Media w erze platform: regulacje, badania i analizy 1600-SZD-SPEC-MwE-KM
W trakcie zajęć poruszane będą zagadnienia dotyczące m.in platformizacji mediów; politycznego i kulturowego wpływu cyfrowych platform; najważniejszych wyzwań ery platform (w tym: genAI, dezinformacja, monetyzacja treści); regulacji rynku medialnego w erze platform (w tym: DSA, EMFA, regulacje krajowe); roli mediów publicznych w erze platform; globalne platformy cyfrowe, a społeczność lokalna (szanse i zagrożenia). Analiza zagadnień oparta będzie o najnowsze badania oraz trendy w regulacjach europejskiego rynku medialnego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych
WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych
Umiejętności | Potrafi:
UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z wykorzystaniem fachowej terminologii właściwej danej dyscyplinie w ramach nauk społecznych w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KO_01 - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KO_02 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz interesu publicznego, zwłaszcza w zakresie inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
KO_03 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Aktywne uczestnictwo w dyskusji na zajęciach oraz przygotowanie zleconych przez prowadzącego zadań. Prezentacja samodzielnie przygotowanych zadań, zleconych przez prowadzącego. Dopuszczalne są 2 nieobecności na zajęciach.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): Warunkami niezbędnymi do zaliczenia przedmiotu są: obecność na zajęciach (możliwe 2 nieobecności); aktywne uczestnictwo w dyskusji; przygotowanie zleconych przez prowadzącego zadań; prezentacja przygotowanych zadań w trakcie zajęć.
Metody weryfikacji efektów uczenia się: Dyskusja, analiza przypadku, projekty zaliczeniowe.
Kryteria oceniania: Aktywność w trakcie zajęć – 50%, projekty zaliczeniowe – 50%.
Literatura
1. Campos-Freire F., Rodríguez-Castro M., Blasco-Blasco O. (2020), Public service media’s funding crisis in the face of the digital challenge. In Advances in Intelligent Systems and Computing: Vol. 1137 AISC (pp. 671–680). 2. Cañedo A., Rodríguez-Castro M., & López-Cepeda A. M. (2022), Distilling the value of public service media: Towards a tenable conceptualisation in the European framework. European Journal of Communication, 37(6), 586–605. 3. Chałubińska-Jentkiewicz K., Nowikowska M., Wąsowski K. (red), Media w erze cyfrowej. Wyzwania i zagrożenia., Warszawa 2021 4. Evens T., Henderickz A., Conradie P. (2023), Technological affordances of video streaming platforms: Why people prefer video streaming platforms over television, European Journal of Communication, 39(2):1-19 5. Fundacja Digital Poland (2024), Dezinformacja oczami Polaków,https://digitalpoland.org/publikacje/pobierz?id=70f40c4e-3fe1-4abd-9a32-02a26c324f18 5. Głowacki M., Świtkowski F., Johnson C. (2025), Adapting Public Service Media for the Age of Platforms: Balancing legacy, technology and audience needs for future development. Report. University of Leeds 6. Horowitz M. (2019), Disinformation as Warfare in the Digital Age: Dimensions, Dilemmas, and Solutions, Journal of Vincentian Social Action: Vol. 4 : Iss. 2, 6-21 7. Iordache C., Martin D., Münter Lassen J., Raats T., Świtkowski F., Gajlewicz-Korab K., Johnson C. (2024), People, personalisation, prominence: A framework for analysing the PSM shift to digital portals and interrogating universality across contexts. International Journal of Cultural Studies, https://doi.org/10.1177/13678779241296556 8. Jackson M., Lieber P. (2020), Countering Disinformation: Are We Our Own Worst Enemy? The Cyber Defense Review, 5(2), 45–56 9. Jaskiernia A. (2024), Pluralizm, transparentność i odpowiedzialność. Nowe regulacje Unii Europejskiej w obszarze mediów cyfrowych, Studia Medioznawcze 2024, tom 25, nr 1 (96), s. 13–23 10. Jędrzejewski S. (2024), Zdehumanizowany gatekeeping i przyszłość mediów i dziennikarstwa, Roczniki Kulturoznawcze, 15 (2), 63-85 11. Poell T., Nieborg D., van Dijck J. (2019), Platformisation. Internet Policy Review: Journal on Internet Regulation 8(4). DOI: 10:14763/2019.4.1425. 12. Popiel P., Vasudevan K. (2024), Platform frictions, platform power, and the politics of platformization, Information, Communication & Society, 27:10, 1867-1883 13. Raats T., Evens T. (2021), ‘If you can’t beat them, be them’ : A critical analysis of local streaming platform and Netflix alternative Streamz. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 37(70), 050–065. 14. Thomson Foundation and Media & Journalism Research Center (2024), How Artificial Intelligence Is Changing Media and Journalism in Central Europe: A study mapping the use of AI by newsrooms in the Czech Republic, Hungary, Poland and Slovakia, Available at: https://www.thomsonfoundation.org/media/269005/tf_ai_in_v4_newsrooms.pdf 15. Trattner C., Jannach D., Motta E. et al. (2022), Responsible media technology and AI: challenges and research directions. AI Ethics 2, 585–594.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: