Mocne strony charakteru i dobre samopoczucie w praktyce akademickiej – krok 1:świadomość 1600-SZD-SPEC-MS1-PS
Celem zajęć jest zwiększenie samoświadomości w zakresie posiadania i stosowania mocnych stron charakteru w różnych obszarach obecnej pracy akademickiej (naukowej, dydaktycznej i administracyjnej/organizacyjnej) jako pierwszym kroku w kierunku wzmacniania własnego dobrostanu psychologicznego, w oparciu o koncepcje i badania z zakresu psychologii pozytywnej.W trakcie zajęć uczestnicy dokonają wglądu w poziom własnego dobrostanu w różnych obszarach pracy akademickiej w oparciu o model dobrostanu PERMA Martina Seligmana, zwiększą samoświadomość własnych mocnych stron charakteru w oparciu o koncepcję cnót i mocnych stron charakteru Martina Seligmana i Christophera Petersona i model Świadomość-Eksploracja-Zastosowanie Ryana Niemieca oraz poznają wyniki współczesnych badań dotyczących związków mocnych stron charakteru z dobrostanem.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych
WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych
Umiejętności | Potrafi:
UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z wykorzystaniem fachowej terminologii właściwej danej dyscyplinie w ramach nauk społecznych w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KO_01 - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KO_02 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz interesu publicznego, zwłaszcza w zakresie inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
KO_03 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Uczestnicy uczą się poprzez aktywne uczestnictwo w proponowanych aktywnościach indywidualnych, w małych grupach i w na forum całej grupy, przez samo-obserwację i podjęcie autorefleksji, a także przez poznawanie doświadczeń innych osób. Wymaga to bezpiecznej atmosfery, dzielenia się doświadczeniami i refleksjami oraz zaangażowania w trakcie zajęć. Dlatego w trakcie zajęć dopuszczalna jest jedna godzina lekcyjna nieobecności, i to wyłącznie w trakcie drugiego dnia zajęć. Pomiędzy zajęciami Studenci zobowiązani są do przeczytania fragmentu literatury na temat wybranej mocnej strony charakteru oraz do prowadzenia dzienniczka samoobserwacji jednej wybranej sygnaturowej mocnej strony charakteru.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): Tydzień po zakończeniu zajęć, uczestnicy przedstawiają indiywidualną pracę zaliczeniową składającą się z dwóch części: refleksji na temat literatury z zakresu jednej wybranej własnej sygnaturowej mocnej strony charakteru oraz prowadzonego przez 7 dni (rozpoczętego w okresie pomiędzy zajęciami) dzienniczka obserwacji obecnych zastosowań tej mocnej strony charakteru. Uczestnicy mogą poprawić pracę najpóźniej miesiąc po otrzymaniu oceny.
Metody weryfikacji efektów uczenia się: Pisemna praca indywidulna.
Kryteria oceniania: Refleksja na temat literatury: Odwołanie się do co najmniej trzech zagadnień wymienionych w literaturze na temat wybranej mocnej strony charakteru i podjęcie pogłębionej refleksji na temat tych zagadnień w świetle własnych dotychczasowych przekonań i doświadczeń. Ustrukturalizowanie pracy tak by miała wstęp określający cel refleksji, uporządkowane rozwinięcie i zakończenie. Zachowanie wymagań formalnych – minimum 1000, maksimum 2000 znaków ze spacjami Dzienniczek. Opis zastosowania zalety sygnaturowej zawiera informacje o kontekście sytuacyjnym, zachowaniach, odczuciach i myślach, dotyczące każdego z 7 dni. Praca zawiera wnioski końcowe wynikające z refleksji na temat opisanych zastosowań.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
: 1. Peterson, C., & Seligman, M. E. P. (2004). Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification. Washington, DC: Oxford University Press. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=129815 =pl&site=eds-live – Chapters on selected character strengths.2. McGovern, T. V, & Stowell, J. R. (2012). Faculty virtues and character strengths: Reflective exercises for sustained renewal. Retrieved from Society for the Teaching of Psychology – STP) http://teachpsych.org/. Chapters on selected character strengths.3. Niemiec, R. M., & Wedding, D. (2013). Positive Psychology at the Movies: Using Films to Build Character Strengths and Well-Being Gottingen, Germany: Hogrefe. – chapters on description of theoretical description of selected character strengths and on examples.4. Niemiec, R. M., & Pearce, R. (2021). The Practice of Character Strengths: Unifying Definitions, Principles, and Exploration of What’s Soaring, Emerging, and Ripe With Potential in Science and in Practice. Frontiers in Psychology, 11(January). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.5902205. www.viacharacter.org/research/findings
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: