Metody jakościowe w NoPiA (poziom średniozaawansowany)- 1600-SZD-SPEC-MJ-PA
Na zajęciach omówione i zastosowane w praktyce zostaną: refleksyjna analiza tematyczna, wywiady pogłębione, Qualitative Content Analysis (QCA) - M. Schreier's Approach. W pracy zostaną wykorzystane: dyskusja literatury, analiza artykułów naukowych oraz ćwiczenia praktyczne.
|
W cyklu 2024L:
Uczestnicy zajęć wybierają 1-2 metody badawcze spośród tematyki zajęć (metoda teorii ugruntowanej i jej ewolucja; analiza tematyczna, studium przypadku, krytyczna analiza dyskursu, metody obserwacyjne i partycypacyjne), które chcieliby pogłębić. W porozumieniu z doktorantami/doktorantkami opracowany zostanie indywidualny tryb pracy, obejmujący dyskusję literatury, analizę artykułów naukowych oraz ćwiczenia praktyczne. |
W cyklu 2025L:
jak wyżej |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych
WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych
Umiejętności | Potrafi:
UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z wykorzystaniem fachowej terminologii właściwej danej dyscyplinie w ramach nauk społecznych w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KO_01 - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KO_02 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz interesu publicznego, zwłaszcza w zakresie inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
KO_03 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Oraz inne: doktoranci/doktorantki pogłębiają wiedzę w zakresie wybranych jakościowych metod badawczych
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Doktoranci/Doktorantki uczestniczą w zajęciach oraz pracują samodzielnie. Zajęcia będą miały formę konsultacji i indywidualnej pracy z Doktorantem/Doktorantką. Możliwa jest jedna nieobecność.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): aktywny udział w zajęciach, zaliczenie pisemne
Metody weryfikacji efektów uczenia się: zaliczenie pisemne
Kryteria oceniania: poprawne wykonanie zadań
Use of Artificial Intelligence (AI) Tools:
In accordance with Resolution No. 29/2025 of the Didactic Council of the Faculty of Political Science and International Studies, the use of artificial intelligence (AI) tools during this course is regulated based on the AI Assessment Scale (AIAS).
Level of allowed AI use: Level 4 – Critical Evaluation of AI-generated Content
Students are allowed to use AI tools to generate content only for specific tasks. However, all AI-generated outputs must be clearly marked and accompanied by a critical assessment of their accuracy, relevance, and biases. Students must demonstrate their own analytical and reflective input in all assignments.
Permitted uses may include:
Using AI to draft selected parts of a written assignment (with proper citation).
Comparing AI-generated and human-written texts.
Critically evaluating AI-generated content for reliability and bias.
Integrating AI content into broader projects with student-led synthesis.
Important rules:
Any use of AI must be disclosed.
All AI-generated content must be cited in footnotes and acknowledged in the declaration.
Failure to comply with these rules will be treated as a breach of academic integrity.
Students are encouraged to develop their digital and AI literacy by engaging critically with AI tools, while maintaining the standards of academic honesty, autonomy, and ethical responsibility.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura zostanie udostępniona w czasie zajęć. Literatura do zajęć może być zmieniana, aktualizowana w trakcie semestru.
|
W cyklu 2024L:
Jacobs, K. (2019). Discourse analysis, In: Walters, M. (ed), Social Research Methods, Melbourne: Oxford University Press, pp. 316-340.Jacobs, K. (2021). Discourse Analysis. In: Baum, S. (eds) Methods in Urban Analysis. Cities Research Series. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-16-1677-8_9Yaser Khajavi and Alireza Rasti (2020) A discourse analytic investigation into politicians' use of rhetorical and persuasive strategies: The case of US election speeches, Cogent Arts & Humanities 7(1), 1-15, DOI: https://doi.org/10.1080/23311983.2020.1740051 Jacobs, K. (2019). Discourse analysis, In: Walters, M. (ed), Social Research Methods, Melbourne: Oxford University Press, pp. 316-340.Jacobs, K. (2021). Discourse Analysis. In: Baum, S. (eds) Methods in Urban Analysis. Cities Research Series. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-16-1677-8_9 Alice Tawell & Gillean McCluskey (2022) Utilising Bacchi's what's the problem represented to be? (WPR) approach to analyse national school exclusion policy in England and Scotland: a worked example, International Journal of Research & Method in Education, 45:2, 137-149, DOI: 10.1080/1743727X.2021.1976750Price, Richard, "A Genealogy of the Chemical Weapons Taboo," International Organization 49/1 (1995): 73-103. Bacchi, C. (2009). Analysing Policy: What's the problem represented to be? New South Wales: Pearson Education.Andersen, N. (2003). Discursive Analytical Strategies. Bristol: Policy Press. Braun, V., and Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101. doi: 10.1191/1478088706qp063oa.Herzog, C., Handke, C., Hitters, E. (2019). Analyzing Talk and Text II: Thematic Analysis. In: Van den Bulck, H., Puppis, M., Donders, K., Van Audenhove, L. (eds) The Palgrave Handbook of Methods for Media Policy Research. Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-16065-4_22Botterill, L., & Lewis, N. (2023). Thematic analysis using the Schwartz values theory: Exploring the use of values appeals in persuasive speech during COVID-19 in Australia. European Political Science Review, 15(1), 136-144. doi:10.1017/S1755773922000509 Clarke, V., & Braun, V. (2021). Thematic analysis: A practical guide. London: SAGE Publications. George, Alexander and Andrew Bennett, Case Studies and Theory Development in the Social Sciences (Cambridge, MA: MIT Press, 2005) - Chapters 1, 4-5.Blattman, Christopher, "Children and War: How 'Soft' Research Can Answer the Hard Questions in Political Science," Perspectives on Politics 10/2 (2012): 403-413.Bakke, Kristin, "Copying and Learning from Outsiders? Assessing Diffusion from Transnational Insurgents in the Chechen Wars," in Jeffrey T. Checkel, Editor, Transnational Dynamics of Civil War (Cambridge: Cambridge University Press, 2013) - Chapter 2 Gerring, John, Case Study Research: Principles and Practices, Second Edition (Cambridge: Cambridge University Press, 2017) - Chapters 1-3, 5, 7-8, 11. Philip Balsiger and Alexandre Lambelet, (2014) 7 Participant Observation [In:] Donatella della Porta (ed.) Methodological Practices in Social Movement Research, Oxford University Press.Gillespie, A., & Michelson, M. R. (2011). Participant Observation and the Political Scientist: Possibilities, Priorities, and Practicalities. PS: Political Science and Politics, 44(2), 261-265. http://www.jstor.org/stable/41319906Kiran Cunningham and Lillian Muyomba-Tamale (2022), 30 Action Research. In: Selen A. Ercan (ed.) et al., Research Methods in Deliberative Democracy, Oxford University Press. Alice McIntyre, Participatory Action Research, 2008, SAGE Publications. Mahoney, James and Kathleen Thelen, Editors, Advances in Comparative Historical Analysis (Cambridge: Cambridge University Press, 2015) - Chapters 1, 6, 8, 9.Gibson, Christopher, Movement-driven Development: The Politics of Health and Democracy in Brazil (Stanford, CA: Stanford University Press, 2019) - Chapters 1, 4.Toshkov, D., Research Design in Political Science, (Palgrave, 2016) - Chapter 9. QCA. Kathy Charmaz (2019) Grounded Theory. In: lan Bryman, Tim Liao, Michael Lewis-Beck (Eds.), The Sage encyclopedia of social science research methods, SAGE Publications.Brittney Becker, Götz Kaufmann (Ed.) (2012), The Grounded Theory Method and its uses for political science, Series of Papers: Methods of Field Research. https://refubium.fu-berlin.de/bitstream/handle/fub188/19260/Becker_GTM_Political_Science.pdf?sequence=1&isAllowed=yDylan J. Swift, A GROUNDED THEORY APPROACH TO ANALYZING POLITICAL NARRATIVES, https://core.ac.uk/download/pdf/216048876.pdf Antony Bryant, Kathy Charmaz (2019), The SAGE Handbook Of Current Developments In Grounded Theory, SAGE Publications. Antony Bryant, Kathy Charmaz (2007), The SAGE Handbook of Grounded Theory, SAGE Publications.Kapiszewski, Diana, Lauren MacLean and Benjamin Read, Field Research in Political Science: Practices and Principles (Cambridge: Cambridge University Press, 2015) - Chapters 1, 3, 4, 7.Geertz, Clifford, "Thick Description: Toward an Interpretive Theory of Culture," in The Interpretation of Cultures (NY: Basic Books, 1973) - Chapter 1. Schatz, Edward, "Introduction: Ethnographic Immersion and the Study of Politics," in Edward Schatz, Editor, Political Ethnography: What Immersion Contributes to the Study of Power (Chicago: University of Chicago Press, 2009) - Introduction.Gusterson, Hugh, "Ethnographic Research," in Audie Klotz and Deepa Prakash, Editors, Qualitative Methods in International Relations: A Pluralist Guide (NY: Palgrave Macmillan, 2008) - Chapter 7.Wood, Elisabeth Jean, "Ethnographic Research in the Shadow of Civil War," in Insurgent Collective Action and Civil War in El Salvador (New York: Cambridge University Press, 2003) - Chapter 2.Fujii, Lee Ann, "Five Stories of Accidental Ethnography: Turning Unplanned Moments in the Field into Data," Qualitative Research 15/4 (2015): 525-39. |
W cyklu 2025L:
jak wyżej |
Uwagi
|
W cyklu 2024L:
Uczestnicy zajęć wybierają 1-2 metody badawcze spośród tematyki zajęć, które chcieliby pogłębić. W porozumieniu z doktorantami/doktorantkami opracowany zostanie indywidualny tryb pracy, obejmujący dyskusję literatury, analizę artykułów naukowych oraz ćwiczenia praktyczne. Doktoranci/doktorantki uczestniczą w zajęciach oraz pracują samodzielnie. Zajęcia będą miały formę konsultacji i indywidualnej pracy z doktorantem/doktorantką. Możliwa jest jedna nieobecność. |
W cyklu 2025L:
jak wyżej |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: