Godna praca w koncepcji zrównoważonego rozwoju - eksploracje 1600-SZD-SPEC-GP-ZJ
Pojęcie godnej pracy jest stosunkowo młodą koncepcją, choć jej początków można by się doszukiwać wraz z przyjmowaniem pierwszych przepisów dotyczących standardów pracy. Według najnowszych danych godna praca wciąż nie stanowi normy dla wielu ludzi na całym świecie. ONZ czy UE promują koncepcję godnej pracy we wszystkich sektorach i obszarach polityki zgodnie z kompleksowym podejściem dotyczącym pracowników na rynkach krajowych, w państwach trzecich oraz w globalnych łańcuchach dostaw. Ale właściwie co ona oznacza? I jak należy ją interpretować w świetle koncepcji zrównoważonego rozwoju? Kiedy mówimy o pracy podstandardowej? Czy można standardy stosować wybiórczo? Prowadząca postara się udzielić odpowiedzi na te pytania zwracając uwagę na najważniejsze aspekty godnej pracy w systemie zrównoważonego rozwoju.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych
WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych
Umiejętności | Potrafi:
UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z wykorzystaniem fachowej terminologii właściwej danej dyscyplinie w ramach nauk społecznych w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KO_01 - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KO_02 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz interesu publicznego, zwłaszcza w zakresie inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
KO_03 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: obecność na 80 % zajęć, zapoznanie się z wymaganą literaturą
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): ocena ważona, obecność na zajęciach – składnik oceny 50%, aktywność na zajęciach – 20%, praca pisemna – 30%
Metody weryfikacji efektów uczenia się: rozmowa z osobą na temat dotyczący treści zajęć,a w szczególności przygotowanej pracy pisemnej
Kryteria oceniania: ocenione zostaną umiejętność zastosowania metod krytycznych w badaniach oraz znajomośc metody socjoprawnej – czym jest i do czego służy, jaką daje perspektywę badawczą
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Fonseca, L. M., Domingues, J. P., & Dima, A. M. (2020). Mapping the sustainable development goals relationships. Sustainability, 12(8), 3359, Belmonte-Ureña,
L. J., Plaza-Úbeda, J. A., Vazquez-Brust, D., & Yakovleva, N. (2021). Circular economy, degrowth and green growth as pathways for research on sustainable development goals: A global analysis and future agenda. Ecological Economics, 185, 107050,
Frey, D. F., & MacNaughton, G. (2016). A human rights lens on full employment and decent work in the 2030 sustainable development agenda. Sage Open, 6(2), 2158244016649580,
MacNaughton, G., & Frey, D. F. (2015). Decent work, human rights and the sustainable development goals. Geo. J. Int'l L., 47, 607;
Kreinin, H., & Aigner, E. (2022). From “Decent work and economic growth” to “Sustainable work and economic degrowth”: a new framework for SDG 8. Empirica, 49(2), 281-311, Rombouts, S. J., & Zekić, N. (2020). Decent and Sustainable Work for the Future?. UCLA Journal of International Law and Foreign Affairs, 24(2), 317-358,
Strömstad, J. (2019). A Global Goal: Sustainable Economic Growth and Decent Work for All..
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: