakresie tematów prac doktorskich podejmowanych przez uczestników zajęć 1600-SZD-SPEC-WT-GSE
Zajęcia w dużej mierze będą zależeć od zakotwiczenia tematów realizowanych rozprawy doktorskich uczestników w problematyce samorządowej. Po krótkim wprowadzeniu (o charakterze wykładu) ze strony prowadzącego, uczestnicy – zwłaszcza ci, których dysertacje w istocie wpisują się we wzmiankowaną problematykę – przedstawiają specyfikę, jakość i skalę istniejącego w dyskursie naukowym w danej dyscyplinie korpusu merytorycznego i metodologicznego, prezentują w jakim stopniu korzystają z tej wiedzy (teorii i praktyki) podczas przygotowywania własnej pracy doktorskiej, następnie odbywa się dyskusja mająca na celu wyeksponowanie dobrych praktyk i wiarygodnych źródeł informacji oraz interpretacji dotyczących samorządów terytorialnych (w Polsce i za granicą) – z zaznaczeniem kluczowych problemów badawczych ukierunkowujących współczesny dyskurs naukowy w tym zakresie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych
WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych
Umiejętności | Potrafi:
UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z wykorzystaniem fachowej terminologii właściwej danej dyscyplinie w ramach nauk społecznych w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KO_01 - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KO_02 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz interesu publicznego, zwłaszcza w zakresie inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
KO_03 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: uczestnicy zajęć powinni wziąć aktywny udział w części prezentacyjnej i dyskusyjnej, powinni wziąć udział w co najmniej 80% zajęć (4 spotkaniach), dopuszczalna jedna nieobecność usprawiedliwiona
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): podstawą zaliczenia zajęć jest: 1. obecność na co najmniej 4 spotkaniach; 2. aktywny udział w obydwu częściach zajęć (prezentacja, dyskusja)
Metody weryfikacji efektów uczenia się: bieżąca obserwacja i analiza aktywności intelektualnej prezentowanej przez uczestników zajęć (indywidualne zaangażowanie w część prezentacyjną i dyskusyjną)
Kryteria oceniania: ocenie będzie podlegała jakość zaangażowania uczestników w obydwie części zajęć (prezentacyjną, dyskusyjną); doceniana będzie zasadność i trafność wypowiedzi, pomysłowość w ramach argumentacji, celna krytyka, biegłość w identyfikacji mocnych i słabych stron istniejącego naukowego korpusu informacyjno-interpretacyjnego dotyczącego samorządów terytorialnych
Literatura
Literatura przedmiotu zależy od zakresu merytorycznego, zasięgu przestrzennego i zakresu czasowego obecnych w aktualnie realizowanych doktoratach uczestników zajęć; jako ogólne źródła piśmiennicze poświęcone polskiemu samorządowi terytorialnemu można wskazać: Adam Brzozowski i in., 2004, Praworządność, sprawność, rozwój lokalny a samorząd terytorialny, Centrum Studiów Samorządu Terytorialnego i Rozwoju Lokalnego Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa; Anna Harańczyk 2010, Samorząd terytorialny. Organizacja i gospodarka, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego, Kraków; Hubert Izdebski, 2009, Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju i działalności, LexisNexis Polska, Warszawa; Hubert Izdebski, 2020, Samorząd terytorialny. Pionowy podział władzy, Wolters Kluwer, Warszawa; Bohdan Jałowiecki, Paweł Swianiewicz (red.), 1991, Między nadzieją a rozczarowaniem. Samorząd terytorialny rok po wyborach, Europejski Instytut Rozwoju Regionalnego i Lokalnego Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa; Michał Kulesza, 1995, Samorząd terytorialny. Teksty jednolite z indeksem rzeczowym, Wyd. C.H. Beck, Warszawa; Łukasz Mikuła i in., 2024, Plany przestrzenne na szczeblu lokalnym: istota, kluczowe cele, wyzwania i dylematy, „Samorząd Terytorialny”, 10, s. 7–20; Ewa J. Nowacka, 2010, Samorząd terytorialny jako forma decentralizacji administracji publicznej, LexisNexis Polska, Warszawa; Jerzy Regulski, 2000, Samorząd III Rzeczypospolitej. Koncepcje i realizacja, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa; Agnieszka Stanowicka, 2024, Rola kultury w pobudzaniu rozwoju społeczno-gospodarczego-identyfikacja problemu w dokumentach strategicznych województw w Polsce, „Samorząd Terytorialny”, 5, s. 15–26; Paweł Swianiewicz, Adam Gendźwiłł, Joanna Krukowska, Marta Lackowska, Aleksandra Picej, 2016, Współpraca międzygminna w Polsce. Związek z rozsądku, Wyd. Nauk. Scholar, Warszawa; Katarzyna Szmigiel-Rawska, 2017, Teorie współpracy terytorialnej. Municipium oeconomicus versus municipium reciprocans, Wyd. Nauk. Scholar, Warszawa; Cezary Trutkowski, Joanna Podgórska-Rykała (red.), 2023, Potrzeba zmian w samorządzie terytorialnym [autorzy: Jerzy Bartkowski, Barbara Gąciarz, Grzegorz Gorzelak, Hubert Izdebski, Tadeusz Markowski, Andrzej Piasecki, Marzanna Poniatowicz, Jacek Raciborski, Jerzy Regulski, Jerzy Stępień, Paweł Swianiewicz, Marek Szczepański, Anna Śliz, Cezary Trutkowski, Aldona Wiktorska-Święcka, Eugeniusz Wojciechowski, Krystian Ziemski], Wyd. Nauk. Scholar, Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: