Studia nad pokojem i rozwiązywanie konfliktów 1600-SZD-SPEC-SP-NB
Studia nad pokojem i rozwiązywaniem konfliktów – idea i historyczna ewolucja, podstawowe kategorie (pokój, spór, konflikt, konflikt zbrojny, fazy rozwiązywania konfliktów), generacje w badaniach nad pokojem i rozwiązywaniem konfliktów
Prewencja konfliktów zbrojnych: głęboka i lekka prewencja, działania antycypacyjne (wyprzedzające, systemy wczesnego ostrzegania, prewencyjne wykorzystanie środków wojskowych)
Tworzenie i utrzymywanie pokoju pokoju (peacekeeping i peacemaking) w drodze negocjacji i/lub interwencji (2 zajęcia) (idea peacekeepingu – krótki zarys rozwoju historycznego; mediacje i negocjacje – uczestnicy, modele; problem deeskalacji konfliktu; proces pokojowy – momenty przełomowe, znaczenie poszczególnych podmiotów, w tym kwestia tzw. spoilers; dopuszczalność i rola interwencji militarnej państw trzecich – liberalny interwencjonizm (źródła i formy)
Budowanie pokoju i odbudowa po konflikcie (2 zajęcia): rekonstrukcja (istota, formy i metody, relacja peace building – nation building, podstawowe wyzwania, zwłaszcza kwestia stosunków cywilno-wojskowych oraz militaryzacji pomocy rozwojowej/humanitarnej)
Rekoncyliacja/pojednanie (istota procesu, podstawowe podmioty uczestniczące i ich rola; problem zadośćuczynienia za doznane w konflikcie krzywdy; podstawowe formy – m.in. komisje prawdy i sprawiedliwości)
Sądownictwo międzynarodowe (3 zajęcia): Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości - rozwiązywanie sporów międzypaństwowych Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości - funkcja doradcza. Międzynarodowe trybunały karne jako narzędzie prewencji i reakcji na kryzysy
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych
WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych
Umiejętności | Potrafi:
UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z wykorzystaniem fachowej terminologii właściwej danej dyscyplinie w ramach nauk społecznych w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KO_01 - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KO_02 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz interesu publicznego, zwłaszcza w zakresie inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
KO_03 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: brak wymagań wstępnych, dopuszczalne 2 nieobecności
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): test końcowy, poprawkowe zaliczenie ustne
Metody weryfikacji efektów uczenia się: odpowiednia forma pytań na teście końcowym (składającym się z 3 części – pytań z odpowiedziami do wyboru, krótkich pytań służących wyjaśnieniu kluczowych terminów i problemów, pytania otwartego do swobodnej wypowiedzi)
Kryteria oceniania: test końcowy – 90 %, aktywność 10%, ewentualne punkty dodatkowe za fakultatywną prezentację (temat do uzgodnienia z prowadzącymi)
Literatura
Literatura podstawowa (szczegółowa lista lektur, wraz z orzecznictwem potrzebnym do części zajęć, zostanie przedstawiona przez prowadzących na początku zajęc kursowych)
J. Galtung, Violence, Peace and Peace Research, Journal of Peace Research, 6 (3), 1969
O. Ramsbotham, T. Woodhouse, H. Miall,Contemporary Conflict Resolution (3rd ed.) Polity press, Cambridge-Malden 2011
The Sage Handbook on Conflict Resolution, Sage London 2009
A. Kulnazarova, V.Popovski (eds.), The Palgrave Handbook of Global Approaches to Peace, Palgrave-MacMillan 2019
C.de Coning, R.Saraiva, A.Muto, Adaptive Peacebuilding A New Approach to Sustaining Peace in the 21st Century, Palgrave-MacMillan 2023.
Pathways for Peace. Inclusive Approaches to Prevent Violent Conflict. World Bank Group Report, dostępny: https://www.pathwaysforpeace.org/
The International Court of Justice, Handbook - dostępny na https://legal.un.org/avl/pdf/rs/other_resources/manuel_en.pdf
Payam Akhavan, Beyond impunity: can international criminal justice prevent future atrocities?, AJIL 95(1)
Frederic Megret, International Criminal Justice as a Peace Project, EJIL 29(3)
Marshall, Katharine A. "Prevention and Complementarity in the International Criminal Court: A Positive Approach." Human Rights Brief 17, no.2 (2010):21-26.https://digitalcommons.wcl.american.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1116&context=hrbrief
oraz orzecznictwo wskazane przez prowadzących
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: