Individualism and Togetherness in Contemporary Societies 1600-SZD-SPEC-IT-SOC
Od początków socjologii nowoczesne społeczeństwa często opisywano jako “indywidualistyczne” lub “indywidualizujące się”. Jednak teoretycy społeczni zajmują bardzo różne stanowiska w kwestiach zasięgu i natury indywidualizacji, a niektórzy z nich twierdzą, że ten proces nie następuje lub jest mocno przeszacowany. Podczas zajęć omówimy najważniejsze ujęcia indywidualizacji i przyjrzymy się temu, jak przejawia się ona w różnych sferach praktyki społecznej. Skupimy się na trzech podstawowych kwestiach: zasięgu i głębi indywidualizacji, jej źródłach (jednostkowy wybór, wartości kulturowe, presja systemowa) i skutkach społecznych (alienacja kontra emancypacja). Naszym dodatkowym celem będzie krytyczna analiza pojęć i teorii stworzonych na Zachodzie w świetle polskiej rzeczywistości społeczno-kulturowej.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych
WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych
Umiejętności | Potrafi:
UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z wykorzystaniem fachowej terminologii właściwej danej dyscyplinie w ramach nauk społecznych w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KO_01 - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KO_02 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz interesu publicznego, zwłaszcza w zakresie inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
KO_03 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Oraz inne: Uczestnicy powinni umieć: 1) omówić różne rozumienia indywidualizmu; 2) przedstawić historyczne korzenie zachodniego indywidualizmu; 3) ocenić mocne i słabe strony najbardziej wpływowych teorii indywidualizacji; 4) interpretować współczesne zjawiska społeczne i kulturowe w świetle omówionych teorii.
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Podczas kursu dopuszczalne są 2 nieobecności.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): Uczestnicy przedstawią esej końcowy, w którym zinterpretują wybrane zjawisko społeczne lub kulturowe przez pryzmat poznanych na zajęciach ujęć indywidualizmu i indywidualizacji.
Metody weryfikacji efektów uczenia się: Ocena eseju końcowego.
Kryteria oceniania: Pomysłowość w wyborze zjawiska do analizy i trafność zastosowanych do niego pojęć i teorii.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura do poszczególnych zajęć:
1) Cultural individualism vs. collectivism M. Rose, S. Kitayama (1990). Culture and Self: Implications for Cognition, Emotion, and Motivation. Psychology Review 98 (2), pp. 224-30 (to Table 1). H. Triandis (1995). Individualism and Collectivism. New York: Routledge, Chapter 3: Attributes of Individualism and Collectivism, pp. 43-80. R. E. Nisbett (2003). The Geography of Thought: How Asians and Westerners Think Differently… and Why. London: The Free Press, pp. 47-62, 69-73.2)
2) Historical roots of Western individualism
R. Bellah et al. (1985). Habits of the Heart: Individualism and Commitment in American Life/ Berkeley, Los Angeles: University of California Press, Chapter 2: Culture and Character: The Historical Conversation, p. 27-52. A. Elliot, Ch. Anthony (2006). The New Individualism. The Emotional Costs of Globalization. London and New York: Routledge, pp. 43-53.
3) Modern individualism and its discontents A. Honneth (2004). Organized Self-Realization: Some Paradoxes of Individualization. European Journal of Social Theory, 7(4), fragments: Socio-Cultural Change and New Forms of Individualism, pp. 468-71; Self-Realization and Institutional Demands, pp. 471-74; Pathologies of Individualism Today, pp. 474-75. U. Beck, E. Beck-Gernsheim (2001). Individualization. Institutionalized Individualism and its Social and Political Consequences. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage, Chapter 1: Losing the traditional: Individualization and ‘precarious freedoms, fragment, pp. 1-8.
4) Modern individualism and self-identity E. Illouz (2008) Saving the Modern Soul: Therapy, Emotions, and the Culture of Self-Help. Berkeley: University of California Press, fragments: The therapeutic narrative of selfhood, pp. 171-178; Performing the self through therapy, pp. 178-186. M. Pagis (2016). Fashioning Futures: Life Coaching and the Self-Made Identity Paradox. Sociological Forum, 31(4), pp. 1083–1103.
5) Modern individualism and intimate relationships A. Giddens (1992). The Transformation of Intimacy: Sexuality, Love and Eroticism in Modern Societies. Cambridge: Polity, Chapter 4: Love, Commitment and Pure Relationship, pp. 49-64. K. Upton-Davis (2016). Living Together-Apart (LAT): Severing Intimacy from Obligation. Gender Issues, 29, pp. 25-38.
7) Modern individualism and family U. Beck, E. Beck-Gernsheim Elizabeth (2001). Individualization: Institutionalized Individualism and its Social and Political Consequences. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage, Chapter 6: On the Way to a Post-Familial Family: From Community of Needs to Elective Affinities, pp. 85-98. V. Jadva et al. (2014). ‘Friendly allies in raising a child’: a survey of men and women seeking elective co-parenting arrangements via an online connection website. Human Reproduction, 30(8), pp. 1896-1906.
8) Modern individualism and the decline of class U. Beck, E. Beck-Gernsheim (2001). Individualization: Institutionalized Individualism and its Social and Political Consequences. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage, Chapter 3: Beyond Status and Class?, pp. 30-41.K. van Eijck, B. Bargeman (2004). The changing impact of social background on lifestyle: ‘‘culturalization’’ instead ofindividualization?. Poetics, 32, pp. 439-61.
9) Modern individualism and social disengagementR. Putnam (2000). Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community. New York: Simon & Schuster, Chapter 2: “Political Participation”, pp. 29-47.G. Turkel (1980). Privatism and orientations toward political action. Urban Life 9(2), pp. 217-35.
10) Modern individualism and emerging forms of community M. Maffesoli (2008). The Time of the Tribes: The Decline of Individualism in Mass Society. London: Sage, Chapter 1: The Emotional Community: Research Arguments, pp. 9-30; Chapter 4: Tribalism, pp. 72-103. J. Wilkinson (2010). Personal Communities: Responsible Individualism or Another Fall for Public [Man]?. Sociology, 44(3), pp. 453-70.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: