Protection of competitions and consumers in digital markets 1600-SZD-SPEC-PC-PR
Przedmiotem kursu jest zbadanie w jaki sposób prawo chroni konkurencję i konsumentów na rynkach rynkowych. Kurs koncentruje się na prawie UE, ale dyskusja i analiza odwołuje się również do doświadczeń USA. Kurs analizuje prawne ramy konkurencji między przedsiębiorcami, identyfikując i analizując istniejące ograniczenia i wyzwania w tym zakresie. W szczególności omawiane będą praktyki antykonkurencyjne, takie jak kartele, ograniczenia wertykalne i monopole. Przedmiotem dyskusji będzie system kontroli koncentracji oraz regulacje nowo przyjęte w UE, takie jak akt o rynkach cyfrowych. Dodatkowo, podczas zajęć będą analizowane kluczowe z perspektywy prawa konkurencji cechy rynków cyfrowych wpływające na ich dynamikę, takie jak efekty sieciowe lub korzyści wynikające z efektu skali i zakresu. Zajęcia opierają się na dyskusji i analizie studiów przypadków związanych z najnowszym orzecznictwem dotyczącym praktyk Big Tech, takich jak Google, Meta, Amazon czy Apple.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
WK_1 Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji.
WK_2 Zna i rozumie ekonomiczne, prawne, etyczne i inne istotne uwarunkowania działalności naukowej.
WK_3 Zna i rozumie podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami.
Umiejętności:
UK_5 Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym.
Kryteria oceniania
opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu
Wymagane jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, dopuszczalna jedna nieobecność.
kryteria oceniania:
- aktywny udział w zajęciach
- przygotowanie i udział w dyskusji dotyczącej wybranych spraw
Praktyki zawodowe
-
Literatura
A. Ezrachi, EU Competition Law Goals and the Digital Economy, Oxford Legal Studies Research Paper No. 17/2018,.
2. M. Gal and N. Elkin-Koren, Algorithmic Consumers, Harvard Journal of Law & Technology, Vol. 30, Number 2, 2017;
3. M. Bernatt, L. Zoboli, ‘Competition Law’, In: Research Handbook on the Enforcement of EU Law, Miroslava Scholten (ed.), Edward Elgar Publishing Ltd (2023), pp 398–414, https://ssrn.com/abstract=4309073
4. M. Bernatt, Competition Law and the Digital Economy: Poland, https://ssrn.com/abstract=3431641
5. K. Stylianou, M. Iacovides, The goals of EU competition law: a comprehensive empirical investigation. Legal Studies. 2022; 42(4):620-648, doi:10.2139/ssrn.3686619
6. L. Zoboli and C. Poncibò, Regulatory Sandboxes and Consumer Protection: The European Perspective, International Journal on Consumer Law & Practice;
7. A. Davola, Fostering Consumer Protection in the Granular Market. The Role of Rules on Consent, Misrepresentation and Fraud in Regulating Personalized Practices, Amsterdam Law School Research Paper No. 2021-07.
8. M. Grochowski, European Consumer Law after the New Deal: A Tryptich. Yearbook of European Law, 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: