Kryzys demokracji liberalnej. Debaty współczesne 1600-SZD-SPEC-KDL-PA
Celem seminarium jest analiza wybranych problemów dotyczących kryzysu demokracji liberalnej. Ideę kryzysu traktuję nie jako niepodlegający dyskusji fakt, ale jako element retoryki we współczesnej dyskusji na temat demokracji liberalnej. W trakcie seminarium tematem dyskusji będą następujące zagadnienia:1.Liberalizm a demokracja. Połączenie demokracji z liberalizmem nie tylko nie jest czymś oczywistym, ale można uznać ten związek za historycznie przygodny. W trakcie seminarium przedmiotem dyskusji będą intelektualne zbieżności i sprzeczności między liberalizmem a demokracją.2. Teoria społeczeństwa masowego. Pewne wersje tej teorii są traktowane jako źródło delegitymizacji demokracji. Ta ostatnia, przedstawiana jako rządy mas czy tłumu, stanowi w ocenie zwolenników tej teorii przeciwieństwo ustroju rozumnego. Celem dyskusji będzie namysł nad wartością poznawczą tej teorii. 3. Demokracja w kulturze terapeutycznej. Teoria kultury terapeutycznej dostarcza zupełnie nowego kontekstu dla funkcjonowania demokracji. Zawarte w tej teorii wyobrażenia antropologiczne, pogląd na temat wolności czy bezpieczeństwa, zmieniają sposób pojmowania demokracji. Celem dyskusji będzie odpowiedź na pytanie czy przemiany, które wprowadza kultura terapeutyczna pozwalają na podtrzymanie przekonanie, że nadal możemy mówić o demokracji liberalnej.4. Liberalizm w kulturze ”woke”. Zjawisko nazywane – nieprecyzyjnie – jako kultura ”woke”, z charakterystycznymi dla niej praktykami cenzorskimi i traktowaniem historii Zachodu jako dziejów opresji, skłania do zadania pytania o miejsce liberalizmu w nowych realiach. Czy kulturę tę można uznać za wyraz negacji liberalizmu czy jego logicznej kontynuacji? 5. Demokracja liberalna a państwo narodowe. Demokracja liberalna powstała w obrębie państwa narodowego, pojęcie ludu jest często utożsamiane z pojęciem narodu. Na seminarium tematem dyskusji będzie związek między teorią demokratyczną a nacjonalizmem. Jakie perspektywy dla teorii i praktyki demokracji otwierają realia, w których państwo narodowe nie stanowi już głównej formy życia politycznego, a naród nie jest synonimem ludu?
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych
WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych
Umiejętności | Potrafi:
UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z wykorzystaniem fachowej terminologii właściwej danej dyscyplinie w ramach nauk społecznych w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KO_01 - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KO_02 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz interesu publicznego, zwłaszcza w zakresie inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
KO_03 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Oraz inne: Wiedza:- Student ma wiedzę na temat różnych interpretacji demokracji liberalnej;- Student ma wiedzę na temat najważniejszych idei związanych z dyskusją o demokracji liberalnej; Umiejętności: - Student porównuje krytycznie różne interpretacje dotyczące takich pojęć jak reprezentacja, mit polityczny, suwerenność, kultura terapeutyczna, społeczeństwo masowe;- Student wyjaśnia związek między rozumieniem określonych pojęć a ich rolą w dyskursie politycznym; Kompetencje społeczne:- Student potrafi formułować kompetentne opinie o wartościach i koncepcjach epistemologicznych obecnych w dyskusjach politycznych.
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: - Obecność na seminarium. Dopuszczalna jest jedna nieobecność; - znajomość zadanych lektur; - czynny udział w dyskusji
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): -esej-recenzja
Metody weryfikacji efektów uczenia się: dyskusja na seminarium
Kryteria oceniania: - wkład do dyskusji na seminarium; - ocena eseju-recenzji
Literatura
1. F. Furedi, Democracy Under Siege: Don't Let Them Lock It Down!, Zero Books, 2000.2. J. V. Femia, Against the Masses. Varieties of Anti-Democratic Thought since the French Revolution, Oxford University Press, 2001. 3. R. N. Bellah i in., Habits of the Heart: Individualism and Commitment in American Life, University of California Press, 2007.4. J. Gray, The New Leviathans: Thoughts After Liberalism, Farrar, Straus and Giroux, 2023.5. M. Canovan, Nationhood and Political Theory, Edward Elgar 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: