Podejście krytyczne do zarządzania zasobami ludzkimi 1600-SZD-SPEC-PK-ZJ
W trakcie kursu będziemy analizować kontekst HRM z perspektywy krytycznego myślenia. W trakcie kursu m. in. zastanowimy się, czym jest ZZL i czy tak powinno się go okreslać, podsumujemy podstawowe koncepcje ZZL oraz dokonamy ich kontekstualizacji w organizacjach, biorąc pod uwagę konteksty społeczno-kulturowe, prawne i polityczne, ekonomiczne i technologiczne, a także konteksty lokalne. ZZL ma bowiem ograniczoną wartość, jeśli konteksty kulturowe i instytucjonalne nie są uwzględnione w pełni .Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi i jego długoterminowe ramy odniesienia koncentrują się na powiązaniach między praktykami w zakresie zasobów ludzkich, dostępnością odpowiednich pracowników i wynikami organizacji na rynkach, na których te organizacje istnieją.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych
WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych
Umiejętności | Potrafi:
UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z wykorzystaniem fachowej terminologii właściwej danej dyscyplinie w ramach nauk społecznych w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KO_01 - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KO_02 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz interesu publicznego, zwłaszcza w zakresie inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
KO_03 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: obecność na 80 % zajęć, zapoznanie się z wymaganą literaturą
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): ocena ważona, obecność na zajęciach – składnik oceny 50%, aktywność na zajęciach – 20%, praca pisemna – 30%
Metody weryfikacji efektów uczenia się: rozmowa z osobą na temat dotyczący treści zajęć,a w szczególności przygotowanej pracy pisemnej
Kryteria oceniania: ocenione zostaną umiejętność zastosowania metod krytycznych w badaniach oraz znajomośc metody socjoprawnej – czym jest i do czego służy, jaką daje perspektywę badawczą
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Na przykład:
Beardwell, J., & Claydon, T. (Eds.). (2007). Human resource management: A contemporary approach. Pearson Education,
Primecz, H. (2020). Positivist, constructivist and critical approaches to international human resource management and some future directions. German Journal of Human Resource Management, 34(2), 124-147,
Valentin, C. (2006). Researching human resource development: emergence of a critical approach to HRD enquiry. International Journal of Training and Development, 10(1), 17-29,
Collings, D. G., Wood, G. T., & Szamosi, L. T. (2018). Human resource management: A critical approach. In Human resource management (pp. 1-23). Routledge,
Kramar, R., & Syed, J. (2012). Human resource management in a global context: A critical approach. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: