International Society - Normatywne podejście do stosunków międzynarodowych 1600-SZD-SPEC-IS-SM
Poprzez wykorzystanie pojęcia "społeczności międzynarodowej” (ang. International Society) oraz opisu tego, w jaki sposób organizuje ona współżycie międzynarodowe, kurs pozwala na pogłębioną analizą podejść normatywnych w nauce o stosunkach międzynarodowych. Podczas trwania kursu uczestnicy mają szansę zapoznać się z ewolucją roli i znaczenia norm, instytucji, tożsamości oraz idei jako elementów konstytuujących społeczność międzynarodowa. Uczestnicy będą zaangażowani w krytyczną analizę perspektyw teoretycznych, które kwestionują albo co najmniej poddają w pewną wątpliwość dominację czynników materialnych, jako siły i najistotniejszym znaczeniu dla kształtowania stosunków międzynarodowych.
Tematyka zajęć i czas, miejsce:
Session 1 - The concept of International Society,
Session 2 - The English School and great power management
Session 3 - Realist challenges to the concept of International Society - capabilities versus norms
Session 4 - Other normative approaches to International Relations
Session 5 - International Society in practice: humanitarian intervention and Responsibility to Protect; ASEAN
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student po zakończeniu kursu zna:
- specyfikę pojęć “społeczność międzynarodowa”, “podejście normatywne do SM” oraz pojęć powiązanych;
- problem podejścia realizmu jako teorii SM do kwestii norm, idei, tożsamości, instytucji międzynarodowych;
- przykłady z rzeczywistości międzynarodowej, w których można dowieść funkcjonowania “społeczności międzynarodowej” praktycznego zastosowania terminu “społeczność.
Umiejętności:
Student po zakończeniu kursu potrafi:
- rozróżnić podejście do kwestii współpracy państw i ich znaczenia w systemie międzynarodowym w zależności od przyjętego paradygmatu;
- aplikować pojęcie “społeczności międzynarodowej” w analizie wydarzeń międzynarodowych;
- analizować współpracę międzynarodową z wykorzystaniem podejść normatywnych, w opozycji do podejścia realistycznego.
Kompetencje społeczne:
Student po zakończeniu kursu posiada kompetencje społeczne w zakresie:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;
- krytycznej oceny swoich działań badawczych;
- rozumienia i uznawania wiedzy z zakresu teorii SM w rozwiązywaniu rozwiązywaniu problemów poznawczych
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu:
uczestnictwo w zajęciach obowiązkowe; możliwa tylko jedna nieobecność (2 godziny seminarium); obowiązek czytania wskazanej literatury
zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):
zaliczenie na podstawie dwóch kryteriów: aktywny udział w zajęciach polegający na zreferowaniu zadanego konkretnego tekstu naukowego z literatury do przedmiotu (20%) oraz przygotowanie eseju naukowego (ok. 3000 słów) stanowiącego próbę zastosowania koncepcji społeczności międzynarodowej lub/i podejść normatywnych do analizy danego zjawiska/problemu stosunków międzynarodowych (80%).
metody weryfikacji efektów uczenia się:
weryfikacja przygotowania do zajęć poprzez wymaganie aktywnego udziału oraz weryfikacja zrozumienia przedstawionych treści i ich aplikacji poprzez przygotowanie eseju naukowego.
kryteria oceniania:
- ocena eseju naukowego– 80% oceny końcowej
- aktywny udział w zajęciach oraz prezentacja wskazanego tekstu naukowego podczas zajęć – 20% oceny końcowej
Literatura
Anderson K. and A. Hurrell (eds.), The Expansion of international society, Basingstoke: Palgrave 2000
Bull H. and A. Watson, The Expansion of International Society, Clarendon Press, 1984
Buzan B., “The English School: A neglected approach to International Security Studies”, Security Dialogue, 2015: 46(2), pp. 126-143
Buzan B., “From international system to international society: Structural realism and regime theory meet the English School”, International Organization, 1993: 47(3), pp. 327–352.
Buzan B., L. Schouenborg, Global International Society: A New Framework for Analysis, Cambridge: Cambridge University Press 2018
Cobb R. W. and C.D. Elder, International Community: A Regional and Global Study. New York: Holt, Rinehart and Winston 1970
Cui S. and Buzan B., “Great Power Management in International Society”, The Chinese Journal of International Politics 9:2 (2016): 181-210
Danilenko, D., “The Changing Structure of the International Community: Constitutional Implications”, Harvard International Law Journal, 1991: 1, s. 353-361
Goh E., “East Asia as Regional International Society: The Problem of Great Power Management”, in Barry Buzan and Yongjin Zhang, eds., Contesting International Society in East Asia, Cambridge: Cambridge University Press, 2014
Kaczmarska K, “International Society”, Oxford Research Encyclopaedia of International Studies, 2017, https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190846626.013.98
Levy J. and William R. Thompson W. R., “Balancing on Land and at Sea: Do States Ally Against the Leading Global Power?”, International Security Volume 35, Number 1 (2010): 7-43.
Mearsheimer J. J., The tragedy of great power politics, New York: W.W. Norton & Company, Updated edition, 2014
Wheeler, N. J., Saving strangers: Humanitarian intervention in international society. Oxford: Oxford University Press 2000
Yates R., “ASEAN as the ‘Regional Conductor’: Understanding ASEAN’s role in Asia-Pacific Order”, The Pacific Review, Vol. 30, No. 4 (July 2017), 443-461
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: