Modele psychometryczne 1600-SZD-SPEC-MP-PS
Przypomnienie najważniejszych pojęć matematycznych i statystycznych (prawdopodobieństwo, prawdopodobieństwo warunkowe, funkcja, wariancja, korelacja itp.); Aktualizacja wiedzy na temat Klasycznej Teorii Testów. Krytyka KTT; Modyfikacja założeń KTT Lorda i Novicka; Modele pomiarowe konfirmacyjnej analizy czynnikowej (CFA); Modele hierarchiczne i bifaktora; Testowanie równoważności pomiaru (metryczna, konfiguralna i skalarna) w modelu CFA; Estymacja rzetelności testu metodami analizy wariancji; Teoria generalizowalności (uniwersalizacji) jako uogólnienie KTT; Pojęcie kumulatywności skali. Model Guttmana jako najprostszy przykład skali kumulatywnej; Założenia IRT: cecha latentna (thetha), pojęcie lokalnej niezależności, jednowymiarowość i jej testowanie; Krzywe charakterystyczne pozycji i testu - znaczenie poszczególnych terminów i ich interpretacja; Modele IRT dla danych binarnych (modele jedno-, dwu- i trójparametryczne); Modele IRT dla danych wielokategorialnych (nominal response model, rating scale model, partial credit model, generalized partial credit model, graded response model); Dopasowanie modelu IRT; Rozmaite zastosowania IRT, m.in. dobieranie pozycji testowych, skracanie i rozszerzanie narzędzi, testy adaptatywne
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych
WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych
Umiejętności | Potrafi:
UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z wykorzystaniem fachowej terminologii właściwej danej dyscyplinie w ramach nauk społecznych w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KO_01 - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KO_02 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz interesu publicznego, zwłaszcza w zakresie inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
KO_03 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Oraz inne: Student dostrzega różnice i krytycznie podchodzi do badań korzystających z poszczególnych modeli psychometrycznych. Student umie łączyć różne podejścia w psychometrii
Kryteria oceniania
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): egzamin testowy
Metody weryfikacji efektów uczenia się: j.w.
Kryteria oceniania: 60% -75% punktów z egzaminu – ocena dst.; 76%-90% punktów z egzaminu – ocena db; powyżej 91% punktów z egzaminu – ocena bdb
Praktyki zawodowe
-
Literatura
: Price, L. R. (2017). Psychometric Methods: Theory into Practice. New York: The Guilford Press; Rust, J., & Golombok, S. (2009). Modern Psychometrics (3rd ed.). New York: Routledge.De Boeck, P., & Wilson, M. (2004). Explanatory Item Response Models: A Generalized Linear and Nonlinear Approach. New York: Springer. litertura uzupełniająca: Aranowska, E. (2005). Pomiar ilościowy w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.; Brzezińska, J. (2020). Modele odpowiedzi na pozycje testowe (IRT) w badaniach ekonomiczno-społecznych, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.; Brzezińska, J. (2021). Wielowymiarowe modele odpowiedzi na pozycje testowe w badaniach społeczno-ekonomicznych, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.; Brzeziński, J. (1984). Badanie testu psychometrycznego metodą analizy wariancji. W: J. Brzeziński (red.), Wybrane zagadnienia z psychometrii i diagnostyki psychologicznej (s. 9—45). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.; Ciżkowicz, B. (2018). Omega McDonalda jako alternatywa dla alfa Cronbacha w szacowaniu rzetelności testu. Polskie Forum Psychologiczne, 23(2), 311-329. https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/5477/Omega%20McDonalda%20jako%20alternatywa%20dla%20alfa%20Cronbacha%20w%20szacowaniu%20rzetelno%C5%9Bci%20testu.pdf?sequence=1&isAllowed=y; Hulin CL, Drasgow F, Parsons K. (2005) Wprowadzenie do teorii odpowiedzi na pozycje testu (s. 213-171), w: J. Brzeziński (red.) Trafność i rzetelność testów psychologicznych, Gdańsk: GWP; Kleka, P. (2021). Trafność pomiaru w praktyce psychometrycznej. Badania empiryczne. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.; Konarski, R. (2009). Modele równań strukturalnych. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; Olejnik R.M., O pomiarze. Pomiar i mierzenie – koncepcja K. Ajdukiewicza i jej krytyka, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 1998.; Ozimek, E. 2018). Dźwięk i jego percepcja: aspekty fizyczne i psychoakustyczne. Wydanie II, rozszerzone. Warszawa: PWN. rozdz. 6 i 7; Pokropek, A. (red.) (2015). Modele cech ukrytych w badaniach edukacyjnych, psychologii i socjologii. Teoria i zastosowania. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.http://www.pwe.ibe.edu.pl/opisy/ksiazka/Modele%20cech%20ukrytych%20w%20badaniach%20edukacyjnych.pdf; Telka, L., Wiśniewski, A. (1994) Przydatność skali L. Guttmana do pomiaru postaw Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne 9, 169-173; https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Studia_Pedagogiczne_Problemy_Spoleczne_Edukacyjne_i_Artystyczne/Studia_Pedagogiczne_Problemy_Spoleczne_Edukacyjne_i_Artystyczne-r1994-t9/Studia_Pedagogiczne_Problemy_Spoleczne_Edukacyjne_i_Artystyczne-r1994-t9-s169-173/Studia_Pedagogiczne_Problemy_Spoleczne_Edukacyjne_i_Artystyczne-r1994-t9-s169-173.pdf; Verhelst N. (2009): Probabilistyczna teoria wyniku zadania, tłum. M. Daszkiewicz. W: H. Szaleniec (red): Teoria wyniku zadania IRT. Zastosowania w polskim systemie egzaminów zewnętrznych. Warszawa: CKE.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: