Godna praca w koncepcji zrównoważonego rozwoju - eksploracje 1600-SZD-SPEC-GP-ZJ
: Pojęcie godnej pracy jest stosunkowo młodą koncepcją, choć jej początków można by się doszukiwać wraz z przyjmowaniem pierwszych przepisów dotyczacych standardów pracy.Według najnowszych danych godna praca wciąż nie stanowi normy dla wielu ludzi na całym świecie. ONZ czy UE promują koncepcję godnej pracy we wszystkich sektorach i obszarach polityki zgodnie z kompleksowym podejściem dotyczącym pracowników na rynkach krajowych, w państwach trzecich oraz w globalnych łańcuchach dostaw. Ale właściwie co ona oznacza? I jak należy ją interpretować w świetle koncepcji zrównoważonego rozwoju? Kiedy mówimy o pracy podstandardowej? Czy można standardy stosować wybiórczo? Prowadząca postara się udzielić odpowiedzi na te pytania zwracając uwagę na najważniejsze aspekty godnej pracy w systemie zrównoważonego rozwoju.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych
WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych
Umiejętności | Potrafi:
UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z wykorzystaniem fachowej terminologii właściwej danej dyscyplinie w ramach nauk społecznych w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KO_01 - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KO_02 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz interesu publicznego, zwłaszcza w zakresie inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
KO_03 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: obecność na 80 % zajęć, zapoznanie się z wymaganą literaturą
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): ocena ważona, obecność na zajęciach – składnik oceny 50%, aktywność na zajęciach – 20%, praca pisemna – 30%
Metody weryfikacji efektów uczenia się: rozmowa z osobą na temat dotyczący treści zajęć,a w szczególności przygotowanej pracy pisemnej
Kryteria oceniania: ocenione zostaną umiejętność zastosowania metod krytycznych w badaniach oraz znajomośc metody socjoprawnej – czym jest i do czego służy, jaką daje perspektywę badawczą
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Na przykład:
Fonseca, L. M., Domingues, J. P., & Dima, A. M. (2020). Mapping the sustainable development goals relationships. Sustainability, 12(8), 3359, Belmonte-Ureña,
L. J., Plaza-Úbeda, J. A., Vazquez-Brust, D., & Yakovleva, N. (2021). Circular economy, degrowth and green growth as pathways for research on sustainable development goals: A global analysis and future agenda. Ecological Economics, 185, 107050,
Frey, D. F., & MacNaughton, G. (2016). A human rights lens on full employment and decent work in the 2030 sustainable development agenda. Sage Open, 6(2), 2158244016649580,
MacNaughton, G., & Frey, D. F. (2015). Decent work, human rights and the sustainable development goals. Geo. J. Int'l L., 47, 607;
Kreinin, H., & Aigner, E. (2022). From “Decent work and economic growth” to “Sustainable work and economic degrowth”: a new framework for SDG 8. Empirica, 49(2), 281-311, Rombouts, S. J., & Zekić, N. (2020). Decent and Sustainable Work for the Future?. UCLA Journal of International Law and Foreign Affairs, 24(2), 317-358,
Strömstad, J. (2019). A Global Goal: Sustainable Economic Growth and Decent Work for All..
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: