Niuans, Ignorancja i Porażka 1600-SZD-SPEC-NI-SOC
Zajęcia podejmują najnowsze wątki w teorii socjologicznej dotyczące niuansu, ignorancji i porażki. W teorii i badaniach prowadzonych w ramach nauk społecznych dominuje skupienie na zniuansowaniu, wiedzy i sukcesie. Jednak w ostatnim czasie intensywnie rozwija się refleksja dotycząca tego, co pomijane lub pozostawione w cieniu takiego asymetrycznego spojrzenia na rzeczywistość społeczną. Celem seminarium jest zorientowanie doktorantów na krytyczne użycie teorii i metodologii nauk społecznych zwłaszcza w odniesieniu do asymetrii: niuans – abstrakcja, wiedza – ignorancja, sukces – porażka. Dzięki wspólnej lekturze i krytycznej dyskusji na temat tych pojęć będziemy poszukiwać innych asymetrii i „drugich stron”, które są istotne dla projektów doktorskich uczestników seminarium.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych
WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych
Umiejętności | Potrafi:
UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z wykorzystaniem fachowej terminologii właściwej danej dyscyplinie w ramach nauk społecznych w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KO_01 - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KO_02 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz interesu publicznego, zwłaszcza w zakresie inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
KO_03 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Znajomość języka angielskiego, brak nieobecności podlegających usprawiedliwieniu
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): Aktywny udział w zajęciach, przygotowanie reaction papers
Metody weryfikacji efektów uczenia się: Ciągła, ocena treści reaction papers
Kryteria oceniania: Postęp w opanowaniu wiedzy, umiejętności i kompetencji przekazywanych podczas kursu
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Alexander, C. (2023). Writing failure: knowledge production, temporalities, ethics, and traces. Journal of the Royal Anthropological Institute, 29(S1), 8-30.
Appadurai, A. (2016) Introduction. Social Research: An International Quarterly, 83(3), xxi-xxvii.
Carroll, T., Jeevendrampillai, D., & Parkhurst, A. (2017). Introduction: Towards a general theory of failure. In The Material Culture of Failure (pp. 1-20). Routledge. Halberstam, J. (2011). The queer art of failure. Duke University Press.
Healy, K. (2017). Fuck nuance. Sociological Theory, 35(2), 118-127.
Malpas, J., & Wickham, G. (1995). Governance and failure: on the limits of sociology. The Australian and New Zealand journal of sociology, 31(3), 37-50.
McGoey, L. (2012). The logic of strategic ignorance. The British journal of sociology, 63(3), 533-576.
McGoey, L. (2016). Strategic unknowns: Towards a sociology of ignorance. In An introduction to the sociology of ignorance (pp. 1-16). Routledge.
Mica, A., Pawlak, M., Horolets, A., & Kubicki, P. (2023). FAIL! Are We Headed towards Critical Failure Studies?. In A. Mica, M. Pawlak, A. Horolets & P. Kubicki (Eds.). Routledge International Handbook of Failure (pp. 3-21). Routledge.
Proctor, R. N., & Schiebinger, L. (2008). Agnotology: The making and unmaking of ignorance. Stanford University Press.
Scott, S. (2018). A sociology of nothing: Understanding the unmarked. Sociology, 52(1), 3-19
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: