Pisanie artykułów naukowych: od pomysłu do przemysłu 1600-SZD-SPEC-PAN-ZJ
1. Wybór czasopisma (najważniejsze czasopisma ogólne, najważniejsze czasopisma specjalistyczne, czasopisma, których należy unikać, listy dobrych czasopism (UT Dallas, FT50), dominacja USA w czasopismach naukowych). 2. Konwencje publikacyjne (struktura artykułu, hedging, raportowanie NHST, odwołania w tekście, pakiet replikacyjny, typowe błędy popełniane przez polskich autorów). 3. Zgłaszanie artykułu do czasopisma (rodzaje decyzji redakcyjnych, czego spodziewać się w recenzjach, jak zarządzać emocjami i reagować na krytykę). 4. Narzędzia przydatne przy pisaniu artykułów naukowych: menedżery literatury (EndNote, Mendeley, Zotero), korzystanie z baz bibliograficznych (Web of Science i Scopus), przeprowadzanie SLR (Systematic Literature Review), Rmarkdown.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych
WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych
Umiejętności | Potrafi:
UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z wykorzystaniem fachowej terminologii właściwej danej dyscyplinie w ramach nauk społecznych w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KO_01 - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KO_02 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz interesu publicznego, zwłaszcza w zakresie inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
KO_03 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Kryteria oceniania
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): zaliczenie na podstawie zadań wykonywanych podczas zajęć
Metody weryfikacji efektów uczenia się: Aktywności wykonywane podczas zajęć
Kryteria oceniania: Uzyskanie wiedzy na poziomie wystarczającym do zgłoszenia własnego artykułu naukowego.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1. Amrhein, V., Greenland, S., & McShane, B. (2019). Scientists rise up against statistical significance. Nature, 567, 305-307. doi:10.1038/d41586-019-00857-9;
2. Open Science Collaboration (2015). Estimating the reproducibility of psychological science. Science, 349(6251), aac4716-4711-aac4716-4718. doi:10.1126/science.aac4716;
3. Glick, W. H., Miller, C. C., & Cardinal, L. B. (2007). Making a life in the field of organization science. Journal of Organizational Behavior, 28(7), 817-835.;
4. Habib Bajwa, N. U., König, C. J., & Harrison, O. S. V. (2016). Toward Evidence-Based Writing Advice: Using Applied Linguistics to Understand Reviewers' Expectations. Academy of Management Learning & Education, 15(3), 419-434. doi:10.5465/amle.2015.0002;
5. Hensel, P. G. (2020). Systematyczny przegląd literatury w naukach o zarządzaniu i jakości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW;
6. Hensel, P. G. (2021). Dissecting the Tension of Open Science Standards Implementation in Management and Organization Journals. Accountability in Research. doi:10.1080/08989621.2021.1981870;
7. Hensel, P. G. (2022). Organization and Management Scholars’ Technological Conservatism: Could we free ourselves from the shackles of paper-bound logic? Strategic Organization. doi:10.1177/14761270211067162;
8. Hyland, K. (1998). Hedging in scientific research articles. Amsterdam: John Benjamins;
9. Siddaway, A. P., Wood, A. M., & Hedges, L. V. (2019). How to Do a Systematic Review: A Best Practice Guide for Conducting and Reporting Narrative Reviews, Meta-Analyses, and Meta-Syntheses. In S. T. Fiske (Ed.), Annual Review of Psychology, Vol 70 (Vol. 70, pp. 747-770). Palo Alto: Annual Reviews;
10. Starbuck, W. H. (2006). The Production of Knowledge. The Challenges of Social Science Research. Oxford: Oxford University Press;
11. Sterling, T. D. (1959). Publication Decisions and their Possible Effects on Inferences Drawn from Tests of Significance—or Vice Versa. Journal of the American Statistical Association, 54(285), 30-34. doi:10.1080/01621459.1959.10501497;
12. Tourish, D. (2020). The triumph of nonsense in management studies. Academy of Management Learning & Education, 19(1), 99-109. doi:10.5465/amle.2019.0255
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: