Ujęcie krytyczne w podejściu socjoprawnym do badań 1600-SZD-SPEC-UKS-ZJ
Studia społeczno-prawne mają wystarczająco ugruntowaną pozycję na arenie międzynarodowej jako dziedzina badań, która uzasadnia refleksyjną analizę jednego z kluczowych elementów takich badań, czyli funakcjonującego systemu społecznego. Znaczenie i zasięg studiów społeczno-prawnych oznacza, że badanie to jest ważne nie tylko dla tych, którzy identyfikują się jako badacze społeczno-prawni, ale i dla osób studiujących. To skupienie się na tym, co społeczne, odzwierciedla powszechne i rosnące poczucie – nie ograniczające się do studiów społeczno-prawnych – że szybkie zmiany późnej nowoczesności, takie jak konsumpcjonizm, globalizacja, digitalizacja czy neoliberalizm, stwarzają nowe wyzwania. Zajęcia przybliżają nieznaną szerzej metodę socjoprawną jako metodę badawczą i elementy metody krytycznej z założenia właściwie zawierającej się w metodzie socjoprawnej.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych
WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych
Umiejętności | Potrafi:
UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z wykorzystaniem fachowej terminologii właściwej danej dyscyplinie w ramach nauk społecznych w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KO_01 - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KO_02 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz interesu publicznego, zwłaszcza w zakresie inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
KO_03 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: obecność na 80 % zajęć, zapoznanie się z wymaganą literaturą
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): ocena ważona, obecność na zajęciach – składnik oceny 50%, aktywność na zajęciach – 20%, praca pisemna – 30%
Metody weryfikacji efektów uczenia się: rozmowa z osobą na temat dotyczący treści zajęć,a w szczególności przygotowanej pracy pisemnej
Kryteria oceniania: ocenione zostaną umiejętność zastosowania metod krytycznych w badaniach oraz znajomośc metody socjoprawnej – czym jest i do czego służy, jaką daje perspektywę badawczą
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Na przykład:
Cownie, F., & Bradney, A. (2013). Socio-legal studies: a challenge to the doctrinal approach. In Research methods in law (pp. 42-62). Routledge;
Hunt, A. (1987). The critique of law: what is' critical'about critical legal theory?. Journal of Law and Society, 14(1), 5-19;
Kaharuddin, K. (2023). Legal Sociology Approach: A Critical Study on Understanding the Law. Veteran Law Review, 6(SpecialIssues), 54-69;
Mulcahy, L., & Cahill-O'Callaghan, R. (2021). Introduction: socio-legal methodologies. Journal of Law and Society, 48(s1), S1-S9;
Munger, F., & Seron, C. (1984). Critical legal studies versus critical legal theory: A comment on method. Law & Policy, 6(3), 257-297;
Norrie, A. (2000). From critical to socio-legal studies: Three dialectics in search of a subject. Social & Legal Studies, 9(1), 85-113;
Wheeler, S. (2020). Socio‐legal studies in 2020. Journal of Law and Society, 47, S209-S226 .
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: